Tesla - Model 3
Af
Thomas Jensen

Teslas ’Folkevogn’ kan revolutionere bilmarkedet

Den nye bilmodel ’Tesla Model 3’ er blevet leveret til de første af flere hundrede tusinde kunder, der står i kø for at få fat i den billige elbil med god rækkevidde. ”Tesla er så langt fremme med elbiler, at de næsten har monopol på markedet”, siger bilekspert.

Da Tesla-direktør Elon Musk den 31. marts 2016 lancerede Model 3, gik der blot tre dage, før 276.000 interesserede havde lagt et depositum på 1.000 dollars og skrevet sig op til elbilen, som Musk beskriver som ”Teslas folkevogn.” Og det var endda uden at have prøvekørt bilen, som på det tidspunkt endnu kun fandtes i en prototype. Med den massive kundeinteresse blev der sendt et signal fra forbrugerne om, at her var en vare, som de havde efterspurgt længe, men som ingen havde kunnet tilbyde dem.

- Det satte en skræk i den traditionelle bilbranche, da Tesla lancerede Model 3, for indtil da havde de bare snakket om at lave elbiler. Nu vågnede de op og tænkte, at de hellere måtte komme i gang, for ellers ville de ende som Nokia eller Kodak, siger Christina Bu, der er generalsekretær i Norsk elbilforening, hvor interessen blev meget synlig:

- Vi fik pludselig mange besøg af bilfabrikanterne, der skulle se de mange elbiler i Norge, fortæller hun.

Det seneste år har Norsk elbilforening haft besøg af 15 delegationer med indflydelsesrige personer fra store bilfabrikanter som Audi, Volkswagen og Jaguar. 

"Tesla kan vinde en stor markedsandel i de næste mange år, mens deres konkurrenter stadig udvikler deres platforme"
Alexander Haissl

Næsten monopol
I dag koster en Model S fra 700.000 kroner og opefter, hvor den nye Model 3 vil ligge på godt 400.000 kroner. Og den nye Model 3 kommer ifølge Christina Bu til at ændre opfattelsen af Tesla.

- I dag bliver Teslas Model S regnet for at være en dyr bil, men billedet af Tesla som en luksusbilfabrikant vil ændre sig i takt med, at der kommer flere Model 3 på vejene. Den vil komme til at have stor indvirkning på, hvordan folk opfatter Tesla og elbiler – og at det er noget alle kan have råd til, forklarer Christina Bu fra Norsk elbilforening.

En der har regnet grundigt på, og sat sig ind i, elbilmarkedet er analytiker Alexander Haissl fra tyske Berenberg. Han konstaterer, at Tesla er milevidt foran alle de store fabrikanter, når det kommer til elbiler.

- Tesla har nydesignet sine biler og fremstillingsprocessen fra bunden. Desuden har Tesla også en mere avanceret batteriteknologi, hvilket betyder, at deres batterier giver en længere rækkevidde end batterier, der anvendes af andre bilfabrikanter. Teslas anden fordel er, at de traditionelle bilfabrikanter har taget en low risk approach til udvikling af elbiler, siger han.

Det betyder, at deres modeller vil stå dårligt i konkurrencen og være mindre rentable for fabrikanterne sammenlignet med Tesla.

- Tesla kan derfor vinde en stor markedsandel i de næste mange år, mens deres konkurrenter stadig udvikler deres platforme, forklarer Alexander Haissl.

 

Omtale af selskaber og/eller sektorer i denne artikel skal ikke anses som en købsanbefaling fra Nordea Invest. Tal altid med din investeringsrådgiver, før du investerer.

 

tesla
Tesla Model 3 blev lanceret af Tesla-direktør Elon Musk i foråret 2016. I løbet af tre dage havde 276.000 skrevet sig op til bilen.

Den mindste investerer mest
Det helt store spørgsmål er, hvordan de store bilfabrikanter vil svare igen på Teslas angreb. Ifølge Alexander Haissl er der ikke meget, der tyder på, det er på budgetterne for investeringerne i udvikling af elbiler, de kommer til at slå Tesla.

Tesla er en lille bilfabrikant, når det kommer til antal producerede biler – med 84.000 i 2016. Til sammenligning var Volkswagen-gruppen på 10 millioner. Alligevel er Tesla det firma, der investerer kraftigst.

Alexander Haissl har regnet sig frem til, at Tesla vil investere 32,7 milliarder dollars i løbet af de næste fem år. Det er cirka 40 procent mere end Daimler (Mercedes) og Volkswagen (VW, Audi og Skoda) tilsammen har meldt ud, de vil investere i udvikling af elbiler.

- Vi var lidt overraskede over at konstatere den manglende opmærksomhed på elbiler fra de nuværende store bilfabrikanter, herunder de tyske fabrikanter. På trods af at de hævder at have store elbilprojekter på vej, er deres investeringsplaner en brøkdel af Teslas investeringer i de kommende år, siger Alexander Haissl.

Når Tesla investerer så mange penge i udvikling, vil det også smitte af på markedsandele, forudser Berenberg-analytikeren.

- Det kan betyde, at Tesla kan øge sin produktionskapacitet meget hurtigere, især i områder som Europa og Kina, hvor de i øjeblikket ikke har produktionsfaciliteter. Flere Teslaer på vejene vil betyde, at de traditionelle bilproducenter mister markedsandele, hvilket vil føre til overkapacitet og lavere overskud. For aktionærerne betyder det potentielt set et reduceret udbytte.

Teslas forspring
Christina Bu fra Norsk elbilforening tror, at vi kommer til at opleve konkurser inden for de traditionelle bilfabrikanter, fordi de vil opleve såkaldt disruption fra flere sider. Deres relevans for forbrugerne forsvinder simpelthen.

- Det er ikke kun elbiler, der kan disrupte den traditionelle bilbranche, men også alt det, der sker inden for bildeling (samkørsel og lån af hinandens biler mm.) og selvkørende biler. De tre ting forstærker hinanden, og hvis man som bilfabrikant ikke er med på det, kan det blive svært at overleve, forklarer Christina Bu.

Alexander Haissl mener, at Tesla har rigtig gode kort på hånden til at blive en afgørende aktør på elbilmarkedet.

- Vi venter stadig på at se, om de nye bilmodeller, der introduceres af de traditionelle bilproducenter, bliver konkurrencedygtige nok til at tage markedsandele fra Tesla. Hvis de bliver det, så kan Tesla opnå samme position som BMW, der har en betydningsfuld andel af premium-markedet, men ikke producerer det samme antal biler som Volkswagen eller Toyota.

- På den anden side, hvis Tesla bliver ved med at have et bedre produkt, kan de blive en af ​​de største aktører på bilmarkedet. Tesla planlægger også at lancere en el-lastbil til at konkurrere imod fabrikanter som Volvo og Daimler, forklarer han.

 

Omtale af selskaber og/eller sektorer i denne artikel skal ikke anses som en købsanbefaling fra Nordea Invest. Tal altid med din investeringsrådgiver, før du investerer.

 

Tesla-kunderne er som regel mere end bare kunder. De er fans. Vi har mødt en af dem, Vigdis Margrethe Løver, der elsker Tesla, sidder i bestyrelsen for Tesla Owners Club Norway og så maler hun Tesla-malerier. Hun mener selv, hun er den eneste i verden.