Loading

0:00/0:00

Af
Sahand Osmann, Solutions & Customer Insights, Nordea Finans

Mod på grøn omstilling: ”En strategisk, langsigtet investering”

Den største udfordring for bilbranchen netop nu er overgangen fra benzin- og dieselbiler til i stedet at køre el-biler og mere miljørigtige biler. Det faktum har været med til at inspirere PMA BILER A/S til at gå hele vejen og bygge om til et bæredygtigt bilhus, for at få brugt den grønne energi bedst muligt. Vi tog en snak med Johan for at høre om deres grønne omstilling, og hvad der skal til for at blive et bæredygtigt bilhus anno 2019.

Industri
Klima og Miljø

Hvilke udfordringer ser kunderne i valget af en mere miljørigtig bil?

- Nu har vi solgt el-biler siden 2011, og kundernes store udfordringer i valget af en mere miljørigtig bil er henholdsvis el-bilens rækkevidde, samt hvor og hvor ofte den skal lades op. Og her skal vi ud at bryde med nogle vaner. El-bilejeren kan ikke bare køre over på en tankstation, tanke op, og så køre 500 kilometer. Til gengæld er fordelen ved en el-bil, at man slipper for turen på tankstationen og i stedet får sin el eller ”brændstof” derhjemme. 

Hvad betyder de her udfordringer forretningsmæssigt for jer?

- Forretningsmæssigt betyder det, at vi skal sælge bilerne på en anden måde og tænke bæredygtighed ind i salget. Det er vigtigt, at vi er eksperter på området og kan rådgive kunderne. Vi gør derfor meget ud af, at vores højtuddannede mekanikere i samspil med importøren lærer teknologien rigtig godt at kende. Derudover sender vi vores sælgere på relevante kurser og holder os hele tiden opdateret på den nyeste viden inden for området.

Johan Michaelsen
Johan Michaelsen er daglig leder og partner i den familieejede bilvirksomhed i tre generationer, PMA BILER A/S, med 25 ansatte fordelt på to salgssteder, i Køge og Roskilde.

Hvad har I helt konkret gjort for at integrere bæredygtighed i jeres forretning?

- Vi har rustet os til fremtiden og fået bygget et helt nyt showroom med bæredygtige elementer, som kan understøtte vores salg af el-biler i mange år frem. Helt konkret har vi sørget for LED lys over det hele, så vi bruger mindst mulig strøm. Vi har top-isoleret, så vi bruger mindst mulig energi på at varme op, vi har investeret en kvart million i et biovaskeanlæg til vaskehallen for at bruge mindre vand. Hvor vi normalt ville bruge 80 liter vand for at vaske en bil, der bruger vi nu 40 liter vand. Derudover skal vi have nogle helt nye lade-standere, som vil være tilgængelige for vores kunder. Ud over at give el-bilerne strøm, kan de også låne strøm ud til el-netværket om aftenen, hvor der er peak-områder.

Er investeringen også økonomisk bæredygtig?

- Det er en strategisk, langsigtet investering, vi har lavet. Vi vil gerne være en del af den tendens, der er i samfundet i øjeblikket og også i fremtiden. Som Nissan el-bilforhandler, der synes vi, at det er den position, vi skal have, når vi ved, at vi skal til at sælge mange el-biler. På længere sigt er jeg helt overbevist om, at det kan godt betale sig, men der er ikke nogen direkte besparelse i det lige nu. Vi gør det fordi, vi vil gerne være en bæredygtig virksomhed og være en del af, hvordan vi får brugt den grønne energi bedst muligt. Vi kommer til at sælge rigtig mange el-biler i fremtiden, og det har inspireret os til at blive et bæredygtigt bilhus. Det er virkelig inspirerende, at kunne være med til at gøre en forskel. Det er lige fra store investeringer og helt ned til at købe bæredygtig kaffe, sukker og rengøringsmidler. Vi finder hele tiden nye ting, som vi kan gøre bedre.

Er der yderligere fremtidige initiativer på den her front?

- Det næste tiltag vi vil sætte i sving er, at vi vil bygge et tilsvarende bæredygtigt bilhus i vores afdeling i Roskilde. Vi håber derfor, at vi får stor succes med vores koncept. Og ellers er vi midt i en proces hvor vi gennemgår, hvordan vi håndterer vores forskellige ting - prøver at købe bæredygtige produkter, samt også hvordan vi producerer mindst muligt affald.

"Vi har rustet os til fremtiden og fået bygget et helt nyt showroom med bæredygtige elementer, som kan understøtte vores salg af el-biler i mange år frem"
Johan Michaelsen, daglig leder og partner i PMA BILER A/S

Hvad med medarbejdernes rolle i den strategiske omlægning?

- Medarbejderne har været en stor del af processen. Vi har været ude at snakke med dem og taget deres idéer ind, så de har været en stor del af det. De synes, det er spændende at være med i det.  

Hvordan er det at være frontløber når det gælder bæredygtighed i en konservativ branche? Føler I jer som rollemodel?

- Det har ikke været en del af vores tanker og vi har ikke tænkt så meget over, hvad andre i bilbranchen gør, og om de følger vores eksempel. Det er mere, at vi føler, at det er det rigtige at gøre og den rigtige vej at gå. Jeg synes ikke, vi kan kaldes for en decideret frontløber, men vi er en del af denne tids trend, som vi ser i samfundet. Der er også et økonomisk aspekt. Dvs. når vi lægger om til den grønne omstilling, så gør vi det ikke i blinde. Det skal være økonomisk forsvarligt, og det kan man sagtens lave i dag, men det kunne man ikke for 10 år siden. Der er selvfølgelig nogle ting, der ikke kan betale sig fra første dag, f.eks. når vi skal have lagt solceller på taget, er der en lang tidshorisont før det bliver betalt tilbage, men det er stadigvæk økonomisk forsvarligt at gøre det. 

Hvordan ser du jeres bilforretning om 10 år?

- Om ti år har vi to rigtig gode og bæredygtige forretninger, både i Køge og Roskilde, som vi udnytter effektivt. Og så forventer jeg, at vi er kommet rigtig langt med el-biler. Jeg vil tro, at vi kommer til at have en større markedsandel på el-biler og sælge op mod 70% af de biler som rene el-biler. Jeg forventer også, at der kommer andre løsninger, så det er ikke kun el-biler, vi skal sælge, men også oplader- og batteriløsninger og en helt masse nye ting, som vi slet ikke tænker på i dag, når der lige pludselig kører rigtig mange el-biler rundt på de danske veje.

Magasinet har sin egen app – hent den her!

MyInvest er udviklet af Nordea Invest og indeholder alt indhold fra Nordea Invest Magasinet samt mulighed for at følge dine favorit Nordea Invest fonde.

Download nu og bliv automatisk opdateret hver gang der kommer nyt