Loading

0:00/0:00

Charlotte Holst

For klodens og børnenes skyld: Astrid og Peter har droppet flyrejserne

Flyindustrien buldrer afsted, og kødsalget stiger globalt. Men nogle forbrugere vælger at gå i en helt anden retning og leve gennemført klimavenligt.

Bæredygtig opsparing
Danmark
Klima og Miljø

- Vi sidder og håber og tror, at der er nogle andre, der løser klimaproblemerne for os. Det er der bare ikke.
Sådan siger Peter Darling Simonsen, der bor i Vejle sammen med sin kæreste Astrid Graabæk og deres tre små børn. Familien har truffet flere livsforandrende bæredygtige valg. Flyrejser er kommet øverst på den sorte liste sammen med oksekød, og forbruget er generelt sat ned. 

Astrid og Peter er forældre til tre små børn på 1, 3 og 5 år, og de er den store motivationsfaktor for deres klimavenlige livsstil.

- Det er noget med at give børnene nogle gode vaner. Faktum er, at verden kommer til at se anderledes ud om 10-20 år, og vi kan ligeså godt ruste dem så godt, vi overhovedet kan, siger Astrid Graabæk.

Børnene skal lære, at det ikke er afgørende for ens lykke, at man flyver frem og tilbage til Thailand tre gange om året. 

- Vi vil gerne lade dem forstå, at det hele ikke skal handle om forbrug, at man kan og bør reparere ting – også selv om det nogle gange er billigere at købe nyt – at nogle ting bare tager tid, og at vi skal tænke over, hvordan vi spiser, rejser og lever i det hele taget, siger Astrid Graabæk.

Tania Ellis
Tania Ellis
Global trendspotter og rådgiver

Flere hverdagsaktivister

Peter Darling Simonsen og Astrid Graabæk er ikke to jyske særlinge. Andre gør som dem, og vi vil se endnu flere melde sig ind i den bæredygtige klub i fremtiden. Det siger Tania Ellis, der er global trendspotter og gennem 15 år har rådgivet store virksomheder inden for blandt andet tech, transport, energi, medico og detailsektoren om bæredygtig forretningsudvikling. 

- I dag bliver man muligvis stadig betragtet som fuldblodsidealist, når man omlægger sit liv så radikalt, men vi vil komme til at se flere hverdagsaktivister, der går op i at træffe de rette velovervejede forbrugervalg. Det vil brede sig, siger hun.

Peter Darling Simonsen og Astrid Graabæk tilhører nok et idealistisk, men også et støt voksende segment af borgere, der ønsker at tage større ansvar, siger Tania Ellis. Hun peger på, at også virksomhederne er meget bevidste om ændrede normer og værdier hos forbrugerne.

- Da jeg startede som rådgiver for 15 år siden, var holdningen: Hvorfor skal vi tænke samfundsansvar og bæredygtighed ind? Hvad får vi ud af det? I dag ved alle, at det her ikke længere er ‘nice to have.’ Samfundsnormerne ændrer sig, folk bliver mere bevidste, og der er et forandringspres, som virksomheder ikke kan sidde overhørig længere, siger Tania Ellis.

Modsatrettede tendenser

En stigende bæredygtig bevidsthed og grønt forbrugerpres kan dog ikke mærkes på flytrafikken. Tværtimod vokser den støt på verdensplan. Københavns Lufthavne er i gang med en større udbygning, så man kan sluse 40 millioner rejsende igennem årligt i stedet for de nuværende 30 millioner. Også kødforbruget stiger, og den globale produktion af oksekød er ifølge Verdensnaturfonden firedoblet siden 1960. 

Den gale vej

  • Flytrafikken er den hurtigst voksende udleder af drivhusgasser.
  • I 2020 forventes den internationale flytrafik at være 70 procent højere end i 2005.
  • Kødforbruget stiger globalt og flere mennesker i Afrika og Asien rykker op i middelklassen og får råd til kød. 
  • Globalt forbruger vi i dag, som havde vi 1,6 jordklode til rådighed.

Kilde: Verdensnaturfonden og DR

Til gengæld kan man i Danmark spore en stigende bevidsthed om, hvor CO2-tung en livsstil vi lever i Skandinavien. En bevidsthed, der så småt også kan ses i ændret adfærd. Blandt andet i måden vi køber ind på. Flere er begyndt at spise vegetarisk, og sidste år meddelte COOP for første gang, at kødforbruget er dalende. En anden stærk tendens, Tania Ellis fremhæver, er ‘ikke-forbrug.’

- Forbrugerne er blevet mere kritiske i forhold til, om det man køber, absolut skal være nyt. Flere tænker i at købe brugt tøj, møbler og så videre og i at sælge deres egne produkter, som de ikke længere har brug for, men som stadig langtfra er udtjente, siger hun og fremhæver også mod-reaktionen på ‘Black Friday’.

- Vi ser jo den her modbevægelse – ‘Buy Nothing Day’ – som forsøger at få flere til at vågne op og tænke over, hvorvidt det der bevidstløse forbrug er nødvendigt: Gør det dig virkelig lykkelig at få det tv?

Astrid og Peter
Astrid Graabæk og Peter Darling Simonsen håber, at deres klimavenlige livsstil kan inspirere andre til at gå i samme retning.

Savner ingenting

Også Astrid Graabæk og Peter Darling Simonsen har reflekteret over værdien af materielle goder, efter de har frasagt sig det, mange betragter som flødeskummet på livets lagkage: De fjerne eksotiske feriedestinationer, de store oksebøffer og den nye bil. 

- Vores valg har da fået os til at tænke over, hvad der egentlig er vigtigt her i livet? Er det at have den fede bil, tage på tre flyrejser om året og købe den nyeste iPhone? Det er det bare ikke. Ikke for os i hvert fald. Der er i bund og grund overhovedet ikke noget, vi savner, siger Peter Darling Simonsen. 

De er klar over, at deres idealistiske bidrag ikke flytter en tøddel i det store CO2-regnskab. Men ud over at præge børnene i den rigtige retning handler deres valg også om at vise en grøn vej – og forhåbentlig inspirere andre. 

- Den umiddelbare reaktion hos mange har jo nok været: Jamen, det nytter ikke noget, og det ved vi jo godt. Men hele pointen er netop, at det gerne skulle motivere andre til også at ændre deres adfærd. Ligesom vi jo er blevet påvirket af andre til at gøre det, vi gør. Det er mange bække små, og så må man ændre livsstil i det omfang, man kan, siger Peter Darling Simonsen og fortæller, at familien har en bil.

- Ja, for vi har tre børn, vi skal kunne fragte fra A til B, og vi skal have hverdagen til at fungere, men vi forsøger at køre så lidt som muligt i den. Der vil altid være mere, man kan gøre, siger han.

Omtanke og oplevelser

Måske kan Peter Darling Simonsen og Astrid Graabæk vise sig at være ‘first movers’ på en ny bevægelse. Tania Ellis ser i hvert fald tegn på, at det bliver ‘socialt uacceptabelt’ at overforbruge.

- Hvis det er forbrug for forbrugets skyld og helt uden omtanke. Omtanke bliver det nye sort, og rigdom vil i højere grad blive målt på nære oplevelser frem for på antal biler i garagen. Der er et værdiskifte i gang i vores samfund, hvor immaterielle værdier er i fokus, og hvor det handler om at gøre en forskel og træffe bæredygtige valg frem for at skaffe sig mere materiel velstand for enhver pris.


Omtale af lande, selskaber og/eller fonde i denne artikel skal ikke anses som en købsanbefaling fra Nordea Invest. Tal altid med din investeringsrådgiver, før du investerer.
 

Magasinet har sin egen app – hent den her!

MyInvest er udviklet af Nordea Invest og indeholder alt indhold fra Nordea Invest Magasinet samt mulighed for at følge dine favorit Nordea Invest fonde.

Download nu og bliv automatisk opdateret hver gang der kommer nyt