Nordea Invest Klima og Miljø
Af
Catrine Mark

Hvad ti år med klima- og miljøinvesteringer har lært os

Mens finanskrisen buldrede afsted i 2008-2009 valgte Nordea Invest – som nogle af de første – at lancere en global klima- og miljøfond. Fonden har eksisteret i over ti år og har også under coronakrisen klaret sig pænt.

Da Nordea Invest for mere end ti år siden oprettede en klima og miljø-fond, skete det ikke uden opmærksomhed fra omverden.

Set i bagklogskabens klare lys var det måske også lige tidligt nok for et produkt som dette, da fonden i flere år levede et stille liv. Der er dog betydelige fordele ved at være ’first mover’. Og da både investorernes behov og klimaløsninger har udviklet sig markant siden, er vores investorer for længst begyndt at høste fordelene af vores mangeårige erfaring på området.

Stigende interesse for klima og miljø

Interessen for klima og miljø er nemlig steget markant de seneste år. Ifølge Rasmus Eske Bruun, chef i Nordea Invest, er der især tre ting, der gør det muligt for investorerne at drage fordel af den stigende interesse.

- Vi har haft de samme porteføljeforvaltere, siden vi startede, og deres mange års erfaring på området er helt sikkert en af nøglerne til Klima og Miljø-fondens succes. Når du kombinerer dette med et stærkt afkast og et produkt, der bringer diversificering til vores investorers porteføljer, skaber det en cocktail af stærke argumenter over for investorerne, siger Rasmus Eske Bruun og tilføjer, at fonden har højeste rating hos Morningstar.

"I vores øjne handler klima og miljø primært om at spare ressourcer og beskytte naturen"
Henning Padberg, porteføljemanager i Nordea Invest Klima og Miljø

Myterne lever i bedste velgående

Da klima og miljø ikke er en veldefineret aktivklasse, har mange investorer en tendens til at danne deres egen idé om, hvad det hele handler om. En stor andel af idéerne er dog baseret på myter og misforståelser.

Mange investorer tror eksempelvis, at Klima og Miljø-fonden investerer størstedelen af midlerne i vind- og solenergi. Men i realiteten er det faktisk kun en meget lille andel af porteføljen, der er investeret i disse områder.

- I vores øjne handler klima og miljø primært om at spare ressourcer og beskytte naturen. Og det kan gøres på mange måder på tværs af flere produkter, tjenester og applikationer. Det betyder ikke, at sol og vind ikke er godt for både klimaet og miljøet. Det er blot områder, hvor konkurrencen er meget hård, hvilket gør det vanskeligt at identificere fremtidens vindere, siger porteføljemanager Henning Padberg.

En anden formodning er, at politik er en afgørende faktor for klima og miljø.

- Politik er ikke en vigtig drivkraft for klima- og miljøområdet. Det fungerer kun som en accelerator med hensyn til hastigheden af ​​vedtagelsen af ​​nye løsninger, siger Henning Padberg.

Henning Padberg

Porteføljemanager, Nordea Invest Klima og Miljø

Pengene ligger i ressourceoptimering

Så hvad er den afgørende drivkraft for klima- og miljøområdet? For investeringsteamet i Klima og Miljø-fonden er der en drivkraft, som overgår alt andet: Det økonomiske incitament til at spare penge.

- For at tage et konkret eksempel. Når McDonald’s investerer i nyt og meget mere energieffektivt køkkenudstyr, så gør de det ikke, fordi de tænker på at spare naturressourcer. De gør det, fordi det er en attraktiv investering, da de gennem energibesparelser er i stand til at forbedre deres profitmargin på sigt, siger porteføljemanager Thomas Sørensen.

Netop ressourceoptimering er fællesnævneren for, hvad Klima og Miljø-fonden investerer i. Og omfanget af investeringsmuligheder er bredt – lige fra elektriske køretøjer, industriautomatiseringsudstyr, simuleringssoftware, grøn forbrugerisme og landbrugsproduktion.

Thomas Sørensen

Porteføljemanager, Nordea Invest Klima og Miljø

Fremtiden ser lys ud

Da coronakrisen startede, frygtede mange, at investeringer i klima og miljø ville falde, men det har ikke været tilfældet. FN mener, at der skal investeres mellem USD 1.6 billioner og USD 3.8 billioner frem mod 2050 i klimaløsninger.

Alt tyder altså på, at klima- og miljøløsninger fortsat vil være et fokusområde blandt globale virksomheder og at der fortsat vil være et pres fra investorerne om forbedrede løsninger.

 

Omtale af selskaber og/eller sektorer i denne artikel skal ikke anses som en købsanbefaling fra Nordea Invest. Tal altid med din investeringsrådgiver, før du investerer.