Kina fitness
Af
Camilla Jenkey

Kineserne vil være i topform

I takt med at kinesernes forbrugsvaner ændrer sig, bruger de flere penge på sportstøj. Det kinesiske aktieteam i Nordea Asset Management venter, at salget af sportstøj stiger med 70% over de næste fem år. Men hvilke lokale tøjmærker foretrækker kineserne?

Asien
Kina
USA

Fonden Nordea Invest Kina har klaret sig rigtig pænt i år trods Trumps handelskrig med Kina og demonstrationerne i Hongkong. Demonstrationerne i Hongkong begyndte i juni 2019, efter at de politiske ledere i bystaten præsenterede et lovforslag om udlevering af mistænkte kriminelle. Ifølge lovforslaget vil Hongkong kunne udlevere personer, der er mistænkt for kriminelle handlinger, til Kina.

En væsentlig grund til, at teamet bag fonden har formået at få den til at overperforme sit benchmark under disse omstændigheder, er investeringerne i kinesiske langvarige forbrugsgoder. Denne sektor omfatter selskaber, der sælger produkter og serviceydelser, som forbrugerne ikke anser for strengt nødvendige. Det er produkter, som forbrugerne gerne vil have, men sagtens kan leve uden.

- Kinesernes forbrugsvaner ændrer sig markant for tiden. Generelt har forbruget i den kinesiske fastlandsøkonomi holdt sig pænt oppe trods handelskrigen og demonstrationerne i Hongkong, og det synes nu at gå ind i en ny fase, hvor forbrugerne fokuserer på sundhed og livsstil, siger porteføljeforvalter Juliana Hansveden.

Juliana Hansveden
Juliana Hansveden
Porteføljeforvalter, Nordea Invest Kina

Hun forklarer, at væksten i den kinesiske økonomi har været drevet af produktivitetsforbedringer, og at mange forbrugere har nydt godt af store lønstigninger. Kineserne er stadig rigtig gode til at spare op, men de bruger nu mere end før – og de bruger flere penge på produkter, der er rare, men ikke nødvendige at have.

- Det er ganske normalt, at en økonomi i vækst når et punkt, hvor forbrugerne begynder at fokusere på sundhed og livsstil. I Kina har udviklingen især ført til et større fokus på motion og sport, siger Hansveden.

Handelskrigen mellem USA og Kina

Handelskrigen, som blev indledt af USA’s præsident Donald Trump, har ført til stigende toldsatser og andre handelsbarrierer, som har til formål at få kineserne til at ændre deres – i Trumps øjne – urimelige handelspraksis. Ifølge Trump har Kinas urimelige handelspraksis medført et stigende handelsunderskud, tyveri af immaterielle rettigheder og tvungen overdragelse af amerikansk teknologi til Kina. Det var nogle af argumenterne for at indføre tolden, som den amerikanske regering fremførte i en erklæring fra marts 2018.

Kilde: Wikipedia

Læs også denne artikel i Nordea Invest Magasinet (december 2018).
 

Tilpasning til en ny livsstil

Forbrugernes fokus på moderne sport er et relativt nyt fænomen i Kina, der bl.a. også har ført til et stigende antal motionscentre i landet.

Ifølge China Daily – en kinesisk engelsksproget avis – ventes antallet af betalende brugere af motionscentre at stige fra 16 mio. i 2017 til 21 mio. i 2020. Især motionscentre med et digitalt fodaftryk vil opleve en kraftig vækst.

Det er også blevet vigtigt for kineserne at have det rigtige outfit på i motionscentret. Over de seneste 11 år er efterspørgslen efter sportstøj i Kina steget med mere end 200%, fordi flere og flere kinesere nu dyrker motion. Samtidig har de taget den nye athleisure-trend til sig, hvor man også går i sportstøj fx på arbejdspladsen eller ved sociale lejligheder. Det er en trend, vi også ser i vores del af verden. Men salget af sportstøj udgør fortsat en langt lavere procentdel af BNP end i de mere udviklede lande. Hansveden og hendes team forventer, at salget af sportstøj vil eksplodere i Kina.

- Salget af sportstøj i Kina ventes at stige med mere end 70% over de næste fem år. For os som investor er det også positivt at se, at salget af sportstøj er mindre konjunkturfølsomt end salget af mange andre forbrugsgoder, siger Juliana Hansveden.

Graf
Forbruget af sportstøj i Kina ventes at stige med 70% frem mod 2024.

Sportstøj med lokale kulturelle symboler

Juliana og hendes team er især glade for det kinesiske sportsbrand Li Ning, som blev etableret af den tidligere gymnast Li Ning.

- Sammenlignet med Adidas og Nike er sportsudstyr fra Li Ning billigere, og kineserne vil helst bruge deres penge på lokale mærker. Li Ning adskiller sig fra andre kinesiske producenter ved at tilbyde innovative produkter med et unikt kinesisk design og lokale kulturelle symboler, siger Hansveden.

I et interview med South China Morning Post i maj 2019 forklarede Li Ning, hvorfor de kinesiske forbrugere foretrækker lokale frem for store internationale mærker.

- De internationale mærker er fortsat meget populære, men de yngre generationer er meget forskellige fra generationerne født i 50’erne eller 60’erne, som har gennemlevet hårde tider. De nye generationer er vokset op med smartphones og er meget velinformerede. De har fået en ny forståelse for kinesisk kultur og kinesiske brands og foretrækker dem, fordi de afspejler deres kinesiske rødder, sagde Li Ning til avisen.

Han fortalte også, hvorfor de i hans virksomhed havde valgt at basere designet af sportsudstyr på kinesiske kulturelle symboler.

- Det bunder ikke kun i stolthed over vores kinesiske kultur. Vi ønsker også, at de unge bliver mere bekendt med det kinesiske sprog ... De er ikke så velbevandrede i kinesiske skrifttegn og kalligrafi, så vi bruger kinesiske tegn og kombinerer dem sport og mode, og det kan forbrugerne lide.

Li Ning

Selskabet Li Ning blev grundlagt i 1990 i Kina af den tidligere gymnast Li Ning. Han vandt seks medaljer i gymnastik ved sommer-OL 1984, hvilket var det første OL med kinesiske deltagere.

Efter at han stoppede sin aktive karriere i gymnastik i 1989, begyndte Li Ning at forfølge sin ide om at skabe det første nationale sportsbrand i Kina. I juni 2004 blev selskabet Li Ning noteret på fondsbørsen i Hongkong.

I dag beskæftiger Li Ning ca. 2.500 mennesker og har mere end 6.300 forretninger over hele landet (både egne butikker og franchise-butikker). I 2018 tegnede det kinesiske marked sig for 98% af omsætningen. Heraf udgjorde salget af fodtøj og beklædning over 95%, mens tilbehør udgjorde resten.
 


Omtale af lande, selskaber og/eller fonde i denne artikel skal ikke anses som en købsanbefaling fra Nordea Invest. Tal altid med din investeringsrådgiver, før du investerer.

Magasinet har sin egen app – hent den her!

MyInvest er udviklet af Nordea Invest og indeholder alt indhold fra Nordea Invest Magasinet samt mulighed for at følge dine favorit Nordea Invest fonde.

Download nu og bliv automatisk opdateret hver gang der kommer nyt