ÖDN Wear
Af
Nina Azoulay

Startup klæder dig på i gamle festivaltelte

Det startede som en skoleopgave i gymnasiet – et år efter er startuppen ÖDN Wear virkelighed, og iværksætterne bag det færøske initiativ er allerede ved at udvide med en produktion i Danmark. For ventelisten er allerede lang og interessen stor for jakker og tasker fremstillet af kasserede festivaltelte.

Indsigt
Skandinavien

Hundredevis af telte stod tilbage på campingområderne, da publikum sidste år rejste hjem fra sommerens musikfestivaler på Færøerne. Men modsat tidligere endte teltene denne sommer ikke på forbrændingen. I stedet blev de hentet af den lokale startup ÖDN WEAR, som har fundet en måde at udnytte de mange telte: De syr dem om til jakker og tasker.

- Det overgår ens fantasi, hvor meget der bliver efterladt på campingområderne efter en festival. I sommer samlede vi omkring 700 efterladte telte ind på bare to festivaler på Færøerne. Det var meget mere, end vi havde forestillet os, fortæller Heidi Lindenskov Róadóttir.

Hun er CEO i den nystartede virksomhed. Ideen til at lave tøj og tasker af kasserede telte fik hun under sin HH-uddannelse på det færøske gymnasium, Glasir.

- Jeg ledte efter en vinterjakke til mig selv, og så læste jeg lidt om, hvordan jakkerne bliver lavet, og hvad de bliver lavet af. Samtidig havde jeg lige hørt, hvor meget affald der smides væk på Roskilde Festival. Og hvad er telte lavet af? Forholdsvis det samme som mange vinterjakker. Jeg overvejede, om det kunne upcycles, så jeg fik det testet, og det kunne det godt, fortæller Heidi Lindenskov Róadóttir.

Heidi Lindenskov Róadóttir, CEO i ÖDN Wear. Foto: Ditte Matilda Joensen
Heidi Lindenskov Róadóttir, CEO i ÖDN Wear
Heidi Lindenskov Róadóttir (tv.) er idékvinden bag ÖDN. Hun har tilknyttet sin storesøster, Sólvá Lindenskov Róadóttir (th.), der er uddannet i markedsføring og i psykologi, som COO, og Unn Baldursdóttir (i midten), der er uddannet modedesigner og har arbejdet med mode i 10 år, til virksomheden. Foto: Ditte Mathilda Joensen (Veingir)
Heidi Lindenskov Róadóttir (tv.) idékvinden bag ÖDN. Sólvá Lindenskov Róadóttir (th.), der er uddannet i markedsføring og i psykologi, som COO, og Unn Baldursdóttir (i midten), modedesigner og har arbejdet med mode i 10 år

Videre til DM i iværksætteri

Hun brugte ideen med det bæredygtige overtøj som case i et undervisningsforløb, og da hun sammen med nogle af sine klassekammerater deltog i en iværksætter-konkurrence på Færøerne, vandt hun og gik videre til DM i Iværksætteri. Hele vejen igennem har hun fået god respons på ideen, og mange opmuntrede hende til at gøre alvor af det og sætte en produktion i gang. Den 22-årige studerende brugte ikke meget tid på at være i tvivl om, hvorvidt hun var i stand til at stable en virksomhed på benene.

- For det meste tænkte jeg bare på, hvordan jeg skulle gøre det, og hvem jeg havde brug for til at hjælpe mig. Jeg talte med min søster Sólvá, som er mere businessminded end mig, og vi blev enige om at gøre det. Jeg fik også hurtigt tilknyttet Unn Baldursdóttir, som er designer og har erfaring fra modebranchen. Jeg tror ikke, jeg kunne have klaret det hele selv, for der er virkelig mange detaljer at holde styr på, fortæller Heidi Lindenskov Róadóttir.

Hver en stump af de indsamlede telte bliver brugt, og intet brugbart materiale går til spilde. Derfor producerer ÖDN blandt andet også tasker til færøske svømmehold. Foto: Ditte Mathilda Joensen (Veingir)
Hver en stump af de indsamlede telte bliver brugt, og intet brugbart materiale går til spilde. Derfor producerer ÖDN blandt andet også tasker til færøske svømmehold. Foto: Ditte Mathilda Joensen (Veingir)

Kunder klar til at betale forud

Interessen for det nye regntøj tegner til at være stor. Efter planen sender ÖDN WEAR de første modeller på markeder til maj, men allerede ved årsskiftet havde iværksætterne en lang venteliste af købere, som ville sikre sig en af de nye, bæredygtige jakker, og mange har endda tilbudt at betale forud.

- Alt er håndlavet, og ingen jakke vil være ens, for farverne på tøjet afhænger af, hvilke telte folk har efterladt på festivalerne. I år kommer vi til at have meget blåt og grønt, for det var de telte, der var flest af. Det giver tøjet noget personlighed, at de er så forskellige, forklarer Sólvá Lindenskov Róadóttir, som er COO i ÖDN WEAR. 

For at understrege, at tøjet er fremstillet af kasserede telte, får hver jakke syet et mærke i nakken, der fortæller, hvilken festival og årstal teltdugen kommer fra, og hvem der var hovednavn på festivalen, forklarer Sólvá Lindenskov Róadóttir. 

- På den måde bliver det også muligt at skabe et fællesskab mellem køberne, da der kun vil være et bestemt antal jakker fra hvert år, fortæller Sólvá Lindenskov Róadóttir og tilføjer, at der samtidig er en vis personlig nostalgi forbundet den enkelte jakke i kraft af minderne fra den pågældende festival.

ÖDN WEAR og verdensmålene

FNs verdensmål er en del af grundstenen i ÖDN WEAR. Udgangspunktet var verdensmål 12, der handler om ansvarligt forbrug og produktion. Siden er tilføjet mål 11, der fokuserer på bæredygtige byer og lokalsamfund, og mål 8, som handler om anstændige jobs og økonomisk vækst, fordi ÖDN WEAR stiler efter at oprette lokale produktioner for hvert sted, de samler telte ind. Også verdensmål 15 – livet på land – er vigtigt, da en af pointerne for virksomheden netop er at tænke på naturen og ikke efterlade telte og andet affald i den. 
 

Produktion af tasker er i gang

ÖDN WEAR har foreløbig udviklet fire jakkedesign, der forventes at være klar til salg til maj. Samtidig er de i kontakt med en række mindre færøske virksomheder, som også er interesserede i de upcyclede teltduge. 

- Vi producerer allerede svømmetasker til nogle færøske svømmehold, formålet er, at vi bruger alt fra de indsamlede telte. Vi vil gerne undgå at lave egentlige kollektioner, som man ellers bruger i modeverdenen. Pointen er for os at undgå ‘fast fashion’, hvor man hele tiden skal købe nyt for at være med på det sidste nye. Vi vil hellere være fortalere for ‘slow fashion’ og tøj, der holder længe, og i stedet for nye kollektioner kommer vi med nye historier i nakken på tøjet, forklarer Sólvá Lindeskov Róadóttir og tilføjer, at ÖDN WEAR fokuserer på at leve op til FN’s verdensmål.

- Derfor vil vi gerne producere lokalt og undgå så meget transport som muligt og hjælpe til at skabe mere arbejde lokalt på Færøerne. På nogle punkter er det lidt af en udfordring, for der er ikke mange steder at producere i den størrelsesorden her, fortæller hun og tilføjer, at ÖDN WEAR foreløbig har lager i hendes forældres garage.
 

De upcyclede jakker er håndlavede, og al produktion foregår lokalt for at mindske transport i tråd med FN’s verdensmål. Foto: Ditte Mathilda Joensen (Veingir)
De upcyclede jakker er håndlavede, og al produktion foregår lokalt for at mindske transport i tråd med FN’s verdensmål. Foto: Ditte Mathilda Joensen (Veingir)

ÖDN WEAR er også i gang med at etablere en lokal produktion i Jylland og et samarbejde med en lokal producent i Danmark, forklarer Heidi Lindenskov Róadóttir.

- Vi har kontakt med Roskilde Festival og Smukfest i Skanderborg, og planen er at tage dertil og samle telte ind til sommer. Vi har kontakt med lokale syersker, så vi kan starte op på det danske marked og have danskproducerede jakker ude i 2021. Vores plan på lang sigt er at udvide, men fortsat at producere alt lokalt, så vi kan holde transporten på et minimum, fortæller direktøren.

Med 700 indsamlede telte på to færøske festivaler, der hver har nogle tusinde besøgende, er potentialet enormt for Roskilde Festival og Smukfest, der årligt har henholdsvis cirka 130.000 og godt 50.000 besøgende. 

jacket closeup

Men Heidi Lindeskov Róadóttir understreger, at ÖDN WEAR gerne vil bruge alle indsamlede telte op, før de tager brug af nye. Selv om efterspørgslen er stor, overvejer de tre iværksættere stadig, hvor mange jakker, de vil sende ud til maj. For de vil være sikre på ikke at overproducere. 

Drømmen er at komme længere ud i verden for at sprede budskabet om, at man som festivaldeltager skal tænke sig om og rydde op efter sig selv og efterlade naturen ren og pæn.

- Vi har oplevet, at der ligger både madrasser, sofaer og andre møbler tilbage på campingområdet, når en festival er slut. Det er respektløst, og det er ikke godt for naturen. Det er et kæmpe problem, og det vil vi gerne gøre noget ved. Hvis vi rent faktisk når dertil, at der bliver ryddet op og ikke står telte tilbage efter en festival, er det bare perfekt, da er vi kommet i mål med det projekt. Så er der mange andre problemer, vi kan tage fat på at løse, siger Heidi Lindenskov Róadóttir.

 

Omtale af lande, selskaber og/eller fonde i denne artikel skal ikke anses som en købsanbefaling fra Nordea Invest. Tal altid med din investeringsrådgiver, før du investerer.

Magasinet har sin egen app – hent den her!

MyInvest er udviklet af Nordea Invest og indeholder alt indhold fra Nordea Invest Magasinet samt mulighed for at følge dine favorit Nordea Invest fonde.

Download nu og bliv automatisk opdateret hver gang der kommer nyt