Nordea Invest Japan hero

Japan er verdens hurtigst voksende turistmål – det smitter af på aktiemarkedet

Turisterne strømmer til Japan, og det kommende værtskab for OL 2020 har sat gang i byggeriet i landet. Det booster flere brancher og sammen med premierminister Abes reformer har det smittet positivt af på aktiemarkedet. Vi har talt med Ruben Knudsen, der forvalter Nordea Invest Japan-porteføljen, om, hvad der rører sig på det japanske marked, og hvad han holder særligt øje med, når han sammensætter fondens investeringer.

Turisterne strømmer til Japan. På få år er antallet af udenlandske besøgende mangedoblet, og Japan er i dag den hurtigst voksende turistdestination og det 12. mest besøgte land i verden.

- En af de positive tendenser, vi har set de seneste år, har helt klart været de mange turister, som nu kommer til Japan. Der kommer særligt mange fra Kina og Korea, og det har givet et boost til en række brancher, fortæller Ruben Knudsen, der er porteføljeforvalter for Nordea Invest Japan.

I sin portefølje har han blandt andet de japanske kosmetikvirksomheder Pola Orbis og Mandom.

- De har i højere grad oplevet god vækst på grund af det stigende antal turister, der kommer til landet, fortæller han.

Sidste år besøgte mere end 28 millioner udenlandske turister Japan. Det tal skal gerne vokse til 40 millioner i 2020, hvor landet er vært for OL, hvis det står til premierminister Shinzo Abe, som sigter efter økonomisk vækst gennem turismen.

Og forberedelserne til de olympiske lege har allerede givet et forhøjet aktivitetsniveau i byggeindustrien påpeger Ruben Knudsen. Indtil nu har myndighederne afsat i omegnen af 110 milliarder kroner til at udvide og forbedre blandt andet infrastrukturen i Tokyo. En af de virksomheder, der nyder godt af OL-forberedelserne, er Obayashi, som er et af de allerstørste byggeselskaber i Japan.

- De har været lidt presset af mangel på arbejdskraft, men nu begynder de at få udenlandsk arbejdskraft ind, siger Ruben Knudsen, der har Obayashi i porteføljen.

Ruben Knudsen

Porteføljemanager, Nordea Asset Management

På udkig efter nichevirksomheder

Når han udvælger aktier på det japanske marked, har han altid øje på både markedets helt store og gamle spillere samt de mindre og yngre virksomheder.

- Vi prøver altid at finde nichevirksomheder. De har typisk en bedre corporate governance og et bedre fokus på aktionærerne. Vi har altid vægtet porteføljen mod aktier, som er kendetegnet ved attraktiv værdiansættelse og høj kvalitet og haft en overvægt mod mindre japanske virksomheder. Når vi ser historisk på afkastene for større og mindre selskaber, klarer de små sig godt. Vi har haft store afkast på de små virksomheder, og sådan forventer vi også, at det vil være fremover, siger Ruben Knudsen.

Japansk økonomi har generelt oplevet positiv vækst de seneste år. Siden valget i december 2012 har det japanske aktiemarked haft en flot stigning og mødt premierminister Shinzo Abes ‘Abenomics’-reformplan med optimisme, fortæller Ruben Knudsen.

- Særligt effekten med en svagere yen var afgørende for, at japanske eksportvirksomheder blev mere konkurrencedygtige, siger han og tilføjer:

- I øjeblikket er vi ret positive med hensyn til japanske aktier – der er fortsat vækst i indtjeningen og prisfastsættelsen generelt. De japanske selskaber er generelt konservativt ledet og har ofte store kontantbeholdninger, så de har gode muligheder for fremover at belønne aktionærerne med aktietilbagekøb og udbytter.

"I øjeblikket er vi ret positive med hensyn til japanske aktier – der er fortsat vækst i indtjeningen og prisfastsættelsen generelt"
Ruben Knudsen, porteføljemanager i Nordea Asset Management

Næsten fuld beskæftigelse er en udfordring

Et andet af Shinzo Abes fokusområder er med sin ‘Womenomics’-reform at få flere kvinder på arbejdsmarkedet. Demografien i Japan er også et aspekt, Ruben Knudsen har med i sine langsigtede overvejelser, når han sammensætter fondens beholdning. Befolkningen i Japan er aldrende og vil over tid være faldende. Det har stor indflydelse på både arbejdsstyrken og den generelle efterspørgsel i Japan.

- Netop arbejdsstyrken er lidt af et problem i Japan, hvor der er noget nær fuld beskæftigelse. Som løsning på problemet bliver der satset meget på automatisering, og det er et område, hvor Japan er langt fremme med blandt andet automatisering og industrirobotter. Historisk set har Japan været førende indenfor hardware til elektronikindustrien, og her er jeg fortsat meget positiv, forklarer Ruben Knudsen.

Et andet område, som Japan er kendt for, er den store bilindustri, og virksomheder som Toyota og Suzuki optræder også i fondens sammensætning.

- Det er en industri, hvor der ser ud til at ske en del disruption de kommende år. Flere store it-virksomheder bruger i disse år mange ressourcer på at lave selvkørende biler. Skal fremtidens bil være elektrisk med batterier eller køre på brint, som nogle japanske producenter arbejder på – det ved vi ikke. Det er spændende at følge udviklingen, og uanset udfaldet har det stor indflydelse på de mange bilproducenter og underleverandører, der er i Japan, fortæller Ruben Knudsen.

Holder øje med Donald Trump

På tværs af brancherne skaber den amerikanske præsident Donald Trumps handelskrig mod Kina i øjeblikket usikkerhed. Mange japanske virksomheder, som har produktion i Kina og eksporterer til USA, er nu underlagt ekstra told, forklarer Ruben Knudsen.

- Virksomheder som Mitsubishi Electric flytter nu produktionen hjem til Japan igen. Frygten er, at Japan også bliver ramt af ekstra told, og her er særligt bilproducenterne i farezonen, da de har en relativt stor eksport til USA, siger han.

Men på sigt er det demografien, der er en af de største udfordringer for Japan, vurderer Ruben Knudsen.

- Men man kan håbe, at de løsninger, som de kommer op med inden for automatisering og health care-industrien, kan give dem et forspring. For de samme demografiske udfordringer med færre personer i arbejdsstyrken vil med tiden også komme til især Kina, Korea og Europa, siger Ruben Knudsen.