Af:
Sanne Opstrup Wedel

Krisen sætter turbo på innovationen

Virksomheder under corona-krisen: Hos Naturli’, der laver plantebaserede fødevarer, har corona-krisen sat skub i en stribe innovationsprojekter, som nu får vinger, fordi der er mere stille i salget end ellers.

Naturli

De var helt klar til at gøre en hip entre på verdens største messe for sunde fødevarer, Natural Products Expo West, i Anaheim i Californien. Men da Henrik Lund stod i USA to dage, inden messen skulle begynde, med en lejebil stoppet med utålmodige Ikea-reoler og håbefuldt præsentationsmateriale, tikkede der en mail ind om, at det hele var aflyst.

- Det betød, at vi gik glip af en masse aftalte møder med amerikanske supermarkedskæder, og lige der tænkte jeg godt nok – æv, husker administrerende direktør, Henrik Lund fra Naturli’, som siden 1988 har fremstillet plantebaserede fødevarer.

Det går op og ned i showbizz

Dengang i 1988 havde de dog en meget snæver produktportefølje, som primært bestod af alternativer til mælk baseret på f.eks. soja og havre. Det var også dengang, deres produkter stod på den nederste hylde i supermarkedet, og man næsten skulle have en recept fra lægen for at få lov at købe dem – og i hvert fald kunne være sikker på, at kassedamen ønskede god bedring, når man havde betalt.

I dag er produktionen udvidet til ikke bare at indeholde de klassiske plantebaserede drikke, men også produkter som ærtebaserede køderstatninger, glutenfri is, frosne pizzaer og smør uden mælk og fløde i en hverdag, hvor det ikke bare er blevet trendy at bestille sin café latte med havremælk, men hvor man nogle steder i København også skal huske at sige, hvis man ikke vil have kaffen med plantedrik.

- Bare de seneste fem år er der sket en kæmpe forandring på det område, som har givet os vind i sejlene og øvelse i hele tiden at skulle tilpasse os. Men selvfølgelig gør det nas, når mange af de store supermarkeds-kampagner med vores produkter lige nu sættes på hold, siger Henrik Lund, der dog ikke hverken triller tommelfingre eller panikker af den grund.

Glutenfri is
Naturli’ producerer en lang række plantebaserede fødevarer, alt fra drikkeprodukter lavet på ris, havre og soya til ærtebaserede køderstatninger, frosne pizzaer og glutenfri is.

Han og resten af organisationen bruger nemlig krisetiden til at komme på omgangshøjde med alle de idéer og innovationsprojekter, som har måtte vente i en travl hverdag, men som nu kan få vinger, fordi der er mere stille i salget end ellers.

- Det går op og ned i showbizz, men selv om vi er ramt lige nu, prøver vi at se fremad og bruge tiden på at holde skypemøder med hinanden om alle de projekter, som vi ikke har fået samlet op på længe, siger Henrik Lund.

Nye produkter, webshop og forskning

Det betyder bl.a., at Naturli’ har produktionstestet og lavet design til 36 nye produkter inden for både mejeri, fersk kød, frost og kolonial, som de introducerer i løbet af de næste ni måneder. Derudover har de forberedt sig på, hvad de vil gøre, hvis deres kunder en anden gang ikke kan gå ud og handle: I støbeskeen er lige nu en webshop, hvor man kan købe hele produktporteføljen og få varerne bragt ud med bud, hvis der igen skulle komme krise. Og endelig har de haft god tid til at nørde endnu mere i de forskellige forskningsprojekter, de lige nu deltager i. Et af dem foregår på Aarhus Universitet og handler om at udvikle en mellemmåltids-snack baseret på grøntsager dyrket i Danmark, som kan forebygge risikoen for at udvikle diabetes 2. Et andet handler om at undersøge, om man kan lave plantedrikke eller køderstatninger af forskellige restprodukter.

- Som en forholdsvis lille virksomhed i branchen er innovationsprojekterne en meget vigtig investering i fremtiden for os. Og tænk hvis man kunne bruge madspildet fra vores eller andres produktion til at lave nye produkter. Det ville da være fantastisk, siger Henrik Lund, der ser flere tendenser i den fremtid, der venter Danmark efter corona-krisen.

- Jeg tror, at der kommer en holdningsændring hos forbrugerne efter sådan en dyster omgang, så vi kommer til at se en større efterspørgsel efter glæde, positivitet og sund selvforkælelse – og ikke mindst, at folk tager deres liv op til overvejelse og tænker, over hvordan de bruger tiden, siger han.

Henrik Lund
"Selvfølgelig gør det nas, når mange af de store supermarkedskampagner med vores produkter lige nu sættes på hold,” siger Henrik Lund, adm. direktør i Naturli'.

Bedre møder, færre rejser – og danske produkter

Hos Naturli’ har de allerede nu erfaret, at de under krisen holder de allerbedste møder nogensinde, fordi de virtuelle møder er disciplinerede, strukturerede og langt mere effektive end ellers.

- Man lytter og har fokus på en helt anden måde, og når den her krise er ovre, håber jeg, vi kommer til at holde endnu flere møder af den her slags møder i stedet for at rejse så meget rundt, siger Henrik Lund, der også tror, at både betydningen og vigtigheden af danskproducerede fødevarer bliver endnu større.

- Vi er blevet næææsten lige så nationale som nordmændene under krisen. Og det bliver vigtigt ift. at få gang i dansk industri på den anden side af corona. Undervejs håber jeg, at vi kan være med til at løfte nogle af de helt små spillere eller i hvert fald være efterfølgende være med til at genetablere nogle af de virksomheder, som lige nu vakler på randen af konkurs.

 

Omtale af lande, selskaber og/eller fonde i denne artikel skal ikke anses som en købsanbefaling fra Nordea Invest. Tal altid med din investeringsrådgiver, før du investerer.