Bus
Af
Sanne Opstrup Wedel

Fremtidens energiløsning sidder på taget af en bus på Ærø

Jesper ”Bus” Jensen fra Ærø har personligt taget kampen op for at gennemføre grøn omstilling. For egen regning har han sat solceller på taget af sin diesel-bus og skiftet til GTL-brændstof. Det skåner miljøet og styrker forretningen.

Bæredygtighed
Innovation

Det begyndte egentligt som en økonomisk bekymring hos Jesper ”Bus” Jensen. I 2011 vandt vognmanden fra Ærø en otteårig kontrakt med Ærø Kommune om buskørsel, som han indkøbte brugte busser til at opfylde. Men allerede efter en par måneder rev han sig i håret.

- Jeg tænkte, at jeg ville blive fattig, inden kontrakten udløb, eftersom busserne kun kørte 2,6 km. pr. liter diesel, og vi allerede havde skiftet tre topstykker til hver 12.000 kr., husker Jesper Jensen, der ikke bliver kaldt andet end Jesper Bus.

Så fik han mulighed for at låne et andet busmærke i tre uger, en Euro 5-bus, som var højeste euronorm i 2011 – dvs. en bus med en motor, som opfyldte Euro 5-normen vedr. udslip af bl.a. partikler i udstødningen og såkaldte kvælstofilter, som er sundhedsskadelige for mennesker, og som dannes ved forbrænding ved høje temperaturer, f.eks. i bussers motorer.

Det viste sig, at den kørte en kilometer længere på literen. Og det blev beregnet, at hvis kontrakten med kommunen løb i otte år, ville han spare 1,2 mio. kr.

- Så købte jeg to nye busser, og siden er der lige så stille gået sport i at jagte nye grønnere mål og en bedre indtjening, hvilket er guleroden i at gøre det, forklarer Jesper Bus.

Det har bl.a. ført ham omkring biodiesel, men det koster omkring 4 kr. mere pr. liter, hvilket ville være en årlig merudgift på 6-700.000 kr.

- Så det har slet ikke være på tale hos os, siger Jesper Bus, der er anden generation i vognmandsfirmaet, som hans far grundlagde i 1955.

Jesper Jensen
Vi mennesker skal ikke altid vente på, at andre gør noget for den grønne omstilling. Men kan selv gøre meget, mener Jesper ”Bus” Jensen fra Ærø.

Arven fra sin far

Dengang bestod busdriften på Ærø af turistkørsel og måske et par ture til udlandet en gang imellem. Da Jesper Bus i december 1984 fik kørekort som 21-årig, trak udlandet i ham, og derfor anskaffede hans far en god bus til udlandskørsel, som Jesper nød at køre med i en årrække.

Men i 1992 stod faderen pludselig af vognen, som Jesper siger. Han døde af hjertestop, og så var gode råd dyre.

- På det tidspunkt var jeg ikke klar til at blive vognmand, men det var mest naturligt, at jeg overtog butikken, og med hjælp fra min kone, familie og fars gode kollegaer kom jeg på sporet, fortæller Jesper Bus, der til at begynde med tænkte, at det bare gjaldt om at køre bus – jo mere, jo bedre.

Derfor udvidede han biksen lidt til både Fyn og udlandet, men efter nogle år solgte han det hele og gik tilbage til basen: buskørsel på Ærø. En forretning, der i dag er vokset til 15 busser fordelt på 6 busser til rute- og skolekørsel, 4 minibusser og 5 turistbusser.

Bustag
Jesper ”Bus” Jensen fra Ærø har for egen regning sat solceller på taget af sin diesel-bus og skiftet til brændstof fremstillet af naturgas i stedet for råolie.

Gratis busser stor succes

Alene den kollektive trafik udgør i dag 11.000 køreplanstimer – en stor logistisk opgave, der ikke mindst skyldes, at det i snart 10 år har været gratis at køre med kollektiv trafik på Ærø, hvor kommunen har som klimamål at være CO2 neutral og selvforsynende med vedvarende energi inden 2025, 25 år før resten af Danmark.

De gratis busser har været så stor en succes, at der fra at være 50.000 passagerer om året, da der var betaling i busserne, nu er 270.000 årlige passagerer. Dermed har Jesper Bus’ kørselsvilkår ændret sig en del undervejs i kontrakten, som han genvandt i 2019 for yderligere 6 år, som kan forlænges 2 år. Og for at opfylde den og stadig drive en sund forretning med så lidt udledning som muligt, er Jesper Bus fortsat med at finde grønne løsninger.

Først var han omkring et projekt vedr. eftermontering af hybridmotorer på brugte busser, men i og med, at elektriske busser bliver bedre og bedre, passer hybrid ikke godt med Jespers kørselsmønster. Han har også haft kig på en ren elbus, men den kan heller ikke køre de mange kilometer, han har brug for. Men så fik han mulighed for at være med i et solcelleprojekt, og derfor kører han i dag med solceller på bustaget.

- Jeg tror, at de havde fået opsnuset min indstilling til grøn omstilling, og jeg sagde da også straks ja til at bruge de ca. 50.000 kroner, det indtil videre har kostet at få klistret solcellerne på taget på en dieselbus, siger Jesper Bus.

"Jeg sagde da også straks ja til at bruge de ca. 50.000 kroner, det indtil videre har kostet at få klistret solcellerne på taget på en dieselbus"
Jesper "Bus" Jensen, buschauffør på Ærø

Solceller og GTL-brændstof

På bussens tag er 14 solceller i tre grupper på hver 235 x 40 cm. De bøjelige solceller er lavet og genbrugsmaterialer og limet direkte på bussens tag, hvorfra de leverer så meget strøm til bussens strømforsyning, at den bruger op til 1.000 liter mindre diesel og udleder 2,6 tons mindre CO2 om året samt reducerer sliddet på bussens batterier og generator, som nu ikke skal lave så meget strøm.

- Solcellerne producerer strøm til en konverter, der lader direkte på bussens batterier, som dermed bliver ladet op, uanset om motoren er startet eller ej, blot der er dagslys eller – endnu bedre – solskin. Derfor kan man f.eks. på sommerdage lade bussens ventilationssystem køre, når bussen holder i terminalen, uden at bussens motor er startet. Og bussens klimaanlæg skal ikke køre på max belastning, når bussen startes, siger Jesper Bus.

Men her stopper idéudviklingen ikke. For efter solcellerne besluttede Jesper Bus at skifte til GTL-brændstof. Det står for Gas-to-Liquids og er et flydende, biologiske nedbrydeligt brændstof fremstillet af naturgas i stedet for råolie. Det gør brændstoffet farveløst og næsten lugtfrit samt praktik taget svovlfri og uden aromatiske stoffer.

- Jeg er, så vidt vides, den første busvognmand i Danmark, der gik 100 pct. over til det med alle biler. Det koster mig ca. 80.000 ekstra om året, men til gengæld reducerer det CO2 med 33 pct. Desuden er udstødningen ikke så belastet, fordi olien er meget renere end diesel, hvilket også betyder, at partikelfilteret ikke er så stoppet, så det sparer jeg så penge på, opsummerer Jesper Bus, der drømmer om, at alle busser på Ærø kan erstattes med elbusser.

- Men det er dyrt og ligger formentligt ikke i Ærø Kommunes nuværende økonomiske rammer uden en tilskudsordning. Vi har nu fået verdens første elfærge af sin art, der kan sejle fra Ærø til Als og retur, inden den oplades. De samme udfordringer er der med busdriften på Ærø, hvor vi har timedrift. Vi kører 17 timer i døgnet, 56 minutter hver time – med en gennemsnitsfart på 43 km/t i kuperet terræn med mange stoppesteder. Og det kunne være spændende at reducere brændstofforbruget med knapt 100.000 liter, til gavn for 270.000 passagerer på 2 busser, siger han.

Magasinet har sin egen app – hent den her!

MyInvest er udviklet af Nordea Invest og indeholder alt indhold fra Nordea Invest Magasinet samt mulighed for at følge dine favorit Nordea Invest fonde.

Download nu og bliv automatisk opdateret hver gang der kommer nyt