Kineserne erobrer det globale smartphone-marked
Af
Nina Azoulay, journalist

Kineserne erobrer det globale smartphone-marked

Smartphonesalget er igen begyndt at stige, men kineserne bider de førende producenter Samsung og Apple i haserne og ventes at øge deres markedsandele betragteligt.

Læs mere om:
IT
Kina
Telekom

Det er 10 år siden, Apple sendte den første iPhone på gaden og revolutionerede mobilmarkedet med sin touch screen. Nu har den amerikanske techgigant sendt jubilæumsudgaven iPhone X på gaden – en model, hvor den kendte hjemknap er væk, og ansigtsgenkendelse bruges til at låse den op.

Selv om anmeldere og brugere generelt har taget godt imod den nye iPhone, og mange mener, at de nye features vil fungere som vejviser for hele smartphonemarkedet, forventer analytikere alligevel, at Apple snart vil blive overhalet indenom, når det gælder markedsandele af mobilsalget på verdensplan.

 

John G. Pedersen
Ekspert i mobil- og it-udvikling

 

– Ser vi på de bedst sælgende telefoner i verden, er otte ud af ti kinesiske – og så er der Samsung og Apple, som ligger i spidsen. Men Huawei, som er nummer tre på listen, vil formentlig rykke ind på Apples andenplads, når hypen over iPhone X har lagt sig, vurderer Preben Mejer, digital fremtidsforsker og stifter af videnscentret Radr.

Også ekspert i mobil- og it-udvikling John G. Pedersen, som står bag mobilsitet MereMobil.dk og har fulgt markedet tæt i mere end 15 år, peger på, at kineserne presser sig på.

– Der er kommet en kultur i Kina, hvor man vil erobre Vesten med sine telefoner, og Huawei har en erklæret strategi om at ville være størst. Og de er vanvittigt dygtige. Det er ikke en andenklassestelefon, de laver – den er fuldt på højde med, hvad andre kan levere, siger John G. Pedersen og tilføjer:

– Det vil det nok gå hurtigere med at ændre sig i andre lande, men i Danmark har vi et særligt forhold til Apple, og de sidder på cirka halvdelen af det danske marked.

 

Kineserne holder prisen nede

Den nye iPhone X koster cirka 10.000 kroner og ligger dermed flere tusinde kroner over resten af markedet.

– Den koster det, Apple vurderer, at forbrugerne vil betale, for det er en historie og en følelse, du køber dig ind i, siger John G. Pedersen og tilføjer:

– Når det er sagt, så er det indiskutabelt den mest innovative telefon, Apple har lavet siden 2007. Min generelle holdning har været, at Apple siden den første telefon i 2007 kun har lavet telefoner med små forbedringer, men ikke noget, som andre producenter ikke også har gjort. Med iPhone X har Apple gjort to ting, som ingen andre har kunnet: De har lavet en ansigtsgenkendelse, der virker, og erstattet hjemknappen med ‘finger swipe’. Samsung har i årevis haft ansigtsgenkendelse, men det har ikke fungeret særlig godt. Det er en kæmpe gevinst for Apple, og nogle analytikere mener, at de nu er halvandet til to år foran de andre producenter, siger John G. Pedersen.

Apples prisleje vil ikke smitte af på resten af markedet, vurderer Preben Mejer.

– Apple prissætter højt, fordi det er et livsstilsprodukt, og mange er villige til at betale for at signalere, at man er cool. Jeg tror ikke, at vi vil se andre vandre op ad den prisskala, for kineserne begynder at fylde mere, og de vil holde priserne nede. Kinesiske Xiaomi er stort set lige så lækker som iPhone, men den koster det halve, siger han.

 

smartphones

Kampen står om kunstig intelligens

I marts i år lancerede Samsung sin Galaxy S8, og rygterne svirrer allerede om, at en Galaxy S9 vil blive lanceret i begyndelsen af 2018 som en konkurrent til iPhone X. Men i sin analyse af det globale mobilmarked peger analysehuset IDC på, at det nu skinner igennem, at producenterne får sværere ved at lave nye telefoner, der adskiller sig markant fra tidligere modeller med nye features eller ny teknologi.

– De har gennemlevet en designmæssig evolution og fundet sin form. For smartphonen er der to områder, hvor man kan differentiere sig nu. I 2017 har man arbejdet meget med kameraet og med at skabe bedre billeder, for det er forstadiet til der, hvor kampen skal føres i nær fremtid – og det er på kunstig intelligens og virtual reality, siger Preben Mejer.

Han vurderer, at Samsung – selv om de er verdens bedst sælgende på mobilmarkedet – er ‘mere svage i koderne’ på kunstig intelligens. Derimod har Apple en såkaldt bionic chip i sine nye modeller.

– Apple er godt kørende på det område. Det samme er Google, som jo med deres Deepmind-projekt er verdens førende på kunstig intelligens. Deres nye smartphone Pixel 2 har en kunstig intelligens-chip i sig og vil kunne levere meget avancerede apps. Den tredje, der er stærk på kunstig intelligens, er Huawei, som har udviklet sine egne chips, der sidder i alle deres topmodeller, siger han og uddyber, at det vil åbne for et marked med helt nye apps, som kan give andre brugeroplevelser.

John G. Pedersen oplever også, at kunstig intelligens er det, som markedet har rettet øjnene mod nu.

– Men jeg har svært ved at se, hvad jeg som forbruger skal bruge det til. Det forbrugerne efterspørger er bedre batteritid, siger han, men understreger, at han ikke ser det på tegnebrættet noget sted, for det vil gå ud over designet, og ingen vil lancere en telefon, der er tykkere eller tungere end de nyeste.

 

Top 10: Bedst sælgende telefoner i Danmark (oktober 2017)

  1. Apple iPhone 8
  2. Apple iPhone 8 Plus
  3. Apple iPhone 7
  4. Apple iPhone SE
  5. Samsung Galaxy S8
  6. Samsung Galaxy A3 (2017)
  7. Huawei P10 Lite
  8. Apple iPhone 6S
  9. Huawei P9 Lite Mini
  10. Huawei P10

Kilde: Meremobil.dk. Den samlede top 10-liste er sammensat af data fra 3, Telenor, Telia og TDC.

 

Ro på smartphonen

Preben Mejer anslår, at der fremover vil være en begrænset vækst i det globale marked for smartphones, og at det vil stabilisere sig på de nuværende cirka 1,5 milliarder solgte enheder om året. I stedet tror han, at væksten vil komme på nye produktkategorier som Amazons Alexa og Google Home, der en form for intelligent husassistent, som man vi at tale til kan få til at skifte kanal på fjernsynet, tænde og slukke for lyset eller opdatere os på trafiksituationen, før vi skal på arbejde.

– Ligesom vi så det med tablets, falder der ro på smartphonen. I stedet vil vi se denne her nye produktkategori, som ikke vil slå smartphonesalget ihjel – i hvert fald ikke på den korte bane – men som vil være en åbenbaring for mange, ligesom vi så det med tabletten for få år siden, siger han.

Flere muligheder

Analysehuset IDC følger teknologi- og telekom-markederne tæt, og deres seneste analyse af det globale mobilmarked er for perioden juli-september 2017 viser, at salget af smartphones er steget med cirka 10 millioner til 373 millioner sammenlignet med samme periode sidste år.

Samme tal viser, at Samsung sidder på cirka 22 procent af verdensmarkedet, Apple tegner sig for cirka 12,5 procent, mens Huawei haler ind med 10,5 procent af det globale salg. På fjerde- og femtepladsen ligger Oppo og Xiaomi, der fokuserer på det hjemlige kinesiske marked og på nabolandene i Fjernøsten.

Tal fra Danmarks Statistik over danske familiers besiddelse af elektronik i hjemmet viser, at en stor andel danskere i dag har en smartphone, og at tallet fortsat stiger.

I 2014 havde 73 procent en smartphone. Det tal steg i 2015 til 77 og i 2016 til 83 og opgøres i år til at være 84 procent (kilde: Danmarks Statistik).

 

Omtale af fonde og selskaber i denne artikel skal ikke anses som en købsanbefaling fra Nordea Invest. Tal altid med din investeringsrådgiver, før du investerer.