ung smartphone
Af
Lasse Karner

Kinesiske ByteDance har fundet koden til den globale internetforbruger

Moderselskabet bag den populære mobilapplikationen TikTok hedder ByteDance og er verdens mest værdifulde startup. Brug af kunstig intelligens og algoritmer, der målretter indholdet, er en helt central del af den kinesiske succeshistorie – og en kilde til bekymring.

Emerging markets
Innovation

Fremadstormende og innovative kinesiske techselskaber er ikke længere et nyt fænomen. Det er det derimod stadig, når de slår igennem internationalt – eller endda udkonkurrerer de største amerikanske selskaber i at tiltrække ungdommen og sætte nye globale trends. Historien om ByteDance vidner om, at Beijing også kan og vil være med, hvor Silicon Valley før regerede. Uden for Kinas grænser er selskabet mest kendt for at stå bag TikTok, verdens hurtigst voksende sociale medie og mest downloadede app. Men TikTok er blot seneste skud på stammen i et økosystem af internetbaserede produkter, der på få år har sikret ByteDance en plads blandt de helt store spillere i tech-sektoren - og en uønsket hovedrolle i teknologirivaliseringen mellem USA og Kina.

Men egentlig starter historien i det østlige Kina i storbyen Tianjin på Nankai Universitet. Det var her, at Zhang Yiming, der siden stiftede ByteDance, i starten af årtusindet studerede til softwareingeniør. Evnen til at skrive softwarekoder har fra starten været fundamentet for det forretningsimperie, der i dag er verdens mest værdifulde startup estimeret til at være 100 mia. dollars værd. Zhang Yiming stiftede foretagendet i 2012. I første omgang med det formål at bruge kunstig intelligens til at hjælpe internetbrugere med at skabe overskuelighed i en kaotisk, kinesisk nyhedsstrøm. Løsningen blev mobilapplikationen Jinri Toutiao – Dagens Overskrifter.

Thomas Graziano
Thomas Graziani
Stifter af analyse- og konsulentfirmaet WalkTheChat

Ligesom Facebook forbandt brugere med andre brugere, og Uber forbandt brugere med køretøjer, ville Zhang Yiming forbinde brugere med information, har han siden forklaret. I dag er app’en Kinas største nyhedsplatform med 200 millioner brugere, der modtager indhold udvalgt fra 4.000 medier og andre online udbydere. Der er ingen redaktører eller journalister involveret. Alt foregår via udregninger baseret på computeralgoritmer og anbefalinger foretaget af kunstig intelligens.

"Det er fascinerende, hvor hurtigt ByteDance er gået fra at være et kinesisk selskab til et globalt"
Thomas Graziani, stifter af analyse- og konsulentfirmaet WalkTheChat

En milliard daglige visninger

I 2015 begyndte Zhang Yiming at eksperimentere med at lade brugerne selv uploade og dele videoklip på platformen. Det blev endnu en bragende succes. Allerede året efter nåede Jinri Toutiao op på en milliard daglige visninger af video. Interessen var så stor, at der indlysende var potentiale til et selvstændigt medie. Året efter blev Douyin – den kinesiske pendant til TikTok – lanceret. Den er i dag oppe på 600 millioner brugere og adskiller sig fra TikTok ved også at indeholde et element af internethandel. Fælles for både den kinesiske og den globale version er de korte videoer på op til 60 sekunder, som kan tilsættes musik eller brugerskabt lyd, filtre, tekst og emojis.

Det lyder som noget, man kan finde hos mange andre sociale medier, men der er væsentlige forskelle, forklarer Thomas Graziani, stifter af analyse- og konsulentfirmaet WalkTheChat, der med base i Beijing rådgiver om internethandel og sociale medier i Kina.

- Bytedances kendetegn er, at deres produkter giver brugeren mange muligheder for at redigere og skabe indhold designet til mobilæraen, kombineret med at indholdet deles på en anden måde. Facebook går for eksempel meget op i at dele indhold mellem venner, mens Instagram fokuserer på brands eller kendisser. Douyin og TikTok ser på overfladen mere tilfældige ud, fordi indholdet også stammer fra personer, brugeren ikke følger. Det skaber en uvished og overraskelse, men det er ikke tilfældigt, fordi det er udvalgt af en algoritme med det formål at appellere til den enkeltes interesser, siger han.

Hvad er en algoritme?

En algoritme er en betegnelse for den samlede besked i søgemaskinen, der vurderer, hvilke sider der er mest relevante i forhold til et søgeord. Når man indtaster et søgeord, vil der ofte være mange tusinde eller millioner dokumenter/henvisninger, som kommer frem. Det er her, algoritmen kommer ind i billedet og finder de mest relevante dokumenter eller henvisninger til dig. Hver søgemaskine har sin helt egen unikke og hemmelige algoritme.

Centrum for den eskalerende rivalisering

At ByteDance med brug af data og kunstig intelligens udvikler produkter med stor international appel er allerede slået fast. Men selskabets metoder er også mål for kritik. For eksempel at de individualiserede anbefalinger skaber såkaldte online ekkokamre, hvor brugerne bombarderes med indhold og holdninger, der minder om deres egne. Det er en problemstilling på mange sociale medier, men bliver forstærket af algoritmerne i Douyin og TikTok.

En anden kritik handler om censur. Det gælder både i forhold til nedprioritering af videoer med personer, der er ikke lever op til systemets skønhedsidealer og i forhold til begrænsninger af politisk indhold om eksempelvis Black Lives Matters eller kinakritiske emner om Kinas behandling af etniske minoriteter. Og i takt med selskabets globale ekspansion har graden af dets tilknytning til den kinesiske stat været til heftig debat. Kritikken handler blandt andet om manglende beskyttelse af brugerdata og frygt for, at Kina kan bruge data til overvågning. Det er en af forklaringerne på, at TikTok er løbet ind i store problemer på nogle af de markeder, hvor app’en ellers har været mest populær.

TikTok
TikTok er en mobilapplikationen, ejet af det kinesiske startup-firma ByteDance. Appen giver brugerne mulighed for at dele og se korte videoer på op til 60 sekunder – inden for næsten hvilket som helst emne.

I Indien, der for tiden er involveret i de værste grænsestridigheder med Kina i årtier, er den blevet bandlyst af nationale sikkerhedsårsager. Det var også tæt på at ske i USA. Her er ByteDance blevet det seneste tech-selskab i centrum for den eskalerende rivalisering mellem verdens to største økonomier. Et regeringsnotat i Washington betegnede sidste måned ByteDance som et talerør for Kinas Kommunistparti, mens Donald Trump truede med et forbud i USA. Et kompromis ser nu ud til at blive, at amerikanske Oracle og Walmart indgår i et samarbejde med ByteDance om driften af TikTok i USA. Ejerforholdet i det nye selskab er endnu ikke forhandlet endeligt på plads. Hvad der derimod ikke hersker tvivl om er, at ByteDance ikke afgiver eller sælger de koder, der ligger til grund for selskabets avancerede algoritmer. Nye kinesiske eksportregler gør derudover, at de kinesiske myndigheder sandsynligvis heller ikke ville tillade et sådan salg, hvis det skulle komme på tale.

For Zhang Yiming har den storpolitiske magtkamp, hans selskab er blevet en del af, været en svær balancegang. Han startede ByteDance fra sin lejlighed i Beijing og er i dag 37 år. Han er ikke medlem af Kinas kommunistparti og beskrives som en stille og tænksom type uden politiske ambitioner eller tilhørsforhold. Han har afvist, at ByteDance udleverer data til de kinesiske myndigheder, men som grundlæggeren af tænketanken Eurasia Group, Ian Bremmer, forklarer til Wall Street Journal, så vil virksomhedens produkter og teknologi i stigende grad blive set af den kinesiske ledelse som strategisk vigtige. Fordi kunstig intelligens og dataindsamling er fremtidens teknologier.

- Kina har indset, at de har brug for disse teknologiske muligheder i Kina, og at de har brug for dem hurtigt, vurderer Ian Bremmer.

Magasinet har sin egen app – hent den her!

MyInvest er udviklet af Nordea Invest og indeholder alt indhold fra Nordea Invest Magasinet samt mulighed for at følge dine favorit Nordea Invest fonde.

Download nu og bliv automatisk opdateret hver gang der kommer nyt