Loading

0:00/0:00

Af
Nordea Funds

En dygtig iværksætter brænder, slider og prædiker

For nylig solgte it-iværksætter Morten Strunge den danske e-bogstjeneste Mofibo for hundrede millioner kroner til svenske Storytel. Men hvad er det, der gør, at han - og andre - lykkes som iværksættere? En færdig opskrift findes ikke, men vi har set på nogle af basisingredienserne.

Indsigt

Det er fantastisk at se noget udvikle sig fra at være en idé i dit hoved til at blive en arbejdsplads for mere end 30 dedikerede mennesker, sagde it-iværksætteren Morten Strunge om den danske e-bogstjeneste Mofibo, der netop er blevet solgt til svenske Storytel for et trecifret millionbeløb.

Hemmeligheden bag Mofibo og Strunges tidligere forretningssucceser som Onfone, der formåede at gafle kunder fra gamle etablerede teleudbydere, er blandt andet, at idéen i hovedet ikke ender med at falme, visne og dø igen. Forklaringen skal i høj grad findes i psykologien hos den person, der har født ideen. Evnen til at tro og holde fast er afgørende for, at et idé-frø gror og vokser sig til en succesfuld forretning.

- En ekstrem vedholdenhed er det første. Som iværksætter skal man være klar til at bekæmpe store bjerge, siger Peter Torstensen, der er direktør i Accelerace - et konsulentfirma, der hjælper og skyder penge i iværksættere.

"Gode ideer er sølv, folk der kan udføre dem er guld"
Martin Thorborg

Som præsten på prædikestolen

Én ting er vedholdenhed og begejstring fra idémanden. Noget andet er, at forretningsideen skal kunne formidles overbevisende til de aktører, der potentielt skal være en del af projektet. Peter Torstensen kalder det at kunne ”evangelisere”. Det lidt højstemte bibelske udtryk kan måske virke overdrevet, men den magi, der kan være ved den rette tale, er en væsentlig drivkraft for at få en idé til at tage form.

- Man skal rent faktisk kunne prædike sit budskab. Dygtige iværksættere kan stille sig op på en scene. De har evnen til at brænde igennem og overbevise andre, at få dem til at committe sig, så de kommer med penge, lægger ressourcer, eller hvad det nu kan være. Det kræver stor personlig troværdighed, hvor man sælger både sig selv og sit produkt, siger han.

Peter Torstensen peger på, at det også er noget af det, Morten Strunge kan.

- Han har evnen til at fortælle om sin forretning på en super logisk måde: "Folk agerer sådan her, derfor vil de købe det her’. Bom. Han kan få folk til at tro på budskabet.

"Når noget er vigtigt nok, så gør du det, også selvom alle odds er imod dig"
Elon Musk

Talent og træning

Spørger man erhvervspsykolog Annemarie Østergaard fra Institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet, så er det rigtigt, at iværksætterevner udspringer af personligheden, men de formes i høj grad også af omgivelserne.

- Det er på samme måde med intelligens. Vi har fået det, vi har fået. Men vi kan så udnytte det, vi har, til bristepunktet. Eller vi kan være dovne og lade det sejle. Mange iværksættere, der lykkes, udnytter deres evner fuldt ud, og de er blandt andet udholdende, siger Annemarie Østergaard, der er forfatter til bogen ’Succesmagerne’ om en række iværksættere, der har skabt store resultater.

Peter Torstensen siger, at man hos Accelerace betragter personligheden hos iværksættere lidt som hos sportsstjerner.

- Der er selvfølgelig en form for talent, som man er født med, men der er i høj grad også et element af træning, hvis man skal gøre det godt som iværksætter, siger han.

Annemarie Østergaard peger på, at det kan være vanskeligt at afgøre, hvad der er medfødt talent, og hvad der kommer fra omgivelserne.

- Forestil dig, at der er to vægtskåle. Den ene er personlighed og den anden omgivelserne. Der kan det være svært, hvor man skal lægge loddet. For hvad med sådan noget som forældre. Er det nu gener, eller er det omgivelser?

"Forhindringer er det, man ser, når man fjerner sine øjne fra målet"
Henry Ford

”Vi rejser da til Månen”

Modet og evnen til at gå efter de nye løsninger og muligheder, man selv ser klart, en anden vigtig faktor. Som bare 20-årig stiftede Morten Strunge Onfone og røg på erhvervsforsiderne, da han solgte selskabet for et stort beløb til TDC. Han havde set muligheder i at tilbyde produktet både billigere, bedre og mere effektivt og fik rusket op i de etablerede telegiganter. Senere stod bogbranchen for tur. Her så han muligheden i at lave en slags bøgernes Netflix med Mofibo, der blev landets første streamingtjeneste for bøger.

Det lykkes dog kun at udvikle sin idé, hvis iværksætteren ikke er over-risikovillig og formår at balancere forretningen. Realisme og sund fornuft går hånd i hånd med vedholdenhed og tro på mulighederne, fastslår Peter Torstensen.

- Mange af de bedste er indstillet på, at det godt kan være deres oprindelige idé kommer til at ændre sig mange gange. De dygtigste iværksættere tager ikke større risiko, end de kan håndtere. Vi taler ikke om gamblere her.

Til gengæld er der noget med at turde drømme stort og se muligheder, hvor vi andre kun ser umuligheder. Peter Torstensen peger på Teslas Elon Musk som en guldfugl, der ikke ser problemer med at flyve, mens vi andre stiller spørgsmålstegn ved, om vingerne nu kan bære.

- Han går ud og siger: ”Vi rejser da til Månen med passagerer, det kan sgu godt lade sig gøre, det tager bare lidt tid”. Her vil de fleste af os andre nok tænke:: ”Ahhr, mon det nu også kan lade sig gøre”.

Omtale af selskaber i denne artikel skal ikke anses som en købsanbefaling fra Nordea Invest. Tal altid med din investeringsrådgiver, før du investerer.

 

Magasinet har fået sin egen app – hent den her!

MyInvest er en app til danske investorer, som løbende vil følge med i, hvad der rører sig på de globale, finansielle markeder.

Klar til at dykke ned i investeringens fascinerende verden?