Formel E hero
Af
Kenneth Laugaard og Nina Azoulay

Formel E erobrer verden med bæredygtig motorsport

Brølende motorer og lugten af benzin har i årevis fået fartglade mennesker til at rejse Jorden rundt for at se verdens hurtigste biler dyste i det legendariske Formel 1. De seneste år er det noget mere lavmælte og bæredygtige Formel E begyndt at trække fans til og erobre sportsverdenen med elektriske racerbiler. Nordea Invest Magasinet har været til Formel E-løb i Berlin.

Læs mere om:
Indsigt

Whuush! Whuush! Whuush!

Det lyder ikke som et motorløb, og det lugter heller ikke sådan. Selv om bilerne drøner af sted med over 200 kilometer i timen ganske få meter fra os, føles lydniveauet lavere, end når man har gang i støvsugeren derhjemme.

- Det er perfekt! Man kan stå helt tæt på banen, uden at lyden er genererende. Det er meget mere spændende, når man kan komme så tæt på, siger Tim Richters fra Hamborg.

Han har været vild med motorsport, siden han var barn, og er taget til Berlin for at opleve sit første Formel E.

Det elektriske racerløb er Formel 1’s bæredygtige fætter, og modsat det legendariske motorsportsløb, der brænder dæk og benzin af i et rasende højt tempo, turnerer Formel E rundt til verdens storbyer med et bilrace, der hverken larmer eller oser, og som udelukkende kører på batteri. Målet er at gøre elbilen populær og sætte skub i udviklingen af den, så den kan blive et attraktivt alternativ til benzin- og dieselbiler.

Denne weekend kører Formel E i Berlin for fjerde gang, og løbet er tydeligvis ved at have godt fat i publikum.

Tag med til Formel E i Berlin, og se hvad publikum siger til det elektriske racerløb.

- Jeg tror, at det her på et tidspunkt vil blive større end Formel 1. I næste sæson, når de nye biler kommer, tror jeg, at det allerede bliver meget større og kommer ud til mange flere byer, siger Tim Richter.

Ny generation el-racerbil er på vej

De nye biler, der introduceres fra næste sæson, har Formel E arbejdet på at udvikle, siden det første løb blev kørt i Beijing i 2014. I den nye bil bliver kapaciteten øget, så bilerne kan køre et helt løb på en enkelt batteriopladning – modsat i dag hvor det kun rækker til et halvt løb. Samtidig opgraderes der til cirka 350 hestekræfter og en tophastighed på cirka 280 kilometer i timen.

Løbet køres kun i storbyer, så det er nemt at komme til og dermed let at tiltrække publikum. Formålet med Formel E er netop at sætte skub i udviklingen af elbilen, så der kan komme flere elektriske biler på gaden, fortæller Alejandro Agag, administrerende direktør i Formel E.

- Vi står overfor nogle store udfordringer – klimaforandringer, forurening i byerne og udviklingen af bæredygtig energi over hele verden. Vores mål er, at det skal give mening for forbrugerne at skifte til elbilen og gøre den mere effektiv og overkommelig i pris, siger han.

image
Alejandro Agag (th.) til Formel E-løb sammen med Hollywood-skuespilleren og miljøaktivisten Leonardo DiCaprio, der er formand for Formel E’s Sustainability Committee, og som støtter Formel E’s vision om at udbrede elbilen (foto: Formel E).

Motorsport har altid været et sted, hvor ingeniører og bilproducenter har testet nye løsninger, og resultaterne er også kommet de biler til gode, som mange af os kører i til daglig – lige fra aerodynamik og sikkerhed til avancerede bremsesystemer og turbomotorer. Og hvor det tidligere har været de benzindrevne biler, der har været i fokus, er turen nu kommet til de elektriske af slagsen.

- Jeg tror helt sikkert, at alle biler i verden bliver elektriske en dag. Spørgsmålet er ikke om det sker, men hvornår det sker. Med Formel E vil vi gerne prøve at accelerere den bevægelse og få det til at ske hurtigere, har Alejandro Agag tidligere forklaret til magasinet Sustain Europe.

Bæredygtigt racerløb

  • Det første Formel E-løb blev kørt i 2014 i Beijing. Siden er der kørt knap 40 løb i 13 storbyer over hele verden.
  • Alle biler i Formel E-løbet er fuldt ud elektriske. Dækkene er en særlig hybrid, der dur til al slags vejr, holder hele racerløbet og genbruges efterfølgende.
  • Hvert hold står selv for at bygge sin egen bil. Da batteriernes rækkevidde er begrænset, har hvert hold to biler til et løb.
  • Hvert løb varer cirka en time. Undervejs foretages et obligatorisk pitstop for at skifte til en fuldt opladet bil. Fra næste sæson vil en ny generation af racer-elbilen gøre det muligt at køre et helt løb på samme bil.
  • Formel E-bilen virker støjsvag, men den producerer faktisk op til cirka 80 decibel.

Flere store navne vil være med

Blandt publikum i Berlin er danske Michael Kjær Mukendi. Han er i byen med sin familie for at se Formel E. Han tror, ligesom Alejandro Agag, at vi i fremtiden kommer til at køre i en anden slags biler. Selv er han meget interesseret i motorsport, men har hidtil kun dyrket benzinbilerne.

- Det med motorlyd og larm kommer til at mangle. Det får det hele til at virke, som om det går hurtigere. Men jeg er fascineret og ikke i tvivl om, at det er den vej, det hele går – elektriske biler, hybrider eller hvad det nu bliver. Jeg tror, at elektriske biler er et springbræt til det det næste, og derfor er det her et godt initiativ, siger Michael Kjær Mukendi.

Image
Tilslutningen til det elektriske racerløb vokser støt, og særligt den yngre målgruppe vokser hurtigt (foto: Kenneth Laugaard).

I bilindustrien har der været delte meninger om det elektriske løb, og mange spåede til at begynde med Formel E en kort levetid. Flere store motorsportsnavne som Audi, Renault og McLaren var med fra begyndelsen. Og i takt med et voksende publikum og en støt stigende interesse for det kun fire år gamle motorløb har flere af branchens tunge navne meldt sig klar til kamp. BMW er med fra sæson 2018/19 og Mercedes Benz fra sæson 2019/20.
 

Liselotte Lyngsø
Liselotte Lyngsø
Fremtidsforsker hos Future Navigator

Kan sætte stort skub i udviklingen

Når flere af de helt store bilproducenter også vil være med, viser det, at Formel E virkelig kan være med til at rykke ved det hele og sætte et kæmpe skub i både udviklingen og populariteten af elbilen, mener Liselotte Lyngsø, fremtidsforsker hos Future Navigator med særligt fokus på fremtidens mobilitet.

- Den gamle verden har spillet fallit, og derfor er vi nødt til at gøre noget nyt. Vi ser, at diesel begynder at blive forbudt i en række storbyer, men det er svært at gå en forbudstid i møde, hvis man ikke kan tilbyde et alternativ. Derfor skal der turbo på udviklingen. Formel E er meget ambitiøst – næsten som når vi siger, at vi gerne vil til Mars, og vi alle ved, at det kommer vi først om meget lang tid – men det er den eneste måde at få sparket gang i det her, siger hun.

Fakta: Elbilens fremtid

En frisk analyse fra Bloomberg viser, at salget af den elektriske bil forventes at nå op over 1,6 millioner i 2018 fra bare nogle få hundrede tusinde eksemplarer i 2014.

En af de vigtigste faktorer er, at lithiumbatteriet er faldet væsentligt i pris. I 2010 kostede et gennemsnitligt batteri mere end 1000 dollars per kilowatt-time. I slutningen af 2017 var den pris faldet med 79 procent til 209 dollars.

Antallet af forskellige elbil-modeller ventes at vokse fra 155 sidste år til 289 frem mod 2022.

Begrænsede muligheder for at lade bilen op undervejs på en køretur er fortsat en af de største barrierer for elbilens store gennembrud.

Kilde: Bloomberg New Energy Finance

Formel E adskiller sig også væsentligt fra anden motorsport ved at give fans mulighed for at give deres favoritkører ekstra hestekræfter via afstemning på app og sociale medier. Det er en helt ny måde at inddrage publikum på. Og Formel E har da også den seneste tid løbende sendt nyheder ud om, at opbakningen fra både bilproducenter og publikum vokser.

Og lige så vigtigt det er, at de store virksomheder er med, lige så vigtigt er det, at mange amatører får lyst til at bidrage, siger Liselotte Lyngsø og peger på Lego, der som virksomhed er god til at lade publikum lege med og udvikle universet.

- Når missionen er, at elbilen skal udbredes, er det kedeligt, hvis det bare handler om at komme i mål. Men hvis man fra branchens side siger til publikum, at vi kan lege sammen for at nå målet, så bliver det sjovt, for så er vi alle med til at tænke over, hvordan vi skal gribe det an. For de store bilindustrier kan det være en enorm fordel, at gruppen af fans og followers, der vil bidrage, vokser. Det kan føre det her ind i en stejl udviklingskurve, som kan revolutionere markedet for elbiler fuldstændigt, forklarer Liselotte Lyngsø.

Hun understreger, at Elon Musk med Tesla har spillet en stor rolle i at trække elbilen væk fra det lidt fodformede image, den tidligere har lidt en smule under, og vist, at mere bæredygtige alternativer til benzinbiler kan være lækre. Men Formel E kan i høj grad også bidrage til at give fremtidens biler et stærkt image.

- I gamle dage var bilen symbol på frihed, fordi den gjorde at man kunne komme hjemmefra og være mobil. Men den har i lang tid nu været et symbol på en form for fængsel med trafikpropper, spildtid og et stramt arbejdsliv. Bilindustrien har meget brug for at løfte deres image tilbage til det det var engang, nemlig frihed til at give den gas. Det kan Formel E være et godt billede på, fordi det peger hen mod en fremtid, hvor vi alle kan leve et godt liv.

Her er der Formel E

Den 10. juni kører de elektriske racerbiler igen – denne gang i Zürich. Det bliver det første motorløb i Schweiz siden 1955. Sidste løb i sæson 2017/18 er i New York den 14.-15. juli.

Formel E har tilbudt København at blive værtsby i 2019, og Stockholm har efter sigende også været inde i overvejelserne. Projektgruppen Copenhagen ePrix arbejder på at få løbet til Danmark.

Omtale af lande, selskaber og/eller fonde i denne artikel skal ikke anses som en købsanbefaling fra Nordea Invest. Tal altid med din investeringsrådgiver, før du investerer.