Sunde snacks
Af
Thomas Jensen

Nyhed! Global Social Empowerment fond: Mikrolån + sunde snacks + digitale skoleløsninger = bedre verden og afkast

Nu kan du investere i en helt ny type fond, som udelukkende investerer i virksomheder, der med sine produkter er med til at gøre noget godt for verden omkring sig, og som samtidig er en god forretning. Det kan være en bank, der giver mikrolån til indonesiske iværksætterkvinder, det kan være en producent af sunde snack, som giver amerikanske børn det sunde alternativ eller en fremadstormende IT-virksomhed, som laver inspirerende undervisning for børn over hele kloden.

Ifølge Nordea Asset Management-porteføljemanager Thomas Sørensen findes der ikke et lignende investeringsprodukt på markedet, hvor man udelukkende investerer i virksomheder, der tager sit sociale ansvar i samfundet seriøst, og som samtidig er en god forretning. Så Nordea 1 – Global Social Empowerment Fund-fonden er den eneste og første af sin slags.

- Vi er de første, og det er jeg meget stolt over. Vi beviste for ti år siden, at vi var frontløbere med vores Nordea Invest Klima og Miljø-fond, som i dag er en stor succes. Og jeg er overbevist om, at vi gør det igen, siger Thomas Sørensen.

Han er en del af det investerings- og analyseteam, der har brugt det seneste år på at finde frem til og analysere de 50 virksomheder i fonden.

Skal skubbe verden i en bedre retning

Der er tre mål med den nye fond:  Nordea 1 – Global Social Empowerment Fund. For det første skal fonden give et afkast, der er bedre end markedet. For det andet skal man være aktiv investor, altså at Nordeas analytikere hele tiden har en dialog med virksomhederne om at gøre det endnu bedre. Og endelig skal den skubbe verden i en bedre retning ved at investere i virksomheder, der hjælper sine kunder og brugere med for eksempel at blive sundere eller klogere.

- Der er så meget momentum omkring det lige nu. Det er, som om COVID-19-pandemien, der har kastet en masse mennesker ud i fattigdom over hele kloden, har sat fokus på vigtigheden af at hjælpe andre, der hvor man kan. Og hvis man kan investere sin penge socialt ansvarligt, så gør man det, siger Thomas Sørensen.

Thomas Sørensen

Porteføljemanager, Nordea Asset Management

Grundlæggende behov

En ting er selvfølgelig at sige, at man gerne vil investere sine penge, så de gør noget godt for andre, men noget andet er rent faktisk at gøre det. Så derfor har Nordea Asset Managements investeringsteam brugt længere tid på at udtænke konceptet. Det er endt med, at de 50 virksomheder i fonden er opdelt i tre kategorier for, hvordan de gør noget godt for det omkringliggende samfund eller sine brugere og kunder.

Den ene kategori ‘grundlæggende behov’ dækker over virksomheder, der for eksempel er med til at skaffe rent drikkevand, lave sunde mad-alternativer eller tilbyder billige lejeboliger. Et eksempel er tyske LEG, der lejer billige boliger ud. I gennemsnit ligger deres priser 30 procent under markedsprisen og er dermed til at sikre boliger til de dårligere stillet.

Inklusion og empowerment

‘Inklusion’ er næste kategori. Her er det virksomheder, der hjælper sine brugere og kunder med aktiv deltagelse i samfundet og udvikling. Det kan være IT-virksomheden Kahoot, der med sin motiverende spil- og quizbaseret læringsplatform er blevet brugt af 800 millioner elever og lærere på verdensplan og har fået et enormt boost under pandemien.

Og endelig er der ‘empowerment’, der fokuserer på virksomheder, der giver deres brugere og kunder mulighed for at skabe varig velstand og forbedre deres situation. Det kan for eksempel være den indonesisk bank Rakyat, der hjælper iværksættere med at komme i gang med deres vareproduktion ved at yde dem mikrolån. Eller det newzealandske tech-firma Xero, der med sin regnskabssoftware hjælper små virksomheder med at spare tid og med at vækste.

Kahoot Hjemmeskoling
IT-virksomheden Kahoot har med sin engagerende læringsplatform fået et enormt boost under COVID-19-pandemien og er globalt set blevet brugt af over 800 millioner lærere og elever som led i hjemmeundervisningen.

Grundigt analyseret

I 2015 lancerede FN sine 17 verdensmål, de såkaldte SDG-mål. Målene bliver i stor grad brugt af Nordeas investeringsteams til at definere, hvordan man investerer ansvarligt.

Indenfor den finansielle verden arbejder man meget med begrebet ESG. Det er forkortelse for de engelske ord environment, social og governance. I ESG-analysen kigger man på de miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold i en given virksomhed. Så alle 50 virksomheder i den nye fond har både fået lavet en økonomisk analyse for at vurdere afkastpotentialet, en ESG-analyse for at vurdere de øvrige forhold omkring virksomheden og endelig en SDG-analyse, hvor man kigger på virksomheden i forhold til de 17 verdensmål.

"Vi beviste for ti år siden, at vi var frontløbere med vores Nordea Invest Klima og Miljø-fond, som i dag er en stor succes"
Thomas Sørensen, porteføljemanager i Nordea Asset Management

Glad for mere fokus på S’et

Nordea Asset Management - der forvalter de fleste af Nordea Invests fonde - har et team på 18 personer, der udelukkende beskæftiger sig med ESG-analyse. Michaela Zhirova er en del af teamet. Hun har lavet analyser i ni år, og hun har set en rivende udvikling i det at investere ansvarligt især for at bekæmpe klimaforandringerne.

- Jeg er glad for, at der nu kommer mere fokus på S’et i ESG. Siden FN-målene blev lanceret har der været mere fokus på E’et, altså de miljømæssige forhold omkring investeringer. Det kommer sig selvfølgelig af, at vi som verden har meget travlt med at bekæmpe klimaforandringerne, og derfor skal vores investeringer være miljømæssigt ansvarlige, men vi har også travlt med at skabe en verden, der er mere socialt afbalanceret og lige. FN’s 17 verdensmål lægger op til investeringer i S’et, og der er mange gode sociale virksomheder derude, som bidrager socialt,  og dermed er de også gode investeringsmuligheder for os, siger senior ESG-analytiker Michaela Zhirova.

Gode erfaringer fra Nordea Invest Klima og Miljø-fond

Nordea Invest var – ligesom med den nye Nordea 1 – Global Social Empowerment Fond – frontløber, da man lancerede Nordea Invest Klima og Miljø-fonden i 2008. Dengang tog det tid at få investorerne til at gå ind i fonden, der investerer i virksomheder, der hjælper den grønne omstilling på vej. Men i dag er fonden så stor en succes, at den har cirka 45 milliarder kroner under forvaltning. Bare fra 2019 til 2020 voksede den med 20 milliarder kroner. 

- Jeg var med til at starte Nordea Invest Klima og Miljø-fonden op, og jeg har lidt den samme fornemmelse som dengang. Dengang var der ikke så meget røre om det, vi lavede, men lige pludselig gik det meget hurtigt. Og i dag er det at investere i en fond, der hjælper den grønne omstilling, noget helt naturligt. Jeg er overbevist om, at det også er den situation, vi vil opleve med den nye fond, fordi det er helt oplagt at investere i noget, der både er en god forretning, men som også gør noget godt for verden, siger Thomas Sørensen.

Se webinar om den nye Global Social Empowerment-fond her