Forest fire
Af
Catrine Mark

Nordea Invest Klima og Miljø er mere aktuel end nogensinde

I april 2008 bevægede Nordea Invest sig – som nogle af de første – ind på ukendt territorium med lanceringen af en global klima- og miljøfond. Vi har talt med de involverede om udviklingen frem til i dag – og ikke mindst fondens potentiale fremadrettet.

Da Nordea Invest for mere end ti år siden oprettede en klima og miljø-fond, skete det ikke uden løftede øjenbryn fra omverdenen.

Set i bakspejlet var det måske også lige tidligt nok for et produkt som dette, da fonden i flere år levede et stille liv. Der er dog betydelige fordele ved at være ’first mover’. Og da både investorer og klimaløsninger har udviklet sig markant siden, er vi for længst begyndt at høste fordelene af vores mangeårige erfaring på området.

Stigende interesse for klima og miljø

Interessen for klima og miljø er nemlig steget markant de seneste år. Ifølge Eric Pedersen, direktør i Nordea Invest, er der især tre ting, der gør det muligt for Nordea Invest at drage fordel af den stigende interesse.

- Vi har haft de samme porteføljeforvaltere, siden vi startede, og deres mange års erfaring på området er helt sikkert en af nøglerne til Klima og Miljø-fondens succes. Når du kombinerer dette med et stærkt afkast og et produkt, der bringer diversificering til vores investorers porteføljer, skaber det en cocktail af stærke argumenter over for investorerne, siger Eric Pedersen.

Myterne om klimainvesteringer lever i bedste velgående

Da klima og miljø ikke er en veldefineret aktivklasse, har mange investorer den dag i dag en tendens til at danne deres egen idé om, hvad det hele handler om. En stor andel af idéerne er dog baseret på myter og misforståelser.

Mange investorer tror eksempelvis, at Klima og Miljø-fonden investerer størstedelen af midlerne i vind- og solenergi. Men i realiteten er det faktisk kun  ca. 5% af porteføljen, der er investeret i disse områder i øjeblikket.

- I vores øjne handler klima og miljø primært om at spare ressourcer og beskytte naturen. Og det kan gøres på mange måder på tværs af flere produkter, tjenester og applikationer. Det betyder ikke, at sol og vind ikke er godt for både klimaet og miljøet. Det er blot områder, hvor konkurrencen er meget hård, hvilket gør det vanskeligt at identificere fremtidens vindere, siger porteføljemanager Henning Padberg.

En anden nyere misforståelse er, at Donald Trumps beslutning om at trække USA ud af den globale klimaaftale må have været ødelæggende for netop denne type investeringer. Det har dog ikke været tilfældet og Klima og Miljø-fonden har faktisk klaret sig bedre end det generelle aktiemarked (MSCI World), siden Trump blev valgt.

- Politik er ikke en vigtig drivkraft for klima- og miljøområdet. Det fungerer kun som en accelerator med hensyn til hastigheden af ​​vedtagelsen af ​​nye løsninger, siger Henning Padberg.

Pengene ligger i ressourceoptimering

Så hvad er den egentlige drivkraft for klima- og miljøområdet? For investeringsteamet i Klima og Miljø-fonden er der en drivkraft, som overgår alt andet: Det økonomiske incitament til at spare penge.

- For at tage et konkret eksempel. Når McDonald’s investerer i nyt og meget mere energieffektivt køkkenudstyr, så gør de det ikke, fordi de tænker på at spare naturressourcer. De gør det, fordi det er en attraktiv investering, da de gennem energibesparelser er i stand til at forbedre deres profitmargin på sigt, siger porteføljemanager Thomas Sørensen.

Netop ressourceoptimering er fællesnævneren for, hvad klima- og miljøfonden investerer i. Og omfanget af investeringsmuligheder er bredt – lige fra elektriske køretøjer, industriautomatiseringsudstyr, simuleringssoftware, grøn forbrugerisme og landbrugsproduktion. Eller som Eric Pedersen formulerer det:

- Forhåbentlig ser vi stadig kun toppen af isbjerget.

Fremtiden ser lys ud for klima- og miljøinvesteringer

For at nå målet om at holde den globale opvarmning under to grader skal verden, ifølge FN’s klimasekretariat UNEP, fordoble sine klimainvesteringer – så de når næsten 790 milliarder dollars om året – inden 2020. Herefter skal der frem mod 2035 investeres 2,3 billioner dollars årligt i klima- og miljøløsninger.

Alt tyder altså på, at Klima- og miljøløsninger er kommet for at blive. Og selvom det ikke i sig selv er en garanti for afkast, så ser vi gode muligheder for at denne type investeringer også fremover vil være interessante for investorerne.

 

FACTS OM NORDEA INVEST KLIMA OG MILJØ

(Opdateret ultimo august 2018)

Siden fondens start har Nordea Invest Klima og Miljø givet 9,9% i gennemsnitligt årligt afkast til investorerne. De sidste fem år har den i gennemsnit givet 12,2% i gennemsnitligt årligt afkast.

Fra 2017-2018 er den samlede formue i Nordeas Klima og Miljø-fonde gået fra omkring 745 mio. kr. til mere end 7,2 mia. kr. Heraf tegner den danske fond – Nordea Invest Klima og Miljø – sig for de 438 mio. kr.

Nordea Invest Klima og Miljø har 5 stjerner hos Morningstar og er dermed en af de bedste i Europa i sin kategori.

 

Omtale af selskaber og/eller sektorer i denne artikel skal ikke anses som en købsanbefaling fra Nordea Invest. Tal altid med din investeringsrådgiver, før du investerer.

Bæredygtig opsparing

Klima et af de områder hvor bæredygtighedsprofilen i Nordea Invest er stærkest markeret. Det gælder ikke blot de helt oplagte ”grønne” eller ”bæredygtige” fonde som Nordea Invest Klima og Miljø og Nordea Invest Stars familien, men faktisk hele vores pallette af aktiefonde: Vi udelukker nemlig fuldstændigt alle virksomheder, der får mere end 30% af deres omsætning fra den største klimasynder, kul, fra alle fondene.

Læs mere om Bæredygtig opsparing i Nordea Invest her