Arbejdsplads
Af
Sanne Opstrup Wedel

Krisen forfiner og fremelsker digitale løsninger hos danske virksomheder

Virksomheder under corona-krisen: Selv om gassen er slækket på forbrugshåndtaget under corona-krisen, er der stadig gang i virksomheds-danmark. Både hos dem, der plejer at møde kunderne digitalt og hos dem, der nu er tvunget til at gøre det.

Allerede i 1988 bestemte Solar, som i dag er Danmarks største digitale virksomhed målt på andel af e-handel, sig for at tilbyde sine kunder at bestille varer på nettet og få dem bragt ud næste morgen.

Dengang var formålet at skabe en produktiv hverdag for kunderne, så en elektriker ikke behøver at bruge en time på at rasle rundt i en varevogn for at hente varer, han har glemt, hvilket i sidste ende skal betales af slutkunden. Men i dag har forretningsmodellen pludselig fået en anden facet for virksomheden, som er den tekniske branches svar på Just-Eat: Solar sælger tekniske produkter som f.eks. kabler, overvågningssystemer og stikkontakter til industrivirksomheder, sygehuse og installatører, der bestiller varerne på nettet inden kl. 18, hvorefter virksomhedens tilknyttede chauffører bringer ordrerne ud i løbet af natten.

- Selv om krisen her på ingen måde er et ønskescenarie for nogen, så er det lige nu en kæmpe styrke for os, at vi kan undgå at møde kunderne fysisk, fordi forretningsmodellen er robust både ift. at drive en sund forretning, gøre kunderne produktive og minimere smittefaren, fortæller CEO Jens Andersen, der er fortrøstningsfuld, selv om meget er usikkert.

Jens Andersen
Jens Andersen
CEO i Solar

- Hvis byggepladserne lukker, kigger vi ind i noget, som vi ikke ved, hvor går hen. Men selv om alle forretninger skulle lukke, så vi blev tvunget til at levere 100 pct. digitalt, er vi stadig godt rustet, idet vi kun har ganske få fysiske butikker, og dem er vi ikke afhængige af, forklarer han.

Nye rutiner både eksternt og internt

Det er lige omvendt i Ballingslöv-koncernen, der ejer en række køkkenvirksomheder som JKE, Kvik og Multiform. Her har man traditionelt set været vant til, at kundekontakten foregår face-to-face, men corona-krisen har betydet, at man har været nødt til at finde nye løsninger – og det er gået overraskende godt.

- Vi har aldrig for alvor tænkt i digitale baner i kundekontakten, men i løbet af kort tid er det blevet helt almindeligt for os at håndtere kunderne online via skærmdelingsværktøjer, hvor konsulenterne kan tegne og tilrette køkkenet, mens kunderne kigger med. De nye værktøjer har også fået betydning for, hvordan vi arbejder internt, fordi vi nu har fundet ud af at holde møder, kommunikere og dele dokumenter på en helt anden og lige så sikker måde som det fysiske møde, der hidtil har været mest brugt hos os, siger Lars Bay-Smidt, øverste chef for Ballingslöv International Denmark.

Lars Bay-Smidt
Lars Bay-Smidt
Chef for Ballingslöv International Denmark

- Der har været rigtig meget fokus på, at Danmark er lukket ned, men det er lidt synd, at de mange krise-historier taler forbruget helt i stykker. For i bund og grund har folk i vidt omfang stadig penge til rådighed, og der er stadig rigtig mange virksomheder, som producerer og skaber værdi, økonomi og skattekroner hver dag, siger han og afslutter:

- Selv om det er svære tider, og mange brancher lige nu snupper en maveplasker, så håber og tror vi på at lande blødt igen. Ikke mindst fordi vi har lært, at der er masser kvalitet i de digitale muligheder både ift. kunder og ansatte.

 

Omtale af lande, selskaber og/eller fonde i denne artikel skal ikke anses som en købsanbefaling fra Nordea Invest. Tal altid med din investeringsrådgiver, før du investerer.

Magasinet har sin egen app – hent den her!

MyInvest er udviklet af Nordea Invest og indeholder alt indhold fra Nordea Invest Magasinet samt mulighed for at følge dine favorit Nordea Invest fonde.

Download nu og bliv automatisk opdateret hver gang der kommer nyt