Af:
Sanne Opstrup Wedel

Omstilling til bæredygtig emballage og tryk har forvandlet familiefirma

En truende konkurs blev begyndelsen på KLS Pureprints grønne rejse, som i dag har gjort trykkeriet til ét af blot tre trykkerier i verden, der har opnået verdens strengeste miljøcertificering.

hero

Et af verdens grønneste trykkerier ligger i Hvidovre. Men faktisk blev den grønne vision ikke født af et ønske om at redde verden, men for at finde en strategi, som familiefirmaet kunne overleve på.

I dag er den grønne dagsorden til gengæld hele omdrejningspunktet for trykkerivirksomheden, der i løbet af fire generationer har udviklet sig fra klassisk familietrykkeri til et tryk- og emballagefirma med først klima og siden bæredygtighed i centrum – men det krævede to vendepunkter.

2007-2013: Klima-dagsorden

Det første kom i 2007. Her sad kommerciel direktør Kasper Larsen og kiggede ind i en branche, der kørte mod bunden og skulle finde ud af, hvad han og hans farbror, som i dag har drevet virksomheden sammen i 13 år, skulle stille op.

- Vi kunne ikke se tre måneder frem, og da vi satte os ned og analyserede situationen, var jeg i tvivl, om vi overlevede året ud, husker han.

KL portræt
Kasper Larsen er oprindeligt uddannet revisor, og den baggrund fik han også god brug for, da der i 2007 skulle lægges en redningsstrategi for KLS Pureprint.

I første omgang blev løsningen at etablere en professionel bestyrelse med både grafisk, strategisk og salgsmæssig indsigt. Dernæst murede bestyrelse og ledelse sig inde på et hotel i en weekend, hvor de idéudviklede på forskellige strategier, og om søndagen kom der – om ikke hvid røg op af skorstenen – så i hvert fald en klar plan ud af anstrengelserne: KLS Pureprint ville være verdens grønneste trykkeri.

- Ingen i branchen havde den profil, og vi så et hul i markedet for at sætte en vigtig klimadagsorden. Men det springende punkt for mig kom 14 dage senere, hvor jeg fortalte chefen for vores reklamebureau, at vi skulle til at være miljøvenlige, hvorefter han kiggede på mig og sagde: det kommer ikke fra hjertet det dér, siger Kasper Larsen, holder en lille pause – og fortsætter så:

- Jeg svarede noget i stil med ’jo, jo, for det har vi vedtaget’. Men så rejste reklamemanden sig op, hentede en kommenteret udgave af FN’s Klimarapport i sin reol og sagde: ’læs den og overbevis mig om at du ved, hvad det drejer sig om, så vil jeg lave jeres kampagne’.

Elbiler på programmet

Derfor brugte Kasper Larsen hele sin efterårsferie på at læse det, der for ham blev en kæmpe øjenåbner.

- Først dér gik det op for mig, at jorden var stresset og snart ikke kan mere. Og det gav mig ægte lyst til at gøre noget ved den hamrende alvorlige klimasituation, som allerede var en realitet i 2007, siger han.

På den baggrund gennemførte KLS Pureprint fra 2007 til 2013 mere end 200 klimatiltag med særligt fokus på virksomhedens CO2-udledning: man reducerede bl.a. strøm-, vand- og fjernvarmeforbrug, satte elspareskinner på hævesænkebordene og fik helt ny belysning på lageret. I 2010 fik virksomheden sin første elbil, og året efter vedtog man en generel regel om, at alle nye firmabiler skulle være elbiler – og direktionen skiftede først, så når sælgerne kom og sagde, at en elbil ikke passede til deres kørselsbehov, kunne ledelsen sige: vi får det til at fungere hver dag, og så kan I også.

- Ideen var at gå helhjertet ind i klimaudfordringerne og ikke nøjes med at lave et grønt logo eller en smart tagline, men derimod at lave en strategisk indsats, hvor vi presser vores leverandører til at tale ind i den her dagsorden, udvikler medarbejderne og rådgiver kunderne, siger Kasper Larsen.

Når man er et trykkeri, ligger den helt store CO2-synder i papirforbruget, og her oplevede Kasper Larsen, at en del leverandører ikke ville oplyse tallene for deres egen CO2-udledning i deres produktion, og så måtte der en anden taktik til.

- Vi kunne ikke tvinge dem, men vi kunne sige, at vi ville lave sammenlignende analyser, og at indtil vi får tallene, så sætter vi jer som det højeste plus 20 pct., så vi sikrer, at I falder dårligst ud i vores beregninger af, hvem vi skal bruge, giver han som eksempel på, hvordan man kan presse leverandørerne til at tale ind i klimadagsordenen.

"Ideen var at gå helhjertet ind i klimaudfordringerne og ikke nøjes med at lave et grønt logo eller en smart tagline"

Kasper Larsen, kommerciel direktør i KLS Pureprint

Ift. udvikling af medarbejderne har intentionen i alle årene været at give dem facts og viden om klimaforandringerne både lokalt, nationalt og globalt. Og virksomheden afholder desuden et kvartalsmøde, hvor der altid er et tema omkring klima på dagsordenen, og hvor medarbejderne også har mulighed for at komme med indspark og gode ideer.

Når det gælder rådgivning af kunderne, begyndte KLS Pureprint ret hurtigt at arbejde med blindtest af to gode papirkvaliteter, hvor man spurgte kunderne, hvilken en af dem, de troede, havde det laveste CO2-aftryk?

- Den ene papirkvalitet svinede fire gange så meget som den anden og var samtidig den dyreste, men det vidste kunderne ikke. Her er det helt afgørende at synliggøre forskellen og rådgive kunden til at vælge den billigere udgave, som har et lavere CO2-aftryk, når man samtidig ikke kan se forskel, siger Kasper Larsen.

2013-i dag: Bæredygtigheds-dagsorden

På den måde var der hele vejen rundt rigtig stor opbakning til KLS Pureprints fokus på klima, men i 2013 fik virksomheden en ny kvinde i bestyrelsen, som udfordrede dem på selve produktet – og så kom vendepunkt nummer 2.

- Hun satte en streg under, at det ikke længere var nok bare at lave tiltag ift. klima, men at det også var nødvendigt at tænke alt ind om produktet, så vi kunne gå fra klima til bæredygtighed – og det redefinerede hele strategien, fortæller Kasper Larsen.

KLS Pureprint besluttede at ville udvikle tryksager, som var dokumenteret fri for skadelige kemikalier og 100 pct. bionedbrydelige, hvilket var uhørt på det tidspunkt. De lavede i den forbindelse en fuldstændig kortlægning af, hvad der indgik i deres materiale og fandt ud af, at selv deres egne leverandører ikke havde svaret. De kunne måske sige, deres karton var Svanemærket, men når man spurgte, hvad det betød, måtte de tilbage til deres egne leverandører.

- Vi skulle 4 led bagud fra vores samarbejdspartnere, før vi gik det fulde indblik, konstaterer Kasper Larsen.

For det arbejde opnåede KLS Pureprint en cradle to cradle-certificering, som er en af verdens strengeste miljøcertificeringer, og i 2015 lavede virksomheden det første cradle to cradle-produkt i Nordeuropa, som bl.a. betyder, at papir, trykfarve, lak, lim, karton og hjælpematerialer CO2-neutrale og bionedbrydelige.

Det østrigske trykkeri Gugler havde nemlig allerede lavet et certificeret produkt, og derfor skrev Kasper Larsen til dem og spurgte, om de kunne tænke sig at samarbejde om at udvikle materialer. Det ville de gerne, og siden er Vögeli i Schweiz også kommet med, så de nu er tre certificerede, europæiske trykkerier, som samarbejder.

- At kortlægge ét materiale som f.eks. en lim eller lak tager 6-12 måneder og koster 100-200.000 kroner, og så er det godt at kunne deles om omkostningerne – ikke mindst når vi støder ind i noget, der viser sig ikke at kunne certificeres. Samarbejdet giver os adgang til flere materialer, end vi selv ville kunne udvikle, og for os har det haft ekstrem stor værdi at turde række ud til en konkurrent og starte et samarbejde, siger Kasper Larsen.

Virksomheden har endda trukket samarbejdstankegangen endnu længere ud og besluttet at lægge al sin viden og knowhow ind i et kooperativ, hvor alle trykkerier er velkomne og med på lige vilkår, hvis de vil betale en andel af den udvikling, der har fundet sted.

- Det er ikke tryksager, der redder verden eller slår nogen ihjel, og den grafiske branche i Norden producerer efter de måske højeste standarder i verden. Men det at kortlægge vores tryksager har givet os en kæmpe ahaoplevelse, fordi cradle to cradle-certificeringen har fået os til bl.a. at se på mulige hormonforstyrrende og kræftfremkaldende stoffer i vores produkter. Selv om det kun er bittesmå mængder, så går ingen tilbage fra sådan et møde uden at være påvirket, siger Kasper Larsen, der også har oplevet, hvordan certificeringen har hjulpet i flere led bagud i produktionen.

- Vi har leverandører, som ikke havde nogen idé om, at der var noget skadeligt i deres produkter, men som er lykkes med at fjerne det i løbet af tre måneder. Det er en gevinst for dem og for os – og det der gør, at vores kunder er der i dag, fordi der ligger en stor troværdighed i, at vi er helhjertede omkring alle aspekter af bæredygtighed,” siger Kasper Larsen, der mener, at det kunne være en stærk vinderstrategi for mange danske virksomheder.

- For første gang kan vi slå Kina, for det her handler ikke bare om at producere inden for de laveste standarder, men om at bruge vores stærke lovgivning, høje moral og store tillid til hinanden. Vi er hamrende stærke på bæredygtighedsfeltet i Danmark; vi skal bare synliggøre det og turde stille krav, udfordre hinanden og samarbejde, så ligger agendaen lige til højrebenet for mange danske virksomheder, afslutter han.