Solceller
Af
Nordea Invest

Klimavenlige opfindelser kan ændre vores liv og økonomi

Markedet for produkter og teknologier, der forebygger eller reducerer klimaforandringerne, er i kraftig vækst og har samtidig nået et punkt, hvor det er særdeles økonomisk rentabelt at investere miljøvenligt.

Læs mere om:
Klima og Miljø

Den første kommercielle solcelle blev sat til salg i 1956, og da oliekrisen ramte i 1970’erne fik det interessen for alternativ energi til at vokse mærkbart. Siden er der udviklet et væld af klimavenlige løsninger, og markedet er nået dertil, hvor investering ikke kun giver god grøn samvittighed, men også økonomisk gevinst. Mens klimainvestering tidligere var forbundet med høj risiko og lavt afkast, ser det nemlig helt anderledes ud i dag.

”Som investor behøver du ikke længere gå på kompromis økonomisk, hvis du vil investere klimavenligt, for markedet er modnet, og selskaberne leverer flotte resultater og har typisk bedre vækstperspektiver end det generelle marked,” siger Thomas Sørensen, porteføljemanager i Nordea Invest Klima & Miljø.

En udvikling, som forventes fortsat at stige. Ifølge FN’s klimasekretariat, UNEP, må verden fordoble sine klimainvesteringer, så de når næsten 790 milliarder dollars om året inden 2020, hvis målet om at holde den globale opvarmning på under to grader skal nås. Herefter skal der frem mod 2035 investeres 2,3 billioner dollars årligt i klima- og miljøløsninger.