Hero image
Af
Thomas Jensen, journalist, og Nina Azoulay, journalist

Børge og Leif er vilde med B&O’s nye produkter – men hvad siger eksperterne?

Efter flere års røde regnskaber har B&O med satsningen på produktlinjen Beoplay vendt forretningen. Men hvad er det, de nye produkter kan? De tidligere elektronikteknikere Børge og Leif er ikke i tvivl om, hvorfor det sælger. Mød dem her og hør også, hvad en komponist og en designprofessor mener om Beoplay, der kan se ud til at blive den gamle Struer-koncerns redning.

Ekspertvurdering: Hør, hvad en komponist mener om lyden i de nye Beoplay-produkter. Holder lydkvaliteten, når alt skal være mindre og mindre?

 

Satsningen på Beoplay giver B&O mulighed for at komme tilbage i toppen af markedet, mener
Peter Barker, der er fagleder for industrielt design og kommunikationsdesign på Designskolen i
Kolding.

- Bang&Olufsen har brugt design på en ekstremt klog måde til at komme ud af en desperat
situation. Den store forskel er, at de lytter til kunderne nu. De lytter til, hvad folk faktisk har
brug for, og det er helt anderledes end før i tiden, siger Peter Barker.

 

Hør, hvorfor designekspert Peter Barker mener, at designet i Beoplay-produkterne trækker i flere retninger.

 

I starten af april 2018 offentliggjorde adm. direktør i Bang&Olufsen, Henrik Clausen, regnskabet for tredje kvartal af regnskabsåret 2017/18 med ordene:

- Vi opnåede et solidt resultat med 10 procent omsætningsvækst og forbedret lønsomhed. Resultatet var drevet af en 25 procent stigning i omsætningen i B&O Play, stærkt salg i Kina-regionen samt vores fortsatte fokus på omkostninger og driftsforbedringer. Alt i alt er vi tilfredse med den fremgang, vi har vist i de første tre kvartaler af regnskabsåret, og vi forventer, at det fortsætter i fjerde kvartal.

 

Tag med til Pouls Radio og hør, hvad elektronikspecialisterne Leif Petersen og Børge Larsen mener om de nye Beoplay-produkter, der ser ud til at blive redningen for Bang&Olufsen.

 

De er begge samlere og har flere af B&O’s klassiske produkter derhjemme. Leif Petersens første var Beogram 1000-pladespilleren, som han købte med personalerabat på fabrikken i Struer.

- Med de nye produkter er priserne kommet ned i et område, hvor almindelige folk kan betale for dem. Men det er jo nok mest den yngre generation, der vil have sådan noget her. I hvert fald indtil sådan nogle som os ser det – for så må vi nok også overgive os, siger han.

 

Børge Larsen
Børge Larsen har arbejdet i elektronikbranchen i 44 år og fulgt B&O gennem alle årene.

B&O var hårdt trængt, da daværende topchef Tue Mantoni for seks år siden lancerede produktlinjen Play som et kritisk fremstød, der med billigere priser skulle lokke et yngre publikum ind i butikken hos det gamle luksusbrand.

- Det her er en kæmpe, kæmpe ting for os. En Must Win Battle. Det er første gang, vi gør dette her, og ja – B&O Play betyder billigere produkter. Men vi er stadig ’Premium Priced’ inden for hvert produkt, både hvad angår tv og lyd – vi skærer ingen hjørner på kvaliteten, sagde Tue Mantoni dengang til Børsen.

Har fulgt B&O gennem 50 år

Da Beoplay-produkterne blev lanceret, var det med den købestærke såkaldte ’Young Professionals’-målgruppe for øje. Men selv om man er oppe i årene, kan man jo godt synes, at nyt design er fedt.

Leif Petersen var elektroniktekniker på akustisk laboratorium på B&O-fabrikken i Struer i 1968-69, og Børge Larsen har arbejdet i elektronikbranchen i 44 år og passioneret fulgt B&O fra sidelinjen i alle årene. I dag er de frivillige i Pouls Radio – en radiobutik i Den Gamle By i Aarhus, hvor alt er som i 1974 – og de er begge begejstrede for Beoplay-produkterne.

- Alene vægten siger jo noget om, at der sandsynligvis sidder en kvalitetshøjtaler indeni, siger Leif Petersen om den transportable A1-højtaler.

 

Omtale af lande, selskaber og/eller fonde i denne artikel skal ikke anses som en købsanbefaling fra Nordea Invest. Tal altid med din investeringsrådgiver, før du investerer.

 

I Nordea Invest Nordic Small Cap har vi investeret 2,41% i B&O. Fonden investerer i en bred portefølje af aktier fra segmentet af mindre og mellemstore selskaber, målt på markedsværdi, fra de 4 nordiske lande og har 5 stjerner hos Morningstar. (pr. 1.5.18)

Se mere om Nordea Invest Nordic Small Cap her.