Loading

0:00/0:00

Af
Charlotte Holst, journalist (foto/video: Thomas Jensen)

Brint versus el? “Vi har brug for alle grønne energiformer i transportsektoren”

Mange sværmer for elbilerne, men hvad med brint? Et grønt brændstof, der tilmed kan rense luften for partikelforurening. Nordea Invest Magasinet har mødt et par af dem, der tror på brint som fremtidens bæredygtige brændstof og ser det som et supplement snarere end en konkurrent til el. 

Bæredygtig opsparing
Indsigt

- Der er ingen tvivl om, at om 10 år er vi et helt andet sted, både hvad angår brintbiler og anden grøn transport.

Sådan siger direktør for Brintbranchen, Tejs Lausten Jensen. Han er ikke i tvivl om, at brint får et gennembrud som fremtidens grønne brændstof og peger på, at flere lande investerer i tank-infrastruktur og at bilfabrikanter – som Toyota, Hyundai, Honda, Audi og Mercedes – alle har investeret brintbiler af forskellig art.

- Vi ser allerede nu, at flere modeller kommer på markedet. Ikke testmodeller eller håndbyggede versioner, men serieproducerede modeller, der kan opfylde et transportbehov hos almindelige mennesker, typisk hos folk der kører mange kilometer, siger Tejs Lausten Jensen.

Tejs Lausten Jensen
Tejs Lausten Jensen er direktør for Brintbranchen. Han fremhæver brintbilens muligheder for at køre lange distancer på en optankning.
Image text

Nul-emission

For det er dér brintbilen adskiller sig og bliver mere fleksibel end elbilen. Bilen drives stadig af en elektrisk motor, men i stedet for at få strøm fra et batteri, henter brintbilen det fra en brændselscelle. Den skal altså ikke lades op, men i stedet tankes med brint fra en brinttankstation. Det er langt hurtigere end at oplade en elbil.

- Det tager 3-5 minutter at fylde den op, og så har du i hvert fald 600 kilometer radius derefter. Det er klart, det giver en helt anden fleksibilitet, end hvis du skal lade op og vente 30-40 minutter, måske en time på at få nok energi til at kunne fortsætte din rejse. Og hvis du bevæger dig mange hundrede kilometer på en dag, måske mellem landsdele, eller skal ud i Europa, ja, så har du et andet behov. Det er dér brintbilens store styrke ligger, samtidig med at den så er med nul-emission. Det eneste, der kommer ud af udstødningsrøret, er vand, siger Tejs Lausten Jensen.

Brintteknologien

  • Brintteknologien er et grønt alternativ til konventionelle biler, der drives af fossilt brændstof. Produktionen af brint udleder kun den strøm, motoren bruger, samt vand og varme.
  • Brintbiler er tilmed en slags støvsuger, der bidrager til at fjerne forurening. En brintbus, der kører i eksempelvis København en dag, renser udslippet fra omkring 14 dieselbiler.
  • Brintbilen giver stor fleksibilitet sammenlignet med elbilen, da den – ligesom en konventionel bil – kun skal tankes i tre minutter for at kunne køre op til 600 kilometer igen.
  • En brintbil kan køre cirka 100 kilometer på et kilo brint.

Hydrogen-stationer i USA

At der er efterspørgsel på infrastruktur til brintkøretøjer kan blandt andet den norske brintkoncern Nel Hydrogen Solutions skrive under på. Nel Hydrogen er førende inden for optankning af brintkøretøjer og opkøbte i 2015 det danske firma H2 Logic. I sommer kom der en milliardordre fra det amerikanske Nikola Motor Company (Nikola) om at levere mange hundrede elektrolyseapparater og brændstofudstyr til brug for en infrastruktur med hydrogen-stationer i USA, til både person- og lastbiler der kører på brint. Om kontrakten, der skal implementeres fra 2020, siger Senior Vice President i Nel Hydrogen, Jacob Krogsgaard.

- Ordren er helt essentiel. Vi skal have stor volumen på vores brintstationer, for så kan vi pludselig også lave brinten konkurrencedygtig med fossile brændstoffer – og altså dermed udkonkurrere diesel, selvom vi er helt grønne. Og dét er det sjove, siger Jacob Krogsgaard, der har sin daglige gang i virksomhedens afdeling i Herning.

Han peger på, at brint kan produceres ud fra vedvarende energi, og jo billigere energien bliver fra vindmøller og solceller, jo billigere kan man producere brinten.

- Vi er præcis ved at være ved de her krydspunkter. Når vi producerer brint i stor skala, og bruger det som erstatning for diesel - startende i den tunge transport, men for den sags skyld også i privat bilisme - så kan vi udkonkurrere fossile brændstoffer, og det er super interessant.  Med Nicola ordren har vi taget de første skridt.

Brint – godt til tunge opgaver

Men hvorfor humper brintbilerne efter elbilerne? De fleste ved, hvad en Tesla er, og hvad elbilerne står for, mens de færreste kender til brintkøretøjer. Ifølge Jacob Krogsgaard er elbilen fem-syv år foran brintbilen.

- Brintbilen er af fleste bilproducenter blevet betragtet som noget, der kommer skridtet efter elbilen, siger han.

Jacob Krogsgaard
Jacob Krogsgaard er Senior Vice President hos Nel Hydrogen Solutions og har sin daglige gang i afdelingen i Herning. Han peger på, at brint har fordele inden for tung transport.
Image text

Ser man på, hvad de store forskelle mellem el og brint er, så har elbilen en noget lettere infrastruktur. Har du et ladestik, kan du få energi på din elbil, mens du, hvis du har en brintbil, skal have tilgang til et netværk af infrastruktur – tankstationer. Til gengæld går det hurtigere med at tanke en brintbil end med at lade en elbil. Så hvis infrastrukturen er der, er det en fleksibel og hurtig måde at blive køreklar på. Taler man tung transport, er der rigtig gode muligheder med brint. For jo tungere ens køretøj er, jo sværere får batteri ved at løse opgaven, forklarer Jacob Krogsgaard:

- Teslaens batteri vejer cirka 500 kilo og kan køre 500 kilometer. Jeg bruger fem kilo brint for at køre 500 kilometer. Og så skal jeg selvfølgelig også bruge mine brændselsceller og systemet omkring, som vejer cirka 150 kilo. Skal jeg køre dobbelt så langt i min brintbil, skal jeg bare tilføre en tank mere på omkring 60 kilo. Så er jeg på lidt over 200 kilo. Skal du derimod køre dobbelt så langt i din Tesla, skal du bruge dobbelt så meget batteri. Og skalerer du så op til busser og lastbiler, så har batteriteknologien altså begrænset effektivitet, fordi du skal have så stort, tungt og dyrt et batteri.

Nikola Tre
Det amerikanske selskab Nikola Motor Company udvikler hydrogen-elektriske lastbiler. Her den seneste lancering: Nikola Tre.
Image text

Brintbusser renser luften

Både Jacob Krogsgaard og Tejs Lausten Jensen fremhæver potentialet i at lade tung transport køre på brint, og brintbusserne er allerede på gaderne.

- Vi ser allerede nu, at der implementeres brintbusser rundt om i Europa, og det er noget, vi forventer, vokser rigtig kraftigt de kommende år. Det giver en fleksibilitet i busdriften samtidig med, at man opnår nul-udslip. Ja ovenikøbet bidrager brintbusser til at rense luften for partikler i byerne, understreger Tejs Lausten Jensen.

En brintbus, der kører i byen én dag, renser udslippet fra omkring 14 dieselbiler.

- Så man har faktisk negativ partikelemission samtidig med, at man har CO2-neutral kørsel. Vi forventer, at antallet af disse busser vil vokse eksplosivt i Europa over de næste tre-fem år, siger Tejs Lausten Jensen.

Også fra politisk hold har man fokus på brintbussernes kvaliteter. Danmark er eksempelvis – sammen med Letland og Storbritannien – blevet tildelt EU-midler til at rulle i alt 600 brintbusser på gaderne i de tre europæiske lande.

Satsninger på brint

  • Det amerikanske selskab Nikola Motor Company, som udvikler hydrogen-elektriske lastbiler (brint-lastbiler), har senest lanceret ‘Nikola Tre.’ Brint-lastbilen har 500 til 1000 hestekræfter, en rækkevidde på 500 til 1200 kilometer og er målrettet det europæiske marked. Den skal testes i Norge.
  • Det norske hydrogenselskab, Nel Hydrogen Solutions, er i tæt samarbejde med Nikola og fik i sommer en milliardordre. Firmaet skal levere elektrolyseapparater og brændstofudstyr til brug for en infrastruktur med hydrogen-stationer i USA. Selskabet skal også stå for dækningen af Europa.
  • De europæiske ladestationer er i drift omkring 2022 og skal dække det meste af det europæiske marked inden 2030.

Både batterier og brint

Hverken Jacob Krogsgaard eller Tejs Lausten Jensen betragter batterier og brint som konkurrenter. De kommer snarere til at supplere hinanden, siger de. Batteriteknologien er mere simpel teknologi og har været en del af vores samfund i meget lang tid, derfor er den et skridt foran.

- Vi kender jo batterier alle mulige steder fra, og batterier har også fantastiske egenskaber. De kan bruges helt fra små husholdningsting til biler. Men igen: det afhænger af funktion og transportbehov, hvorvidt det er smartest at bruge el eller brint. Så man skal ikke sætte det op som en kamp mellem brint og batterier. Vi har brug for alle bæredygtige teknologier i bestræbelserne på at komme af med kul, olie, benzin, diesel og andre fossile energiformer, der driver vores transport og energisektor i dag. Vi har brug for, at alle grønne teknologier kommer i spil, for der er mange forskellige transportopgaver, der skal løses, siger Tejs Lausten Jensen.

 

Omtale af lande, selskaber og/eller fonde i denne artikel skal ikke anses som en købsanbefaling fra Nordea Invest. Tal altid med din investeringsrådgiver, før du investerer.

Magasinet har fået sin egen app – hent den her!

MyInvest er en app til danske investorer, som løbende vil følge med i, hvad der rører sig på de globale, finansielle markeder.

Klar til at dykke ned i investeringens fascinerende verden?