Electric cars hero
Af
Lasse Karner

Kina er blevet førende inden for elbiler – det har især én batteriproducent nydt godt af

Historien om Contemporary Amperex Technology er fortællingen om Kinas enorme ambitioner om at dominere fremtidens teknologier. Hjulpet på vej af kinesisk industripolitik er selskabet blevet førende og gør nu klar til at lancere nye batterityper og åbne fabrikker i udlandet.

Bæredygtighed
Innovation

Når snakken falder på Kina og klima er to modsatrettede sandheder gældende. Kina er både en helt og en skurk. En skurk fordi intet andet land udleder tilnærmelsesvis lige så mange forurenende drivhusgasser. Men en helt fordi intet andet land investerer så massivt i grønne løsninger.

Tag transportsektoren som eksempel. Det kinesiske bilmarked er verdens største og dermed en af de helt store klimasyndere. Kinas urbane middelklasse har for alvor sat sig bag rattet, og det segment af befolkningen vil kun vokse. Heldigvis vælger stadig flere kinesere benzinslugeren fra og køber i stedet en elbil.

Med 1,1 million solgte elbiler sad Kina sidste år på halvdelen af det globale marked, viser en rapport fra konsulentfirmaet McKinsey. Den konkluderer, at kinesiske virksomheder er foran alle, når det gælder om at få ny teknologi ud på vejene og skalere produktionen op.

Flere hundrede kinesiske selskaber – både private og statsejede – konkurrerer om at blive Kinas svar på Tesla. Fælles for mange af dem er, at de benytter batterier produceret af et selskab, de færreste uden for Kina har hørt om.

Contemporary Amperex Technology, eller bare CATL, er på få år blevet en særdeles vigtig brik i den grønne omstilling i Kina og dermed også på verdensplan. CATL blev stiftet for bare ti år siden og er i dag verdens største producent af litium-batterier til elbiler. Til næste år starter batteriproduktionen på en stor CATL-fabrik i Tyskland, mens selskabet også har intentioner om produktion i USA.

- CATL er meget dominerende i Kina. De leverer til de fleste store mærker og står for omkring halvdelen af alle batterier i elbiler på vejene i Kina. Det er uden tvivl også det mest ambitiøse selskab i forhold til international ekspansion, forklarer Caspar Rawles, Chief Data Officer hos konsulentfirmaet Benchmark Minerals Intelligence.

Han følger udviklingen på markedet for litium-batterier tæt og vurderer, at CATL vil fortsætte med at være førende i mange år frem. Markedet udvikler sig disse år hurtigt. Efterspørgslen er enorm og både lokale kinesiske og udenlandske konkurrenter investerer milliarder af kroner i forskning og produktionsfaciliteter.

Biler Beijing
Kinesiske virksomheder er foran alle, når det gælder om at få ny teknologi ud på vejene og skalere produktionen op.

"Det er gået ufatteligt stærkt"

I en årrække var det japanske og sydkoreanske navne som Panasonic, Samsung og LG Electronics, der dominerede industrien. De har fortsat føringen hvad angår patenter og den mest avancerede teknologi. Men ingen kan i dag komme uden om betydningen af Kina, vurderer den tyske bilekspert, Ferdinand Dudenhöffer, der er professor ved Duisburg-Essen Universitet og stifter af tænketanken Center for Automotive Research.

- Det er gået ufatteligt stærkt i Kina. For bare fem år siden var de store sydkoreanske selskaber klart førende. Nu har de flyttet meget af deres produktion til Kina, mens de kinesiske selskaber står meget stærkere teknologisk. Jeg er overbevist om, at fremtiden for batterier til elbiler ligger i Kina, siger han.

Det skyldes både størrelsen af det kinesiske marked og den kinesiske stats prioriteringer.

- Kina vil være teknologisk førende i verden, og den her sektor er afgørende, siger Ferdinand Dudenhöffer.

"Jeg er overbevist om, at fremtiden for batterier til elbiler ligger i Kina"
Ferdinand Dudenhöffer, professor ved Duisburg-Essen Universitet

Inden for en lang række industrier har Kina på kort tid haft held med at lukke eller mindske den teknologiske afstand til de største industrinationer. Frygten i partitoppen er at ende i samme situation som størstedelen af de lande, der har opnået middelvelstand uden at være blevet rige. Det sidste skridt ind i varmen i de udviklede landes kreds fejler for de fleste.

I Asien er det kun lykkedes for en lille gruppe økonomier som Sydkorea, Taiwan, Japan og Singapore. Et land sidder typisk fast, når det løber tør for billig arbejdskraft, og de udenlandske investeringer flytter videre. I Kinas tilfælde har lønningerne længe været stigende, og lande som Indien, Indonesien og andre i regionen står klar til at overtage arbejdspladser og investeringer.

For de nationer, der har haft succes med at komme videre op ad velstandsstigen, har uddannelse og teknologisk formåen været afgørende. Det har den kinesiske ledelse for længst indberegnet i de nationale strategier. Elbiler indgår i Kinas nationale industriplan kaldet Made in China 2025. Den går ud på at fremtidssikre Kina ved at opgradere ti udvalgte industrier.

Billige lån og ressourcer står til rådighed for de kinesiske producenter, mens staten også sørger for, at spidskompetencer inden for erhverv og forskningsmiljøer mødes og udvikles. Det har vakt kritik i udlandet – især i USA – og beskyldninger om konkurrenceforvridning.

Elbiler i Kina
Markedet for elbiler i Kina er vokset stødt, blandt andet fordi staten har givet skatterabatter og tilskud til såvel købere som producenter.

Store krav til udenlandske producenter

At den kinesiske industripolitik har haft afgørende betydning for CATLs ekstraordinære vækst, er der ingen tvivl om. Markedet for elbiler i Kina var aldrig vokset så hurtigt, hvis det ikke havde været for statslige skatterabatter og tilskud givet til både købere og producenter af elbiler. Kina har derudover investeret stort i at udbygge infrastrukturen for opladning af elbilerne. Statens indblanding er også medvirkende til, at batterier fra CATL i dag sidder i biler fra velrenommerede udenlandske virksomheder som Volkswagen, General Motors, BMW og Honda.

For at sikre arbejdspladser og adgang til knowhow forlangte den kinesiske regering i en årrække, at udenlandske bilproducenter opererede i Kina via joint ventures med kinesiske virksomheder. En politik, der også har haft betydning længere nede i forsyningskæden. For at sætte skub på den hjemlige produktion fik udenlandske bilmærker i 2015 besked på, at de kun ville få adgang til subsidier, hvis de benyttede kinesiske leverandører.

Over for avisen Wall Street Journal har repræsentanter fra nogle af bilproducenterne givet udtryk for, at de reelt ikke havde noget valg. Ville de være på det lukrative og voksende marked for kinesiske elbiler, måtte de bruge kinesiske batterier. Batteriproducenterne fra Japan og Sydkorea blev på den måde kørt ud på et sidespor og udkonkurreret af en kinesisk rival med både dyrere og dårligere produkter.

Det statslige rygstød havde også en mindre synlig, men ganske vigtig effekt. CATLs batterier levede ikke op til de udenlandske bilproducenters standarder. Det var et problem. Verdens førende bilmærker kan ikke leve med at benytte batterier med en ustabil eller lav ydeevne. De var derfor nødsaget til at sætte deres egne eksperter og ingeniører til at hjælpe CATL med at foretage forbedringer.

"CATL er meget dominerende i Kina. De leverer til de fleste store mærker og står for omkring halvdelen af alle batterier i elbiler på vejene i Kina"
Caspar Rawles, Chief Data Officer hos konsulentfirmaet Benchmark Minerals Intelligence

En af Kinas rigeste

På kinesisk hedder CATL Ningde Shidai opkaldt efter byen Ningde, hvor det hele startede og hovedkvarteret stadig er beliggende. Det ligger ikke langt fra landsbyen, hvor virksomhedens stifter, Zeng Yuqun, er født. Han er ingeniøruddannet, har en ph.d. i fysik og tjente sine første millioner på at lave batterier til mobiltelefoner.

I dag er han en af Kinas rigeste personer og ifølge magasinet Forbes god for 49,6 milliarder dollars. En formue der primært stammer fra en stor aktiebeholdning i CATL. Selskabet var vurderet til en værdi af 10 milliarder dollars, da det blev børsnoteret i 2017.

I sommer rundede markedsværdien en billion kinesiske yuan, svarende til 157 milliarder dollars. Kurserne fik et ekstra nøk opad, da Zeng Yuqun i juli introducerede selskabets første generation af natrium-batterier. Teknologien er stadig under udvikling og vil i første omgang have størst anvendelse i store batterier til lagring af vind- eller solenergi, men ifølge CATL er kommercielle samarbejder med bilproducenter allerede i gang. 

Energitætheden i ​​natrium-batterier er mindre end ved brug af litium, men til gengæld findes natrium i havvand og kan nemt udvindes. Udmeldingen kom på et tidspunkt, hvor priserne på litium har været på himmelflugt. Den hastigt voksende efterspørgsel har gjort litium til et eftertragtet metal.

På et år er prisen fordoblet. Ifølge konsulentfirmaet Benchmark Minerals Intelligence er det dog ikke sandsynligt, at litium bliver overhalet af andre teknologiformer i den nærmeste fremtid. Det er CATL givetvis fuldt ud klar over. Selskabet har inden for de seneste måneder annonceret adskillige store investeringer i litiumudvinding i Afrika. Ifølge estimater fra Benchmark Minerals Intelligence vil CATL mere end fordoble sin batteriproduktion inden 2025.

 

Omtale af lande, selskaber og/eller fonde i denne artikel skal ikke anses som en købsanbefaling fra Nordea Invest. Tal altid med din investeringsrådgiver, før du investerer.

Magasinet har sin egen app – hent den her!

MyInvest er udviklet af Nordea Invest og indeholder alt indhold fra Nordea Invest Magasinet samt mulighed for at følge dine favorit Nordea Invest fonde.

Download nu og bliv automatisk opdateret hver gang der kommer nyt