Konference
Af
Charlotte Holst

CEO’s om post-corona: Færre rejser, mere hjemmearbejde og grøn genstart

Et fleksibelt medarbejderkorps, digital styrke og evnen til at handle hurtigt og tænke nyt i en turbulent og usikker tid. Nordiske topchefer fortæller om erfaringer fra coronakrisen, og hvordan de vil bruge dem fremover.

Skandinavien

 - Uanset hvor godt forberedt du er, vil der altid opstå mange uventede problemer, der skal tackles, når en krise faktisk opstår. Vi har lært af denne proces og vil kunne trække på de erfaringer, vi har opnået i fremtiden.

Sådan lyder det fra den norske dagligvaregigant Orklas CEO og President, Jaan Ivar Semlitsch. 

Det uventede blev mødt med oprejst pande af medarbejderne i store nordiske virksomheder som Orkla, Fazer, Chr. Hansen og Carlsberg. Det peger topcheferne i virksomhederne på. Krisen har tydeliggjort, hvordan man kan få tusindvis af ansatte til at omstille sig på rekordtid og tilpasse forretningen, selv når man ikke aner hvor, hvornår og hvordan det hele ender.

Jaan Ivar Semlitsch
Jaan Ivar Semlitsch
CEO og President, Orklas

Topkarakterer for hjemmearbejde

Medarbejdernes evne til at arbejde effektivt på distancen, har været forbilledlig under coronakrisen, lyder det. 

- Vi har oplevet, at vores højtuddannede medarbejdere kan levere fantastisk arbejde hvor som helst fra. Også Inden coronakrisen havde vi mange ansatte, der ind imellem arbejdede hjemmefra, men ikke i en grad, som vi har set disse måneder. Hvis dette var en eksamen i hjemmearbejde, har de bestået med topkarakterer, siger Mauricio Graber, CEO for den danske bioscience-virksomhed, Chr. Hansen.

Mauricio Graber
Mauricio Graber
CEO, Chr. Hansen

Fremover vil man tilbyde medarbejderne endnu bedre muligheder for fleksibilitet og hjemmekontor.

- Vores mål er, at hjemmearbejde bliver en helt oplagt del af det moderne arbejdsliv, siger Mauricio Graber.

Færre forretningsrejser

Corona-erfaringerne med digitale arbejdsformer har ændret virksomhedens syn på forretningsrejser.

- Bæredygtighed er en kerneværdi for os, og vi har altid sigtet efter kun at foretage helt essentielle forretningsrejser. Nu har videomøder på mange måder vist sig at være et godt alternativ til fysiske møder. Jeg kan forestille mig, at der vil være en endnu mere skærpet bevidsthed omkring kun at foretage de virkelig nødvendige forretningsrejser, siger Mauricio Graber, der dog tilføjer, at det stadig er væsentligt at besøge kunder fysisk.

- At dele et måltid via Skype smager bare ikke helt på samme måde, som hvis du spiser ved samme bord, som han siger. 

Om virksomhederne

  • Fazer Group har næsten 9.000 ansatte, opererer i otte lande og eksporterer til omkring 40 lande.
  • Carlsberg Group har omkring 41.000 ansatte og er blandt de tre førende bryggerier i verden med produktion i omkring 35 lande.
  • Orkla beskæftiger over 18.000 ansatte og har Norden, Baltikum og udvalgte lande i Centraleuropa som hovedmarkeder.
  • Chr. Hansen, der sidste år blev kåret til verdens mest bæredygtige virksomhed, har omkring 3.700 ansatte i mere end 32 lande.

Også Group President og CEO for den finske fødevare- og foodservicekoncern Fazer, Christoph Vitzthum fremhæver, hvordan coronakrisen har udviklet og fintunet medarbejdernes digitale kompetencer.

- Vi er blevet mestre i, at bruge vores digitale værktøjer, hvilket vil reducere behovet for at rejse. Den stærke interne kommunikation og dialog har styrket vores værdier, og det vil vi bygge videre på, siger han.

Christoph Vitzthum
Christoph Vitzthum
Group President og CEO, Fazer

Undgik madspild

Coronakrisen afstedkom også konkrete initiativer, hvor virksomheder lynhurtigt tilpassede deres marked til den nye krisesituation. En af dem var netop Fazer. Restauranter og hoteller, der stod og skulle aftage store mængder frosne fødevareprodukter, var pludselig sat ud af spillet, og faren for et stort madspild var overhængende. Men Fazer satte en drive-in-butik op i byen Vantaa, hvor kunder fik mulighed for at købe produkterne.

- Det blev en kæmpe succes og et fænomen, som mange kopierede. Vi etablerede også fire nye webshops på ingen tid for at udbrede vores tilbud og services online. Initiativerne har betalt sig i form af glade kunder og øget salg, og de er resultatet af et stærkt og agilt internt samarbejde, siger Christoph Vitzthum.

Evnen til at rykke hurtigt internt og eksekvere i en krisetid, fremhæves også af CEO for Carlsberg, Cees ’t Hart.

- Selvom det er svært at tale om noget positivt i den aktuelle situation, har en vigtig positiv indsigt for os ikke desto mindre været vores evne til at handle hurtigt og være agile i forhold til at ​​ændre, træffe og gennemføre beslutninger. Fremover er dette bestemt noget, vi vil integrere i vores måder at arbejde på, siger han.

Cees 't Hart
Cees ’t Hart
CEO, Carlsberg

Grøn signatur

For Orkla har krisen tydeliggjort virksomhedens betydning i samfundet og demonstreret, at man faktisk kan løfte sin opgave - også under en højspændt krise, som en pandemi. 

- Vi har set, at det, vi står for, er det samme – også også i turbulente tider. Vores job er at producere de varer, folk har brug for og løfte vores samfundsansvar også i krisetider, selv hvis det betyder, at der skal handles hurtigt, og vi skal tilpasse os en helt ny situation. At se, vi er i stand til det, har været en virkelig positiv oplevelse, siger President og CEO, Jaan Ivar Semlitsch.

Mauricio Graber fremhæver, hvordan de seneste måneder har vist, at forandringer kan accelereres, hvis vi handler kollektivt på tværs af industrier, regeringer og samfund. Han håber derfor, at krisen vil sætte gang i en fornyet lyst og handlekraft i forhold til at tackle klimaforandringerne.

- Hvis der er én ting, der er blevet tydeligt i de seneste måneder, er det vores afhængighed af naturen og et stabilt globalt fødevare- og sundhedssystem. Dette er derfor en unik chance for at udvise handlekraft og sikre os, at vi ikke vender tilbage til ‘business as usual.’ Genstarten af vores økonomi skal have en grøn signatur, siger han. 

Magasinet har sin egen app – hent den her!

MyInvest er udviklet af Nordea Invest og indeholder alt indhold fra Nordea Invest Magasinet samt mulighed for at følge dine favorit Nordea Invest fonde.

Download nu og bliv automatisk opdateret hver gang der kommer nyt