Løbehjul
Af
Nina Azoulay (tekst) og Thomas Jensen (foto)

El-løbehjul har erobret storbyerne: “Den største forandring i 100 år”

Det myldrer frem med elektriske løbehjul i storbyer over hele verden. Brugerne har hurtigt taget dem til sig, og de tohjulede køretøjer spås at have potentiale til at forandre transportformerne i byen helt grundlæggende. Nordea Invest Magasinet har mødt nogle af brugerne og talt med nogle af folkene bag den nye mikromobile trend.

Indsigt

De triller af sted på gader over hele verden – fra Stockholm, Berlin, Paris og Madrid til Sydney, Singapore, Santiago og San Francisco. De elektriske løbehjul har indtaget verden og på ganske kort tid gjort sig gældende som et nemt tilgængeligt og grønt alternativ til korte bilture i verdens tæt trafikerede storbyer.

Carla Ørskov er en af dem, der via en app på sin telefon har lejet et elektrisk løbehjul til en kort tur, som denne dag går forbi Superkilen på Nørrebro i København.

- Det er anden gang, jeg kører på et. Jeg er af sted uden min cykel i dag, men nu skulle jeg skynde mig videre. Til daglig cykler jeg, og det er stadig den, jeg foretrækker at køre på. Men når jeg er af sted uden cykel, er løbehjulet her et godt alternativ. Det er nemt, og jeg kommer hurtigt frem, forklarer hun.

Carla Ørskov
Carla Ørskov er en af de mange millioner byboere, der har taget de elektriske løbehjul til sig.
Image text

På den anden side af pladsen er et løbehjul blevet parkeret i solen. Men det får ikke lov at stå mange minutter, før en ung mand har mobilen fremme og er i færd med at leje det.

- Jeg kører på dem dagligt. De er sjove, og det er fedt, at de er overalt i byen nu. Men man bliver også lidt doven af det, for nu tager jeg altid sådan et i stedet for at gå, når jeg ikke skal så langt, konstaterer han, før han triller af sted ud i forårssolen.

Måned for måned vokser antallet af byer på verdensplan, hvor de elektriske løbehjul udlejes på minutbasis via apps, og også mængden af spillere på markedet vokser hastigt med stadig flere udbydere. Alene i Europa er der ifølge Forbes i 2018 dukket fem udbydere af el-løbehjul op, som har rejst kapital på lige knap en milliard kroner.

Den internationale startup Lime, der er grundlagt i 2017, er en af de største el-løbehjul-virksomheder på verdensplan med en tilstedeværelse i mere end 100 byer på fem kontinenter. Et af de seneste skud på stammen er København, hvor Lime i april har sendt 250 løbehjul på gaden. Svenske Voi og tyske Tier er i forvejen til stede i den danske hovedstad, ligesom flere af virksomhederne har sendt løbehjul på gaden i Stockholm, Oslo, Helsinki og andre større skandinaviske byer, hvor tohjulet transport i form af cyklen i forvejen er stærkt udbredt.

- Vi ser os ikke som værende i konkurrence med cyklerne, men i stedet som endnu et alternativ, der gør det nemmere at vælge en bæredygtig transportform, siger Niklas Joensen, landechef for Lime i Danmark.

Ifølge Niklas Joensen har københavnerne taget godt imod byens tredje udlejer af elektriske løbehjul. Lime oplever stor efterspørgsel i København og ser derfor et stort potentiale i Danmark.

Tusindvis af løbehjul på gaden

  • Amerikansk-baserede Lime er aktive i mere end 100 byer på fem kontinenter, og på verdensplan har brugere af virksomhedens el-løbehjul indtil nu kørt mere end 16 millioner ture.
  • Svenske Voi sendte deres første elektriske dele-løbehjul på gaden i september 2018 og er i dag også til stede i Finland, Danmark, Spanien, Portugal og Frankrig.
  • Berlin-baserede Tier har også sendt stribevis af løbehjul på gaden i europæiske storbyer, i Dubai og på feriedestinationen Mallorca.  
  • Amerikanske Bird, der har løbehjul i mere end 100 byer, er især stærke i USA, men er også rykket ind i Europa i byer som London, Lissabon, Madrid, Paris og Zürich.

- København er på mange måder allerede en foregangsby. Næsten halvdelen af byens transport er grøn – særligt i kraft af den stærke cykelkultur, men nye transportformer som de elektriske løbehjul vinder også frem. Vi kan se fra de andre europæiske byer, hvor Lime er til stede, at de nye transportmuligheder hjælper folk til at vælge grønne alternativer til bilen, siger Niklas Joensen og tilføjer:

- Når vi kigger lidt længere frem, så er jeg sikker på, at mikromobilitet kommer til at spille en endnu større rolle i måden, vi kommer rundt i byerne på.

Løbehjul
Verden over blive de elektriske løbehjul i dag brugt til korte ture, og på sigt forventes det at kunne skære ned på tusindvis af korte bilture i byerne.
Image text

Vokser til et milliardmarked

Markedet for mikromobilitet er vokset eksponentielt de seneste år. Ifølge en McKinsey-analyse fra januar 2019 har fænomenet potentiale til at disrupte transportstrukturen. For med kombinationen af flere indbyggere i byerne, mere trængsel på vejene og mere forurening fra bilkøer vil indbyggere i verdens storbyer i mange tilfælde betragte mikromobile løsninger som løbehjul og cykler som et tiltrængt, let tilgængeligt og mere miljøvenligt alternativ til bil, bus og taxa. Analysen anslår, at markedet potentielt vil være op mod 1,9 milliarder kroner værd alene i USA i 2030.

Næsten halvdelen af de ture, der køres i bil i USA, er på mindre end fem kilometer, viser flere undersøgelser. Det er primært de ture, hvor man forventer at kunne flytte folk fra bilen over i mikromobile køretøjer.

Ted Tobiason er nytiltrådt CFO hos Lime, og for ham er det åbenlyst, hvorfor markedet for el-løbehjul er vokset og fortsat vokser så hurtigt, som det gør.

- Mindre trafik, mindre forurening og bedre oplevelser. Det er en enorm fordel for både pendlere og turister, selv om det er på forskellige måder, og folk er hurtige til at tage den nye transportform til sig, så jeg ville forvente, at det her marked ville vokse hurtigt, siger Ted Tobiason, der kommer fra en stilling som managing director i Technology Equity Capital Markets hos Morgan Stanley, hvor han med fokus på techmarkedet og deleøkonomi har arbejdet indgående med virksomheder som Airbnb og Uber.

Bil-giganter vil med på mikromobilitet-bølgen

Flere bilfabrikanter har allieret sig med mikromobile startups i håb om ikke at blive overhalet indenom af elektriske løbehjul og cykler. Ford har investeret i amerikanske Spin med planer om en aggressiv ekspansion af el-løbehjul til mere end 100 byer over de kommende 18 måneder.

General Motors har planer om at begynde at sælge el-cykler, og Daimler har et pilotprojekt med elektriske dele-løbehjul i Sydeuropa på tegnebrættet. Teslas Elon Musk har også luftet tankerne om at sende en elcykel på gaden.

I USA har biltjenesten Uber og Lime indgået et samarbejde.

Kilde: CNN

- Transport gennemgår den største forandring i 100 år. Elektriske løbehjul er et afgørende element i den udvikling – de er renere og mere effektive, de reducerer trafik og øger handel, og så er de tilmed sjove, siger han.

"Vi drager fordel af vores størrelse"

Ifølge Ted Tobiason adskiller de elektriske løbehjul og den nye mikromobilitet sig fra andre markeder, fordi forretningsmodellen er afhængig af en lang række delelementer – fra software og hardware til logistik, lokal tilstedeværelse, samarbejde med lokale myndigheder samt finansiering og pengestrømme.

Ted Tobiason
Ted Tobiason
CFO, Lime

- Fordi vi er førende på markedsandele, får vi også mest feedback fra brugerne, og det bruger vi til hele tiden at forfine vores produkt. Vi designer selv vores egen hardware, og det afspejler, hvad vi lærer af at have flest løbehjul på flest markeder. Vi drager fordel af vores størrelse, af at lytte til vores brugere, af at samarbejde proaktivt med lokale markeder og af at bruge den feedback til at træffe de bedste beslutninger om allokering af løbehjul, prisfastsættelse og håndteringsrisiko, siger Ted Tobiason.

Om de mikromobile køretøjer formår for alvor at disrupte transporten i byerne, afhænger ifølge McKinseys rapport af, om der på den lange bane bliver taget godt imod de mange løbehjul og andre små køretøjer. I flere lande diskuteres der trafiksikkerhed i forbindelse med de mange løbehjul, og derfor forventer analytikerne bag rapporten, at de mikromobile virksomheder må forvente at skulle på banen med et proaktivt lobbyarbejde, der handler om, hvordan vi skal indrette fremtidens byer, så der bliver plads til mange flere mennesker, samtidig med at trafikkaos og forurening bliver mindsket væsentligt.

 

Omtale af lande, selskaber og/eller fonde i denne artikel skal ikke anses som en købsanbefaling fra Nordea Invest. Tal altid med din investeringsrådgiver, før du investerer.

Magasinet har fået sin egen app – hent den her!

MyInvest er en app til danske investorer, som løbende vil følge med i, hvad der rører sig på de globale, finansielle markeder.

Klar til at dykke ned i investeringens fascinerende verden?