Adidas 3D-printer dine løbesko
Af
Thomas Jensen

Fremtiden er her: Adidas 3D-printer dine løbesko

’Det har vist sig, at selvom det bliver dyrere, så vil markedet godt betale for det,’ siger direktøren fra en af de få danske virksomheder, der har held med at tjene penge på at 3D-printe sine produkter. 3D-printere var for få år siden udskreget til at være det helt store. Men for få virksomheder forstår at finde formlen, mener ekspert

Da Adidas for nylig lancerede løbeskoen 3D Runner var der stor opmærksomhed omkring det. Konkurrenterne fra Nike og New Balance eksperimenterer alle med 3D-printede materialer til deres løbesko. Men foreløbig er det kun den tyske sportsgigant, der har formået at få et 3D-printet produkt, der bliver produceret i stor skala, på markedet. Inden udgangen af 2018 satser tyskerne på at have solgt 100.000 par. Det er sålen, der 3D-printes, og den bygges op af mange små celler. Se video her 

- Det giver os en mulighed for at tilpasse produktet meget nøje til den enkelte bruger. De forskellige celler (i sålen, red) kan alle tilpasses til den individuel forbruger. I dag kan vi tilbyde forskellig polstring i sålen, der er er tilpasset, hvordan vi løber. Det er fremtiden,’ forklarer Eric Liedtke, der er Head of Global Brands i Adidas.

Claus Eriksen Busk
Claus Kudsk
Teknologisk Institut

3D-print i storskala = additive manufacturing

- Jeg er helt sikker på, at Adidas har brugt rigtig lang tid på at udvikle deres nye løbesko. Det ser nemt ud, men det kræver meget viden at lave det, Adidas gør, forklarer Claus Kudsk fra Teknologisk Institut, der er et af de steder i Danmark, hvor man ved allermest om 3D-print.

Han deler 3D-print op i to dele. Den ene er den, som de fleste af os nok forestiller os, hvor man printer en lille prototype i plastik. Den anden – og der hvor det virkelig kan rykke - er der, hvor hele dele af en vare bliver masseproduceret i et stykke. Det er det, der hedder additive manufacturing; altså at man 3D-printer en vare i stedet for at støbe den i en form eller at sætte den sammen af en masse forskellige, mindre komponenter.

- General Electric producerer ved hjælp af 3D-print en fuel nozzle (brændstofrør med forgreninger, red) til jetmotorer. Den sidder sådan et sted, hvor den skal smyges rundt om jetmotoren, og det er en kompleks geometri med rør, der skal bøje rundt om selve motoren. Her fandt Generel Electric frem til, at de kunne printe den i et stykke og derved spare rigtig mange stykker rør, spændebånd og fittings, der alle sammen skal serviceres og efterspændes. Og det er big business, de laver nok 100.000 af dem om året, fortæller Claus Kudsk fra Teknologisk Institut.

Kunderne efterspørger 3D-cykeltandhjul
Glasset indeholder titaniumspulver med en partikel diameter ned til 20 µm, som i printprocessen smeltes sammen af en laser.

Kunderne efterspørger 3D-cykeltandhjul

En af de få danske virksomheder, der har succes med additive manufacturing, er CeramicSpeed, der leverer dele til cykler. De printer et tandhjul i titanium, som er blevet meget populært blandt hobbyryttere, men også blandt professionelle, hvor det for eksempel har været brugt i cykelløbet Paris-Roubaix. Inden for cykelsport er vægt afgørende, og tandhjulet fra CeramicSpeed er 20 procent lettere end andre tandhjul og har den samme holdbarhed og levetid. Det koster så også noget mere end et almindeligt tandhjul. Et 3D-printet tandhjul fra CeramicSpeed koster to til fem gange så meget som et almindeligt.

- Hver gang vi kommer med et nyt produkt, efterspørger markedet simpelthen, at vi også kommer med en 3D-printet udgave. Det er en overraskelse for os, og det har åbnet vores øjne for, at vi kan lave noget, hvor man har nogle helt andre frihedsgrader designmæssigt. Og det har vist sig, at selvom det bliver dyrere, så vil markedet godt betale for det, siger Martin Banke, der er direktør i CeramicSpeed.

Tager lang tid at komme i gang

CeramicSpeed gik i gang med at arbejde med 3D-printede produkter for fem år siden, men det var først for to år siden, at de var klar til at fik et produkt på markedet.

- Der er stor forskel på at printe med titanium, som vi gør, og så de almindelige 3D-printere, der printer i plastik. Det at få alle parametrene med laserstrålen, som smelter titaniummaterialet sammen, laserens hastighed og intensitet, og hvilket materiale det helt præcis skal være i forhold til vores tandhjul, det er der altså ekstrem meget læring i, forklarer Martin Banke.

3D
En platform med pulleyhjul under printprocessen, hvor laseren smelter et 50 µm tykt lag titaniumpulver.

Et håndværk der skal læres

Det er Teknologisk Institut i Århus, der har samarbejdet med Ceramic Speed om at bruge 3D-print-teknologien, og det er dem, der i dag producerer tandhjulene for CeramicSpeed. På Teknologisk Institut synes man, det går for langsomt med at få udbredt additive manufacturing i Danmark. Og derfor har de netop åbnet et center, der skal gøre det nemmere og hurtigere for danske virksomheder at få mere viden og erfaring med additive manufacturing. Her kan virksomhederne både få uddannet deres medarbejdere, og de kan få produceret deres varer, ligesom Ceramic Speed.

- Der er mange steder den opfattelse, at det bare handler om at købe en 3D-printer, og så sker det hele af selv. Det gør det slet ikke. Det er et håndværk, der skal læres. Tag for eksempel en smed; han skal stå i lære i fire år, så er han svend et par år mere, og derefter er han ved at være en dygtig smed. Det er det samme for de folk, der skal lave 3D-print. Det kræver meget viden. Vi har den tommelfinderregel, at det tager et år at lære at bruge en 3D-printer, og derefter tager det et år at lære at tjene penge med den, siger Claus Kudsk fra Teknologisk Institut.

Kan flytte produktion til Danmark

Hos CeramicSpeed er de helt overbeviste om, at additive manufacturing bliver en helt integreret del af deres produktion.

- Jeg kan sagtens forestille mig, at 3D-print-teknologien om fem år er en helt integreret del af produktionen af de cykeldele, vi sælger i større volumen. Hvis vi over tid begynder at printe i aluminium i stedet for i titanium, betyder det noget. For det et er billigere materiale, og det er billigere at bearbejde efterfølgende, så der kan vi reducere omkostningerne. Det er spændende, og vi har lige været ude at lede efter leverandører, der kan producere i større skala, fortæller Martin Banke.

Claus Kudsk fra Teknologisk Institut er overbevist om, at ligge en god forretningsmulighed og venter på de danske virksomheder. De skal blot få taget hul på additve manufacturing, der er en del af industri 4.0, som er kendetegnet ved, at der sker en større og større integrationen mellem den digitale verden og den fysiske produktion.  

- I en Industri 4.0-produktionsvirksomhed er der 3D-printere, robotter og alt mulig andet, der kan tage 10 af den ene og fem af den anden, og det kan give en stor fleksibilitet i produktionen. Det passer godt til Danmark, hvor vi ikke producerer i store mængder, men mindre serier af produkter, som er af høj kvalitet. Det er det, vi kommer til at skulle leve af i Danmark, det er jeg faktisk overbevist om, forklarer Claus Kudsk.