Fra “crappy” telefon til hverdagens livline

Tags:
Telekom

“En rigtig crappy telefon.”

Med den salut dømte Ericssons ingeniører iPhonen ude dengang i 2007.  Det fortæller daværende pressechef Åse Lindskog i bogen: ‘Ericssons krise og vejen tilbage.’ Her var ingen frygt, blot hån, til overs for konkurrencen fra computerproducenten. Ingen i den etablerede branche - hvor Nokia, Samsung og Ericsson regerede - troede et sekund på, at Apple kunne æde markedsandele fra dem med iPhonen.

-De var overbevist om, at de havde opskriften på, hvordan smartphones skulle se ud og var mildest talt hånende over for Apple: ‘hvad vidste sådan en computerproducent om at producere telefoner?’

Sådan husker John G. Pedersen, ekspert i mobil- og it-udvikling, tiden omkring iPhonens fødsel. Blandt Apples fans og dedikerede it-journalister var der til gengæld voldsom hype.

- Det grænsede til det hysteriske. Jeg kan huske, at jeg selv var ude og sige noget med: ‘Slap nu af, tag lige luft ind. Det er jo bare en telefon, og den fungerer givetvis glimrende, men træerne vokser jo ikke ind i himlen.’

Men måske var det ikke bare en telefon, men en livsforandrende gadget. Det mener i hvert fald Apples CEO Tim Cook, som, ved lanceringen af iPhone 7 i efteråret, sagde:

“iPhonen har ændret den måde, vi gør ting på, hver eneste dag”

 

“iPhonen har ændret den måde, vi gør ting på, hver eneste dag"
Apples CEO Tim Cook, ved lanceringen af iPhone 7 i efteråret.

Kælen for brugeren

I dag ligger “den crappy telefon” i hænderne, lommen eller tasken på millioner af mennesker verden over og har ændret vores måde at agere på i hverdagen; iPhonen er kamera, vækkeur, pung, pas, kommunikationskanal, notesbog, vejviser - ja livline.

En af de væsentligste årsager til telefonens popularitet var, at Apple valgte at bruge en anden type skærm end konkurrenterne, mener John G. Pedersen.

-Apple brugte en berøringsfølsom skærm - en touch skærm. Du fik en fornemmelse af, at du rørte ved ikonerne. Det blev en flydende oplevelse, som ingen konkurrenter kunne matche og hele brugeroplevelsen var unik.

Den udprægede forståelse for brugervenlighed og det intuitive har skaffet Apple rigtig store markedsandele trods en høj pris på telefonen.

- Apple sagde: Vi skal kunne betjene vores telefon med vores tommelfinger, så der skal være store ikoner, vi kan ramme. Samtidig lagde de alle indgange på forsiden og kaldte dem noget, folk kunne forstå, fortæller John G. Pedersen.
 

Danskerne elsker iPhonen

Top 10 over de mest solgte mobiler i Danmark i 2016

  1. iPhone 6S
  2. iPhone 7
  3. iPhone SE
  4. iPhone 5S
  5. Samsung Galaxy S7 Edge
  6. iPhone 6
  7. iPhone 6S Plus
  8. Huawei Y360
  9. Huawei P9 Lite
10. Samsung Galaxy S7

Hitlisten er sammensat af salgstal fra Telenor, Telia og 3. Tal fra TDC er ikke inkluderet.

I en undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Berent for Sony Denmark for lidt over et år siden blev tusind danskere spurgt om deres nuværende mobils mærke. Et markant flertal på 42 procent sagde, at æble-logoet pryder deres telefon.

Smartphones fra Samsung, Sony og Microsoft var at finde i henholdsvis 26, 8 og 6 procent af danskernes lommer.

Også nordmænd og svenskere er svært begejstrede for iPhonen.

Kilde: meremobil.dk og mobilsiden.dk

Appstore et genialt træk

En anden genistreg fra Apple var - og er - Appstore, som åbnede i 2008, og som er en industri i dag, og noget Apple tjener rigtig mange penge på.

Tom Simonite, chefredaktør på IT- og teknologi-mediet ‘MIT Technology Review San Francisco’ siger:

-Normalt vil et selskab, som laver gadgets, skulle finde ud af hvilke features, der skal tilføjes for at lokke kunder til. Apple overdrog opgaven med at opfinde nye features og cases til en hel verden af softwareudviklere, og gjorde iPhonen endnu mere brugbar og eftertragtet.

iPhone træthed

Sidste år oplevede Apple for første gang nedgang i salget af iPhonen. Analytikere har kaldt det ‘iPhone-træthed’ hos forbrugerne, der også beholder telefonerne i længere tid. Det kinesiske marked er vigtigt for Apple, men det kan være svært at bryde ordentligt igennem:

-iPhonen er for dyr for den helt almindelige fabrikskineser, og det er et problem for væksten, at man ikke kan få emerging markets med, fordi produkterne er for dyre, siger John G. Pedersen.

Tom Simonite siger, at markedet for smartphones nu er “meget modent.” Det udfordrer Apple.

-I dag ved alle, hvordan en smartphone ser ud, og hvad den kan, og der er mange at vælge imellem, som ikke er så forskellige fra iPhonen.

John G. Pedersen tester konstant nye mobiltelefoner, der kommer på markedet. Han er fortsat begejstret for iPhonen.

-Jeg synes, det er et vældig godt produkt, der virker når man skal bruge det. Ja, der er lidt med batteritid - der mangler vi vel generelt en batteri-revolution. Men det er en rigtig fed telefon, der holder længe og har meget høj gensalgsværdi.
 

Nedgang i salget af iPhone

Apple er et af verdens mest værdifulde selskaber, og salget af iPhonen tegner sig for en enorm del af indtjeningen. Da iPhone 6 kom på markedet i 2014 slog den alle rekorder. Sidste år oplevede Apple for første gang nogensinde nedgang i salget af iPhonen.

 

Omtale af selskaber i denne artikel skal ikke anses som en købsanbefaling fra Nordea Invest. Tal altid med din investeringsrådgiver, før du investerer.