klima
Af
Nordea Invest

Ansvarlige investorer vælger med hjerte og hjerne

Det handler ikke kun om god grøn samvittighed, når investorer vælger ansvarlige porteføljer. Det er også i grønne teknologier, klimavenlige løsninger og socialt bevidste virksomheder, at fremtidens vækst og sunde afkast skal findes, vurderer fremtidsforsker og investeringsdirektør.

Anders Schelde
Anders Schelde
Investeringsdirektør i Nordea Liv & Pension

Da Anders Schelde begyndte sin karriere i finansbranchen for 25 år siden, var klimaet ikke noget, man talte om.

- Det begyndte først for 10-15 år siden, og dengang var det nok med en vis skepsis. I dag er miljø, sociale forhold og etisk selskabsledelse væsentlige faktorer, som alle vores porteføljeforvaltere kigger på, når de skal vurdere en given aktie, fortæller Anders Schelde, der som investeringsdirektør i Nordea Liv & Pension forvalter pensionsinvesteringer for 330.000 danskere.

- Langt de fleste pensionsopsparere er tilknyttet deres pensionsselskab via deres arbejdsgiver, og de kan dermed ikke selv vælge selskabet til eller fra. Det lægger et endnu større ansvar på os, fordi vi er nødt til at agere for dem på en måde, som vi er sikre på, de kan stå inde for – både i forhold til de virksomheder, vi investerer i, og det afkast de får på deres pension. Samtidig er der en klart stigende erkendelse af, at veldrevne virksomheder med en klar langsigtet strategi ofte klarer sig godt i forhold til miljø og sociale forhold – og at dette i sig selv er med til at forklare deres succes.

Succes til de ansvarlige

For Mette Sillesen er der ingen tvivl om, at fremtidens succesfulde virksomheder er dem, der tager ansvar og engagerer sig.

- Som forbrugere bliver vi mere og mere oplyste og bevidste. Nu er det normen at tage stilling til sit forbrug, og de uengagerede er kommet i mindretal. Derfor er det også få virksomheder, der ikke engagerer sig socialt eller miljømæssigt, siger Mette Sillesen og pointerer, at kravet kommer fra flere sider.

- Det er svært at være virksomhed, hvis du lukker øjnene for omverdenen og dens problemer. Flere medarbejdere søger mening i arbejdslivet, og for forbrugere og medier er du kun interessant, hvis du tager ansvar.

Mette Sillesen
Mette Sillesen
Fremtidsforsker, foredragsholder, facilitator og strategisk rådgiver

Verden er ikke sort/hvid

Hos Nordea vurderer man, at fremtidens vækst vil blive drevet frem af virksomheder, som agerer ansvarligt i bred forstand. Inden for det grønne område skyldes det blandt andet de klimapolitiske tiltag, der bliver gjort på verdensplan. Sidste år indgik USA og Kina eksempelvis en aftale om at reducere deres CO2-udslip markant, og det vil ramme kulindustrien de kommende år.

Derfor gav det god mening både for miljøet og investorerne, at Nordea udelukkede og frasolgte kulmineselskaber fra sine porteføljer, mener Anders Schelde.

- Det er klart, at virksomheder, der ikke kan efterleve vores ansvarlighedskrav eller ikke viser vilje eller evne til at gøre det, ender ultimativt på vores ”sortliste”. Men verden er ikke sort/hvid, og der findes en lang række virksomheder i gråzonen, siger investeringsdirektøren, som fx snart rejser til Palæstina for at mødes med menneskerettighedsgrupper og besøge en af de virksomheder, der er blevet kritiseret.

- Det, der især er vigtigt for os, er, at virksomheder i gråzonen arbejder hårdt på at forbedre sig. Det kan vi skubbe på som ejere. Hvis vi bare sælger vores aktier, bliver vi irrelevante for virksomheden og kan ikke rykke noget. Vi tror på positive forandringer gennem aktivt ejerskab, fastslår han.

Og strategien lader til at virke. I hvert fald blev Nordea i 2014 og 2015 kåret af det internationale magasin Capital Finance International (CFI) som Europas bedste til at prioritere og håndhæve miljø, sociale forhold og selskabsetik i sine investeringsmodeller.