Bil på vejen
Af
Nina Azoulay og Charlotte Holst

Tyskland i teknologisk kapløb: Bilindustrien står over for voldsomme forandringer

Tysklands førende industri – bilindustrien – står over for store omvæltninger, hvor elektrisk, delt og førerløs transport bliver dominerende. Den tyske økonomi bliver hårdt ramt, hvis industrien ikke formår at vinde det teknologiske kapløb mod grønnere transport. Japan, Korea og Kina er allerede foran indenfor batteriteknologi. 

“Kina og Californien viser vejen. I Europa, og særligt i bilindustrien i Tyskland, bør der ske langt mere. Kun på den måde vil kunderne stole på vækst, så elbilerne kommer ud af nichen og opnår markedsandele i de kommende år.”

Sådan sagde daværende koncernchef i Volkswagen Gruppen, Dr. Mathias Müller, på verdens største bilmesse i Frankfurt for et år siden. 

Spørger man Volkswagen i dag lyder det, at man i 2020 lancerer 50 nye elektrificerede modeller for hele koncernen og inden udgangen af 2022 har investeret 34 milliarder euro til såkaldt ‘fremtidige teknologier.’ 

Koncernen står – som andre bilproducenter – på tærsklen til en helt ny tidsalder, hvor elektrisk, førerløs og delt transport bliver nøgleord. 

– Bil og industri ændrer sig drastisk, og i den digitale tidsalder bliver alle kort blandet. Nu er markedet klar og vi er klar til at gå - med rette koncept på det rigtige tidspunkt, siger Christoph Hartung, leder af ‘Digital and New Business’ Volkswagen Brand.

 

Økonomi kan rammes hårdt

Mobilitet skal fuldstændig redefineres, og i Tyskland står bilkultur og bilindustri lige så stærkt som i USA. Tyskland er Europas førende bilproducent og tegner sig for cirka 30 procent af alle de passagerbiler, der fremstilles i Europa, og for omkring 20 procent af nye registreringer, ifølge organisationen ‘Germany Trade & Invest’.

Industrien fungerer som et slags lokomotiv i erhvervslivet med enorm betydning for beskæftigelsen og Tysklands økonomi. 

 

Volkswagen ind i ny tidsalder

  • 2020: 50 ny elektrificerede modeller lanceres for hele koncernen.
     
  • Lige nu fremstilles el-køretøjer på tre fabrikker. I 2020 vil ni fabrikker producere el-køretøjer, og i 2022 vil der være mindst 16 produktionssteder på verdensplan.
     
  • Inden udgangen af 2022 vil koncernen have investeret 34 milliarder euro i ‘fremtidige teknologier’. 
     
  • I indeværende år (2018) investeres i alt 6,6 milliarder euro.

Kilde: Volkswagen

 

Europæisk personbils produktion og registrering 2015
i millioner

infografik

Grafen fra bilforhandlernes egen organisation ‘European Automobile Manufacturers Association’ illustrerer, hvor dominerende en spiller Tyskland er.

 

 

Henning Padberg
Henning Padberg
Nordea Invest Klima og Miljø, portefølje manager

– De tyske bilproducenter har etableret sig som globalt førende inden for premium-segmentet (Audi, BMW, Mercedes m.fl.).

Den tyske økonomi vil være meget hårdt ramt, hvis bilindustrien, som er Tysklands førende industri, ikke formår at komme ud som sejrherre i den igangværende teknologiske revolution.

Mange investorer opfatter ikke den tyske bilindustri som værende særligt attraktiv for tiden, siger Henning Padberg, porteføljeforvalter i Nordea Invest Klima og Miljø.

 

 

Job forsvinder, nye opstår

Flere end 800.000 mennesker i Tyskland er beskæftiget i bilindustrien. Derfor er det afgørende for landets økonomi, at man formår at være med helt fremme, når den teknologiske revolution for alvor gør sit indtog og elbiler og førerløs transport tager over. 

Eksperter peger jævnligt på, hvor væsentligt det er at opdyrke de nye markeder, der opstår og også geare arbejdsstyrken til elbilernes indtog. 

Et nyt studie fra Frauenhofer Institute for Industrial Engineering i Stuttgart viser, at omkring 76.000 arbejdspladser inden for produktion af motorer og gearkasser bliver overflødiggjort i 2030. Der vil dog også blive brug for cirka 25.000 nye job til fremstilling af komponenter til el-biler såsom batterier og strøm-elektronik. Men arbejderne skal videre- eller efteruddannes, og nogle skal måske i en helt anden retning.

 

Salzgitter fabrik
Fabrikken i Salzgitter beskæftiger cirka 7200 personer og producerer dagligt op til 7000 motorer, både benzin og diesel. I 2017 blev der i alt produceret 1.544.000 motorer. Kilde: Volkswagen. Foto: Volkswagen

Kan producenter udvikle Apple-strategi?

Historien viser, at selv store koncerner med succes kan opleve ekstrem tilbagegang, påpeger Henning Padberg. 

– Vi husker for eksempel alle Nokia. Det er svært for en etableret succesfuld spiller at omstille sig hurtigt nok til at følge med den eksponentielle udvikling inden for teknologien i dag. Spørgsmålet er, om de ledende tyske bilproducenter formår at udvikle en slags Apple-strategi, hvor de udliciterer dele af produktionen og fokuserer mere på design, komfort, funktionalitet og branding, mens de stadig anerkendes for deres førerskab inden for teknologi, siger han. 

På ét område i forhold til el-bilproduktion er Europa allerede sakket bagud. 

– Europas bilindustri har allerede tabt kampen om at udvikle den mest effektive batteriteknologi baseret på lithiumioner, da stort set alle batterier nu bliver produceret i Japan, Korea og Kina. Vi holder skarpt øje med, om den tyske bilindustri kan indhente konkurrenterne i udviklingen af de næste generationer af batterier, som for eksempel ‘solid-state, siger Henrik Padberg.

Lige præcis den udfordring adresserede Volkswagens CEO, Herbert Diess i august –  få måneder efter han tiltrådte som direktør for koncernen.

– Vi arbejder hårdt på ét nøgleområde, nemlig batterier og battericeller. I det lange løb kan vi ikke – som industri – gøre os afhængige af nogle få asiatiske producenter. Det er en af grundene til, at Volkswagen har øget sit engagement i QuantumScape (en start-up inden for solid-state batterier, red.) og er gået ind i en ny joint venture. Ser man ind i fremtiden er der store muligheder for solid state batterier. Vores mål er at industrialisere denne teknologi, siger Herbert Diess.

 

Volkswagen CEO
Herbert Diess, der tiltrådte som CEO for Volkswagen i april 2018, på besøg på fabrikken i Salzgitter, hvor man i fremtiden blandt andet skal teste battericeller. Foto: Volkswagen

Solid-state batterier skulle ifølge Volkswagen kunne øge rækkevidden på en E-Golf til omkring 750 kilometer sammenlignet med de nuværende 300 kilometer. Samtidig har teknologien andre fordele, såsom bedre sikkerhed og hurtigere opladningskapacitet. 

Salget af dieselbiler falder 

At markedet er under forandring, og dieselbilerne er på vej ud, er der flere tegn på. I nogle tyske byer er der nu lovhjemmel til at indføre forbud mod kørsel med dieselbiler, og i Hamborg er det allerede indført på få strækninger (link til historie: http://nordeainvestmagasinet.dk/artikler/tysk-miljogruppe-bag-dieselfri-zoner-det-muligt-vi-rejser-sager-mod-flere-byer

Forbrugerne begynder også at reagere. Salget af dieselbiler er faldet i næste hele Europa de seneste år. I Tyskland var det for to år siden 23 procent, der overvejede at købe dieselbil som den næste bil, i 2017 var det 14 procent og i år er det mere end halveret og helt nede på seks procent, viser en undersøgelse, som er gennemført af rådgivningsfirmaet BBE Automotive og refereret i det norske Teknisk Ukeblad. 

 

Farvel til dieselbilerne

  • I dag kører cirka 15 millioner dieselbiler på gaden i Tyskland. Langtfra alle har den nyeste teknologi, der begrænser partikeludledning.
     
  • Cirka 70 tyske byer overskrider EU’s grænseværdier for de såkaldte NOx-partikler, som blandt andet udledes via dieseldampe fra biler. Det har fået domstolene til at give grønt lys for dieselfri zoner i storbyer, og i maj 2018 indbragte EU-Kommissionen Tyskland for EU-domstolen for ikke at overholde grænseværdierne for luftkvalitet.
  • Flere europæiske byer er på vej med begrænsninger for dieselbiler. I Oslo er de allerede forbudt på kommunale veje. Stuttgart indfører forbud fra 2019, Sverige har også planlagt begrænsninger, ligesom Rom, Milano, Paris, Madrid og Athen også har varslet forbud.

Kilde: European Environment Agency, Umweltbundesamt m.fl.

 

Flere tyske eksperter har peget på, at man står ved et vendepunkt inden for bilindustrien. Diesel-teknologien er ligefrem blevet kaldt ‘brændemærket’, og branchen bliver jævnligt opfordret til at få gang i skiftet til el, da en dominoeffekt pludselig kan opstå. 

Ustoppelig udvikling

En sådan bliver beskrevet i rapporten ‘Rethinking Transportation’ fra Tænketanken RethinkX, som ser på blandt andet førerløs transport. En af forfatterne er Stanford økonomen Tony Seba, der har peget på, at en helt betalt bil vil være mellem to og fire gange så dyr, som hvis man baserer sig helt på autonome transporttjenester, hvor man køber sig adgang til transport i stedet for at eje. Effekten vil komme så snart de førerløse tjenester bliver tilgængelige, og forbrugerne vil flytte sig i flok, mener han: “Det bliver som ved en typisk teknologi-omvæltning, hvor det begynder med nogle befolkningsgrupper, og så går det stærkt, og i løbet af få år kommer det til et vendepunkt, hvor udviklingen bliver ustoppelig,” har han sagt til det norske ‘Teknisk Ukeblad.’

Lave forventninger til bilaktierne

Lige nu skal bilproducenterne på den ene side opretholde og videreudvikle på deres nuværende benzindrevne modeller, men forventes samtidig at udvikle nye generationer af elbiler. Det påvirker investorernes beslutninger, siger Henning Padberg.

– Investorerne har meget lave forventninger til bilaktiernes indtjeningsudvikling og kurserne har ikke givet meget afkast på det sidste. Vores investeringsstrategi fokuserer på supporterende teknologier og løsninger som for eksempel elektroniske komponenter og simuleringssoftware, som alle producenter fra BMW til Tesla og VW skal bruge i deres nyeste modeller, siger han.

 

Omtale af lande, selskaber og/eller fonde i denne artikel skal ikke anses som en købsanbefaling fra Nordea Invest. Tal altid med din investeringsrådgiver, før du investerer.

Magasinet har fået sin egen app – hent den her!

MyInvest er en app til danske investorer, som løbende vil følge med i, hvad der rører sig på de globale, finansielle markeder.

Klar til at dykke ned i investeringens fascinerende verden?