Skistar
Af
Charlotte Holst

Skisportssteder i rødt under corona, men innovation og fremtidstro blomstrer

Skisportsindustrien i Skandinavien er presset til det yderste og må konstant tage stilling til nye restriktioner og grænselukninger. Men pandemien har også skabt innovative forretningsideer, og skandinaverne vil fremover vælge egen hjemmebane som rejsemål, mener flere store aktører.

Innovation
Skandinavien

Mens pister ligger øde, og sneen vælter ned, tjekker danske skientusiaster desperat rejserestriktioner for at se, hvornår de kan komme afsted nordpå. Skisportsstederne i Skandinavien er - som resten af rejsebranchen - presset i bund af corona-regler og lukkede grænser, og de store aktører i Skandinavien må agere i usikre vande under konstant skiftende betingelser.

For nylig meldte statsminister Erna Solberg eksempelvis nye restriktioner ud til det norske folk. De indebærer blandt andet, at kun fem må rejse sammen, at der ikke må udskænkes alkohol, og at studerende skal modtage distanceundervisning.

Hos Alpinco, der blandt andet ejer alpincentre og ejendomme på Hafjell og Kvitfjell, mærkede man straks konsekvenserne.

- Dagen efter udmeldingen væltede det ind med aflysninger, fordi vennegrupper ikke længere kan komme her og stå på ski sammen, og studenter ikke må komme tilbage til universiteter og højskoler – et potentielt publikum for os. Så vi måtte hurtigt rette vores kommunikation mod andre målgrupper. Det er et vældig vanskeligt marked at manøvrere i lige nu, fortæller Marit Lien, kommerciel leder hos Alpinco.

Marit Lien
Marit Lien er kommerciel leder hos Alpinco, som ejer flere alpincentre og ejendomme i Norge. Privatfoto.

Hun og hendes team har fået trænet deres omstillingsparathed under coronakrisen.

- Hver gang, nye restriktioner dukker op, sætter man sig ned og siger: Ok, hvad gør vi nu? Man lærer at lægge til, trække fra og hele tiden være klar med nye kampagner. Det eneste vi ved er, at alt er usikkert, og at vi kommer til at tabe sindssygt mange penge i år, siger hun og peger på, at det handler om at finde en balance i forhold til, hvor man kan skære ned.

- Vi har forsøgt at spare på alle de udgifter, vi overhovedet kan uden at ramme skiprodukterne i for høj grad. For hvis du for eksempel lukker ned i midtugen, hvor der er få skiløbere, ja så generer du alle dem med sæsonkort, og så bliver der en omdømme-regning, siger Marit Lien og tegner dermed de udfordringer op, mange skisportssteder står med.

Pressede skiskoler

I Trysil, som er Norges største skiområde, havde man 900.000 kommercielle overnatninger i sæsonen 2018 - 2019, hvoraf 770.000 af disse lå i vintersæsonen. Hele 80 procent af gæsterne i Trysil kommer fra udlandet – særligt Danmark og Sverige. Så området er hårdt ramt af, at landene slår grænsebommene ned i forsøget på at kontrollere pandemien.

- Karantænereglerne har haft vældig store konsekvenser for Trysil. Vi er det alpinsted i Norge med flest udenlandske gæster, og de virksomheder, som normalt har rigtig mange af dem, har det selvfølgelig hårdt, siger turistchef Gudrun Sanaker Lohne og peger på, at skiskolerne tørster efter elever.

- Danskerne bruger skiskolerne rigtig meget, og nu er danskerne væk, siger hun.

Skiskole
Skiskolerne tiltrækker normalt mange danskere. Men dem er der ingen af nu. Foto: Ola Mattsson, SkiStar.

45 procent af værdiskabelsen i Trysil er relateret til rejselivet, der normalt sikrer knap 1.000 arbejdspladser og omkring 540 sæsonarbejdspladser. Men de erhvervsdrivende har måttet tilpasse bemandingen for at holde sig i live. Det er langt hen af vejen lykkedes, siger Gudrun Sanaker Lohne.

- De har forsøgt at tilpasse sig og har været gode til at skalere ned. Vi har vældig mange sæsonansatte, og mange har jo så ikke fået job. Udfordringen er, at ændringer sker med så kort varsel, det kræver stor fleksibilitet, siger hun.

Julemanden får ingen besøg

Også længere mod nord – i Levi i Finland – savner man de udenlandske gæster. Skiområdet er et af de største i Norden. Normalt kommer der folk fra Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Holland, Østrig, Belgien og Norge, men også indere, australiere og japanere finder vej til det naturskønne område, hvor man, ifølge den administrerende direktør, Yrjötappio Kivisaari, kan prale af at have den reneste luft i den beboede del af verden.

- Det er et af vores unikke selling points. Folk kommer her for den friske luft og for naturoplevelser. Vi har mange hundrede ekskursioner, og flere end 80 ekskursions-udbydere i området.

Yrjötappio Kivisaari
Yrjötappio Kivisaari er administrerende direktør i Visit Levi. Foto: Visit Levi.

I en normal december uden corona strømmer 66.000 udenlandske turister til Levi. Denne december kom der 2.000. Rensdyrfarmen er tom for turister, ingen tager på nordlys-ekskursioner eller husky-safari, og julemanden har ingen besøg fået.

- Vi har mistet alle de internationale besøgende, som udgør 45 procent af vores gæster, ligesom vi har mistet de mange grupper, for eksempel studerende og firmagrupper. De dækkede 80 procent af vores normale salg. Så det er naturligvis en kritisk periode, siger Yrjötappio Kivisaari.

Selvom der har været fremgang i antallet af turister fra Finland, har det ikke været nok til at dække tabet. Adfærden hos finnerne er anderledes. De køber ikke ekskursioner, oplevelser og eventyr som de udenlandske gæster. De står på ski.

Elg
Udlændinge rejser til Levi i Finland for at få både skiløb og ekstraordinære naturoplevelser. Foto: Visit Levi.

Svært med grænselukninger

Skisport er også hovedindtægtskilde i svenske Skistars forretning, der blandt andet tæller hoteller, ferieboliger og alpine anlæg i store svenske og norske skiområder. CEO Stefan Sjöstrand overtog ledelsen i Skistar en skæbnesvanger dato.

- Jeg startede i jobbet den 2. marts 2020, samme dag som Covid19 blev klassificeret som en pandemi. En interessant start, konstaterer han.

Krisehåndtering kom derfor øverst på dagsordenen. Den 12. marts måtte Skistar lukke anlæggene i Norge og den 15. anlægget i St.Johann i Østrig.

- For mig personligt blev det en hård start, dels mistede vi mange indtægter, og dels skulle vi meget hurtigt balancere vores udgifter.

Stefan Sjöstrand fortæller, at det i Sverige faktisk er lykkedes fint at kompensere tabet af danskere og nordmænd med øget indenlandsk efterspørgsel, mens det – på Skistars destinationer i Norge stadig er svært at kompensere de svenskere og danskere, der ikke kan komme ind.

- Det er svært med grænselukningerne. Det ser vældig godt ud på den svenske del resten af året, men Norge er fortsat en stor udfordring for os.

Stefan Sjöstrand
Stefan Sjöstrand, CEO i Skistar. Foto: Ola Mattsson, Skistar.

Under coronakrisen har Skistar holdt igen med investeringer, kørt et forsigtighedsprincip og samarbejdet tæt med myndigheder og politikere for være så velforberedte som muligt, siger Stefan Sjöstrand og fortæller, hvordan man i august lagde en plan ud fra forskellige scenarier blandt andet i tæt samarbejde med sundhedsmyndigheder.

- Vi udarbejdede en protokol, vi følger. Forberedelse har været afgørende, og vi har brugt meget tid på det.

Ét af de råd, Skistar fik, var at være klar med isolationsboliger til ansatte, der kunne blive ramt af corona. Det råd fulgte man. Heldigvis.

- Vi havde et udbrud i Sälen lige efter jul, hvor ni blev syge. Vi lavede vores egen smitteopsporing og satte 35 i karantæne, som havde været sammen med de ni. Vi havde jo heldigvis forberedt ekstra boliger, så vi kunne håndtere det, siger Stefan Sjöstrand.

Ny kundegruppe: Spiludviklere fra Asien

Men coronaperioden har ikke kun bragt søvnløse nætter og røde tal på bundlinjen med sig. Krisen har også sat gang i innovation og nytænkning. I Levi har man udviklet et helt nyt forretningskoncept - ‘remote workers package’ - hvor man kan arbejde væk fra hjemmet.

- Mange har været fanget i deres små bylejligheder siden marts og skal arbejde samtidig med, at deres ægtefælle, børn og hund er hjemme. Det er ikke let. Man risikerer depression og stress af at arbejde på den måde. Vi har 25.000 senge og omkring 3.800 feriehuse, som er meget langt fra den storby-setting, hvor folk er klumpet sammen. Her sikrer vi, at folk kan arbejde i fred. Vi har 5G-wifi, og lufthavnen er et kvarter væk, siger Yrjötappio Kivisaari. 

Nordlys
Med ‘remote workers package’ kan man nu booke et arbejdsophold i Levi med ro, fred og masser af plads. Et behov, coronakrisen har skabt. Foto: Visit Levi.

Det var forespørgsler fra gæster og en henvendelse fra partneren Innovation Home - en finsk startup med fokus på co-working spaces i hovedstæder og millionbyer som Singapore og LA - der satte ideen på skinner.

- Singapore-kontoret spurgte, om vi kunne starte et program op for nogle af deres spiludviklere fra Asien. Så der fik vi ideen om, at det her kunne være interessant, nu hvor pandemien havde ramt os. Så vi startede det indenlandske marked først for at se, hvordan efterspørgslen var.

Finske arkitekter, spiludviklere, marketingfolk og undervisere, som afholder deres online-lektioner fra Levi, bruger nu konceptet, og når grænserne åbner, skal det bredes ud internationalt, siger Yrjötappio Kivisaari.

- Så vil der komme grupper fra Singapore, Silicon Valley og andre steder i USA. Teams som vil bruge måske 3-4 uger her. Det her er en ny fase indenfor turisme. Alle kriser bringer heldigvis innovation med sig.

Valle på sommerferie

Hos Skistar har man sat skub i et ambitiøst strategiarbejde og valgt at tænke langsigtet og udvikle virksomheden.

- Vi besluttede at satse på fremtiden. Det har blandt andet betydet, at vi har digitaliseret en del hurtigere, end vi ellers havde planlagt, fortæller Stefan Sjöstrand.

Målet med digitaliseringen er at give gæster bedre oplevelser og virksomheden færre udgifter. Man har udviklet Skistar-app’en, så gæster nu kan hente ‘SkiPass’ ned på mobilen, og når man ankommer til sin feriebolig, kan man tjekke ind digitalt og hente sin nøgle i en boks - i stedet for at stå i kø i en bemandet reception. Når man på samme måde tjekker ud, ryger der automatisk en besked til rengøringsholdet, som kan gøre klar til næste hold gæster.

- Det har forandret hele indtjekningsprocessen, siger Stefan Sjöstrand.

En anden satsning handler om, at udvikle destinationerne til at være attraktive feriesteder året rundt.

- Det bygger på flere markedsundersøgelser, som viser, at skandinaverne holder mere ferie på de nære destinationer. Der er en ‘staycation-trend’, der begyndte i 17 og 18, og som er blevet forstærket under corona, siger Stefan Sjöstrand.

Det handler både om miljø- og klimahensyn og om, at man vil have aktive oplevelser i naturen sammen med sin familie. Derfor er blandt andet cykling, klatring, sejlads og særlige ‘training-camps’ med kendte idrætsfolk – tidligere eliteatleter – på programmet. Og Valle, Skistars snemand, der gør skiferien sjov for børn, er også tænkt ind.

- Nu kommer Valle også på sommerferie, som Stefan Sjöstrand siger.

Valle
Skistars snemand Valle skal nu også møde børn i sommerferierne, måske i et andet antræk. Foto: Ola Mattsson, Skistar.

Vil vælge Skandinavien

Selvom betingelserne for at drive forretning i rejsebranchen lige nu er svære, er der optimisme. For vacciner rulles ud, og når verden åbner, vil skandinaverne i stor stil vælge egen hjemmebane, lyder det.

- Vi tror på et øget indenlandsk marked. For hvor vi tidligere fokuserede på 35 - 50 -årige, ser vi nu en øget efterspørgsel fra de unge i 20’erne. Det er ‘globetrotterne’ -  dem der før rejste til Thailand og USA. De er blevet mere optaget af ‘slow life’ og at være tæt på naturen og mange ønsker af miljøhensyn ikke at flyve. Sustainability er i endnu højere grad blevet et nøgleelement her under pandemien, siger Yrjötappio Kivisaari.

Også Gudrun Sanaker Lohne fra Trysil tror på efterspørgsel fra hjemmefronten – også i sommerhalvåret.

- Sidste sommer havde vi langt flere danskere, fordi vi de seneste år har haft mountainbike som satsning. Forhåbentlig kan vi rejse igen til sommer, og så snart vi får lov, så kommer nordmænd, svenskere og danskere. De vil rejse i Skandinavien. Nu må vi bare klare os igennem denne vinter.

Gudrun Sanaker
Gudrun Sanaker Lohne er turistchef i skisportsstedet Trysil.

Hos Skistar har man undersøgt staycation-trenden, og den udspringer også af, at soldyrkning er blevet mindre vigtigt, siger Stefan Sjöstrand.

- Det er blevet vigtigere med natur og aktiv ferie end soldyrkning, som ellers har været vigtigt for skandinaver gennem mange år, siger han og peger også på tryghed som et afgørende nøgleord for rejsebranchen fremover. Tryghed i forhold til at kunne få penge retur, hvis noget skulle ske. Og tryghed mens man er på feriestedet.

Det samme hæfter Marit Lien fra Alpinco sig ved. Selskabet bruger i stigende grad tryghed i markedsføringen, og på Alpincos skisteder – på Hafjell og Kvitfjell – har man arbejdet med en digital løsning, der gør, at man bedre kan sprede gæsterne i anlægget og forhindre lange køer og at man står tæt. Nød sætter gang i innovationen, siger Marit Lien.

- Det er sådan noget, der sker, når vi skal tænke ud over det sædvanlige. Så strækker vi os længere, finder andre typer løsninger og kommer med nye ideer. Alt det kommer også til at betyde, at skiløbet bliver endnu bedre efter pandemien.

 

Omtale af lande, selskaber og/eller fonde i denne artikel skal ikke anses som en købsanbefaling fra Nordea Invest. Tal altid med din investeringsrådgiver, før du investerer.

Magasinet har sin egen app – hent den her!

MyInvest er udviklet af Nordea Invest og indeholder alt indhold fra Nordea Invest Magasinet samt mulighed for at følge dine favorit Nordea Invest fonde.

Download nu og bliv automatisk opdateret hver gang der kommer nyt