Af:
Thomas Jensen

Mød virksomheden der planter 37 millioner nye træer årligt

Når designfolk fra Apple og Chanel laver ny indpakning af deres eksklusive varer, er det oftest kun papir- og papproducenten Holmens materiale, der kan leve op til de høje forventninger. Og så ejer virksomheden store skovarealer, der hvert år er med til at fjerne 2,8 millioner tons CO2 fra atmosfæren. I serien om porteføljeforvalterens darlings ser vi nærmere på svenske Holmen.

Sorry, but this video cannot be played. Please enable cookies to proceed.

Enable cookies
Loading

0:00/0:00

Du har sikkert prøvet det. At pakke en iPhone eller en dyr parfume ud. Man tør næsten ikke, fordi indpakningen er så fin og nærmest et produkt i sig selv, og lyden af materialet er også helt rigtig. Intet er overladt til tilfældighederne, når man for første gang stifter bekendtskab med den nye telefon eller parfume.

Det er Holmens papbrand Invercote, som mange indpakningsdesignere starter med, når de skal lave noget ud over det sædvanlige. Men for at nå frem til en unik emballage ligger der masser af krævende udviklingsarbejde bag.

- Emballageproducenter er tit ved at gå ud af deres gode skind, når de ikke kan producere den fancy emballageidé, som Chanels designere har fundet på. Men så tager de fat i vores pap, og så kan de løse problemet. Hvis de har en idé til en indpakning, hvor de virkelig har brug for at ‘presse’ pappet til det yderste, så tager de det stærkeste, og det er vores, siger finansdirektør Anders Jernhall.

Henrik Sjölund

Henrik Sjölund

Administrerende direktør, Holmen

Forvalterens darling

Nordeas porteføljeforvalter med speciale i nordiske aktier, Mats J. Andersson har udvalgt Holmen til Nordea Invests serie om porteføljeforvalterens darlings. Mats J. Andersson har haft et indgående kendskab til virksomheden i mange år og mener, at virksomheden er mere relevant end nogensinde.

- Udover at Holmen finansielt set er i rigtig god form, er den rigtig gode historie ved selskabet, at deres træer er med til at fjerne 2,8 millioner tons CO2 hvert år fra atmosfæren. Vi mener også, at Holmen har et rigtig godt udgangspunkt for at profitere af den voksende tendens til at man på globalt plan vil reducere indholdet af plast i forskellige emballager til fordel for fiberbaseret råmateriale, forklarer Mats J. Andersson.

Det er for eksempel sandsynligt, at mademballage eller plastflasker kan fremstilles i materiale, der stammer fra træ i stedet for som i dag fra olie.

Anders Jernhall

Anders Jernhall

Administrerende direktør, Holmen.

Klimavenligt selskab

Så hvis man som investor leder efter selskaber, der har en klimavenlig profil, er Holmen et godt bud. Virksomheden bonner positivt ud på alle parametre, når det kommer til bæredygtighed og klimaforandringer. Bare det at være skovejer er en god historie, når det kommer til CO2-lagring, for træerne optager CO2 fra luften og er dermed med til at begrænse klimaforandringerne. Og når det fældede træ går til pap, papir og husbyggeri, hvor det ikke bliver afbrændt, fortsætter CO2’en ved med at være bundet i træet. Det er godt for klimaet.

- Hver morgen, når jeg vågner, tænker jeg på, at siden i går aftes, da jeg gik i seng, er træerne vokset, og vi har bundet lidt mere CO2 i vores træer, så det ikke længere er i atmosfæren. Det er en god fornemmelse, siger Henrik Sjölund, der er administrerende direktør i Holmen.

"Der vil komme større konkurrence om at købe træ i fremtiden. Så derfor er det at eje skoven en helt central del af vores strategi"

Anders Jernhall, finansdirektør i Holmen.

37 millioner nye træer årligt

Holmen er en mere end 400 år gammel virksomhed, der driver forretning inden for skovbrug, papir- og papproduktion, energiproduktion og trævarer. Holmen er fjerdestørst, når det kommer til dyrket skovareal i Sverige. Og da Sverige jo for en dansker er et land bestående af utroligt mange træer, giver det god mening, når de fortæller, at Holmen hvert år planter hele 37.000.000 træer i deres skove.

- Der vil komme større konkurrence om at købe træ i fremtiden. Så derfor er det at eje skoven en helt central del af vores strategi. Vi skal kontrollere råmaterialerne, vores træer. Vi investerer ikke i noget, hvor vi ikke også har kontrol over råvarerne, fordi vi mener, det skal gå hånd i hånd. Det er vigtigt for et firma som vores, hvor der skal være en begrænset risiko i at investere i os, fortæller finansdirektør Anders Jernhall.

Holme_Skovhugger
En skovarbejder i gang med at plante nye træer. De små, nye træer har han i en pose over skulderen.

Mere populært end nogensinde

Hos Holmen mærker man, hvordan forbrugerne er ved at vende sig væk fra traditionelle boliger i sten og beton til træ.

- Interessen for at bygge i træ har aldrig været større, og det er en udvikling, vi har set ske på blot få år. Vi er nu tilbage på samme høje efterspørgselsniveau som før finanskrisen, og markedet bliver ved med at vækste, forklarer administrerende direktør Henrik Sjölund.

Udover den stigende efterspørgsel på enfamiliehuse i træ forskes der også meget i at bygge højhuse i træ for at kunne erstatte den CO2-skadelige beton. I Norge har man bygget Mjøstårnet, der skal være verdens højeste træbygning. Huset er 80 meter højt og har 18 etager, hvor der udover boliger også er svømmehal, hotel og butikscenter. Men ifølge Henrik Sjölund er det en konservativ branche, der er svær at lave om på.

- Der sker en stor udvikling inden for at det at konstruere højhuse i træ, men man skal overbevise en konstruktionsbranche, som er temmelig konservativ, og nogle ejere, som også er konservative, og det er svært. Men jeg kan godt sætte mig ind i det, for alle deres kundskaber ligger inden for at bygge i beton, de skal jo først til at lære at bygge i træ, siger han.

Mjøstårnet
Mjøstårnet nord for Oslo er 80 meter højt og er et af de første træhøjhuse i verden.

Større overskud

Holmens omsætning har ligget på samme niveau i de seneste fem år, men overskuddet er steget betydeligt. I 2013 var overskuddet lige godt og vel én milliard svenske kroner og mere end fordoblet til 2.476 millioner i 2018. Det i sig selv at holde omsætningsniveauet i papirindustrien – der bliver betegnet som en såkaldt dying industry, fordi folk læser mindre og mindre avis – er en præstation. Holmen har tilpasset omkostningerne inden for papirdelen af forretningen og har fået andre fokusområder.

Nyt træ
Holmen planter 37 millioner træer om året.

Satser på nichemarkeder

Inden for pap og papir satser man i dag på nichemarkeder såsom pap til indpakning af de tidligere omtalte luksusbrands. Det giver penge i kassen. En femtedel af omsætningen kommer fra pap-forretningsdelen, men 26 procent af overskuddet bliver genereret af de eksklusive papprodukter. Administrerende direktør Henrik Sjölund er overbevist om, at kunderne er parate til at betale en højere pris for Holmens produkter, fordi de har styr på hele supply chain.

- Vores kunder er klar til at betale ekstra, fordi de kan lide hele vores forretningsmodel. Det er især skovbruget, de har fokus på. De spørger: "Hvor mange træer fælder I, hvor mange planter I, og hvor meget CO2 lagrer de?" Jeg tror på, at det bliver stadig vigtigere i fremtiden. Tag for eksempel Apple, der har et stærkt brand. De ved, at de unge bekymrer sig om bæredygtighed. Når Apple så bruger vores produkter, kan de brande sig på det. Så ved at de bruger vores produkter, læner de sig op ad vores meget bæredygtige profil, siger han.

 

Omtale af lande, selskaber og/eller fonde i denne artikel skal ikke anses som en købsanbefaling fra Nordea Invest. Tal altid med din investeringsrådgiver, før du investerer.