Grøn eng
Af
Charlotte Holst

Grøn, grønnere, millenial

Den store forbrugergruppe og fremtidens investorer ’millenials’ har stærke præferencer for det bæredygtige. Vi har mødt nogle af de unge, der forsøger at leve så grønt som muligt.

Læs mere om:
Danmark
Klima og Miljø
Rune
Rune Wingård

De tjekker emballage for økologi og fairtrade, før de køber. De arbejder helst i virksomheder med en stærk social- og miljømæssig profil. Og skal de investere i fonde eller virksomheder, så skal der være klare bæredygtige målsætninger.

Gruppen af såkaldte ’millenials’, som er de 18-35-årige, er generelt langt mere optaget af, hvordan man passer på kloden – og på de mennesker, der bebor den – end resten af befolkningen. Det viser en undersøgelse, amerikanske Morgan Stanley Institute for Sustainable Investing har lavet. 

Også i Norden er der masser af grønne unge. En af dem er 31-årige Rune Wingård, som Nordea Invest Magasinet har talt med.

Hellere være træt end være et miljøsvin

Rune Wingård forsøger at leve så bæredygtigt som muligt. Blandt andet valgte han en elscooter i stedet for en bil, da han – på grund af sit handicap – skulle have et hjælpemiddel til at komme rundt. Og han sætter sig ikke længere op i et fly. Kun i nødsituationer.

- I 2013 var jeg nødt til at flyve, fordi jeg blev alvorligt syg og skulle hurtigt til et privathospital i England, men ellers fløj jeg for sidste gang for fem år siden. I stedet tager jeg toget. Der går mere tid med det, men det er hyggeligt at køre i tog. Jeg har faktisk lige været til konference i Kiel og kom lidt sent hjem, så jeg er da rimelig træt i dag, griner han.

Men hellere være træt end at være et miljøsvin. 

Også i forhold til daglige indkøb er gruppen af millenials mere opmærksomme end gennemsnittet. De er to gange mere tilbøjelige til at tjekke produkters emballage for bæredygtighed. Det gør Rune også, men han synes, det er svært at være grøn hele vejen igennem. 

- Det er vanskeligt at undgå plasticemballagen. Nu har jeg for eksempel lige købt en pose økologiske fairtrade-bananer, men de er jo pakket ind i en plasticpose. Hvis man helt skal undgå det, skal man rigtig meget rundt og handle mange steder, siger han.

Gitte Marie Johansen
Gitte Marie Johansen fra Aalborg er 20 år, og gør, hvad hun kan for ikke at producere affald. Hun mener, det er ”asocialt” ikke at forsøge at leve bæredygtigt. På sin blog – gittemary.com – fortæller hun om sin grønne livsstil.

En baby gør det svært at fravælge fly

32-årige Jeppe Dyrendom Graugaard er en anden millenial, der forsøger at passe på jordens ressourcer. Han siger, det er umuligt at agere 100 procent bæredygtigt som forbruger og mener heller ikke, det er fair, at forbrugerne skal tage hele slæbet.

- Det er et fælles ansvar og ikke kun forbrugernes. Vi køber næsten kun økologisk og køber stort set aldrig nyt tøj, men går i genbrugstøj. Til gengæld flyver vi flere gange årligt.

Jeppes kæreste er fra Tyskland, og han er selv vokset op i England, så de rejser ofte.

- Det er nu engang sådan, vores liv er. Der er det svært at skulle vælge flyrejser fra – især med en lille, hvor det er besværligt, hvis man skal rejse langt med tog. Så man sættes hele tiden i dilemmaer og kan også let komme til at tage alle verdens problemer på sine skuldre, mener Jeppe Dyrendom Graugaard. 

Ingen plastic hos Gitte Marie

Man kan dog gøre meget selv, mener 20-årige Gitte Marie Johansen fra Aalborg. Hun kalder det ”asocialt” ikke at leve bæredygtigt.

- Da det gik op for mig, hvilke konsekvenser vores forbrugersamfund har haft på os og vores planet, indstillede jeg mig på at leve anderledes. Jeg synes også, det er vanvittig sjovt at udfordre mig selv og mine vaner, fortæller hun.

Gitte Marie Johansen bekender sig til bevægelsen Zero Waste, der handler om at producere så lidt affald som muligt. Derfor dyrker hun selv grøntsager i sin vindueskarm, finder krydderier i naturen og bruger sugerør af glas. Plastic er stort set fraværende i hendes og kærestens studielejlighed.

- Det sværeste er, at man ikke skal give efter for impulsive og spontane cravings. Det tager meget styrke og selvkontrol at efterleve Zero Waste. Jeg er heller ikke hundrede procent perfekt, men jeg prøver hver eneste dag at lære og forbedre mig.

Håbet er lysegrønt – og det er investorerne også

I Nordea Invest ser vi en klar tendens til at fokus på bæredygtighed ikke kun er forbeholdt millenials. Ønsket om ansvarlige investeringer vokser nemlig også blandt vores nuværende investorer, hvor pengene oftere og oftere bliver sat i ressourcebesparende teknologi.

Netop dette kan du læse mere om i artiklen Grønne investorer er i fuld gang med at ændre verden, hvor Nordea Invests direktør, Eric Pedersen, forklarer, hvad udviklingen har af konsekvenser.

Magasinet har fået sin egen app – hent den her!

MyInvest er en app til danske investorer, som løbende vil følge med i, hvad der rører sig på de globale, finansielle markeder.

Klar til at dykke ned i investeringens fascinerende verden?